#1 Skrevet Januar 20, 2006 Har et maxxima batteri stående som er tomt for power. Kjøpte meg en liten batt.lader av merket CTEK XS3600. Denne skal kunne lade gele batterier. På laderen er det div lys og en knapp = "mode". Lys er : "bilde av mc" "bilde av bil" og "bilde av snøfnugg", i tillegg er det lys for "feil", lys for "lading" og lys for "oppladet batteri". Når jeg da kobler til laderen på maxxima'et og "velger" enten mode = bil eller snøfnugg (som er for å lade i - grader eller gele batt.), så pulserer ladelampa og lampa for ladet batt lyser konstant. Så jeg lurer på om batteriet kan være defekt? Noen erfaringer med hvor mye disse tåler (bruk, belastning, lagring over tid med lite strøm....) Noen måte å sjekke disse batteriene selv? Laderen er liten i størrelse, men jeg kjøpte den på FK'n her i bygda, og sjefen på verkstedet sa at dem brukte lik lader på traktor-batteri (bare modellen over. forskjelden var stort sett bare max amp på batt. min lader = max 120Ah.....) Surt om batteriet er dødt, da jeg betalte ca 1800,- spenn for det...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 20, 2006 Har et maxxima batteri stående som er tomt for power. Kjøpte meg en liten batt.lader av merket CTEK XS3600. Denne skal kunne lade gele batterier. På laderen er det div lys og en knapp = "mode". Lys er : "bilde av mc" "bilde av bil" og "bilde av snøfnugg", i tillegg er det lys for "feil", lys for "lading" og lys for "oppladet batteri". Når jeg da kobler til laderen på maxxima'et og "velger" enten mode = bil eller snøfnugg (som er for å lade i - grader eller gele batt.), så pulserer ladelampa og lampa for ladet batt lyser konstant. Så jeg lurer på om batteriet kan være defekt? Noen erfaringer med hvor mye disse tåler (bruk, belastning, lagring over tid med lite strøm....) Noen måte å sjekke disse batteriene selv? Laderen er liten i størrelse, men jeg kjøpte den på FK'n her i bygda, og sjefen på verkstedet sa at dem brukte lik lader på traktor-batteri (bare modellen over. forskjelden var stort sett bare max amp på batt. min lader = max 120Ah.....) Surt om batteriet er dødt, da jeg betalte ca 1800,- spenn for det...... Hmm,bruker du + og - i fra batteriladeren til + og - på batteriet eller bruker du - i fra laderen til jord på bilen? Når jeg lader mitt Varta vedlikholdsfrie gelebatteri så lyser dioden over bilen på laderen rødt og halvt batteri rødt,når batteriet er oppladet lyser fulladet batteri grønt. Hvis du skjønner hva jeg mener? Hadde batteriet vært gåent hadde "!" merket lyst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 20, 2006 Skjønner hva du mener. Bruker + - + og - - - (batteriet står ikke i bilen.) Ladet batteriet i bilen også, da lyste det sånn som du beskrev. Mulig at det er så forbannet tomt at det kan gå en liten stund før det skjer noe? Litt bekymret for eksplosjon, brann..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 20, 2006 Skjønner hva du mener. Bruker + - + og - - - (batteriet står ikke i bilen.) Ladet batteriet i bilen også, da lyste det sånn som du beskrev. Mulig at det er så forbannet tomt at det kan gå en liten stund før det skjer noe? Litt bekymret for eksplosjon, brann..... Akkurat,men hvis du har fulgt bruksannvisningen ved lading av batteri utenfor bilen så skal det vell funke skulle jeg tro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 21, 2006 Jeg har lært at om et gele batteri er tomt må det sjokkes opp igjen. Koble start kabler fra en annen bil - og rett på batteriet ( vær obs på at spenningssjok kan ødelegge elektronik - så det er kanskje smartest å koble batteriet fra bilen). La så det ene batteriet lade det andre opp noen min - sett så laderen på og topp batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 21, 2006 Jeg har samme batteri og vedlikeholdslader. Mitt batteri står i bilen og laderen og er koblet til på batteriets + pole og i bilens karosseri - pole. Så setter du laderen fra MODE modus og over på merket av en bil. Da vil den gule lyset som sagt stå BIL modus og lyse KUN gult dersom det ikke er strøm på batteriet. Som det står i bruksannvisningen at hvis ikke laderen går over til lading/pulsering (da lyset for halvfullt batteri lyser sammen men den grønne lyset som pulsere) etter 2 døgn er batteriet defekt. Hadde nettopp samme problem på mitt batteri her forrige uke, den ville ikke ta lading lenger, så det var defekt.' Har nå kjøpt med MAXXIMA batteri som den står og vedlikeholder as we speak. Håper dette hjelper deg videre! TThomaz 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 21, 2006 Ser bedre ut i dag gitt! Lot laderen stå på en liten stund, og da "koblet" den over til lading, dvs at lysa på laderen lyser som dem skal. Så får vi bare vente og se om det hjelper da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2006 Høres bra ut Freddy! Da blir det strøm på goooo batteriet igjen! PS: Må bare til slutt si at VEDLIKEHOLDSLADERE er det beste som har hendt meg! Genialt for meg som ikke bruker bilen i vinterhalvårtet. TThomaz 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 21, 2006 Jeg har lært at om et gele batteri er tomt må det sjokkes opp igjen........ Maxxima er ikke gele batteri. Det er et batteri med rekombinasjonsteknologi. http://www.sonnak.com/maxxima.html Lades på vanlig måte, men hvis batteriet er helt tomt tar det litt tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...