Soltaket lever sitt eget liv..

Anbefalte innlegg

Audi A6 Avant 96 (C4):

Har brått fått problemer med at soltaket mitt plutselig åpner og/eller lukker seg på egen hånd. I forgårs gikk det opp i det jeg startet bilen, og ville ikke lukke seg. Måtte ta av dekselet og skru det igjen for hånd. I går gikk det under kjøring plutselig opp i bakkant for å lukke seg igjen av seg selv.

Taket virker som normalt ellers, jeg kan åpne og lukke helt normalt med bryteren.

Har såvidt hatt nede bryteren og servomotoren for å se etter fuktighet eller andre tydelige tegn på problemer, men kunne ikke finne noe. Noen som har vært borti lignende? Er det bryteren som tar kvelden, eller finnes det noe 'endesensorer' foran og bak på selve taket som kan være med på å forvirre?

Frederik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ehh, pussig sammentreff!

I går da jeg henta bilen min på jobb så åpna mitt soltak seg også da jeg starta bilen! Dette har skjedd en gang før når det var skikkelig kaldt men da lå det MASSE snø på taket, gjett om jeg ble lykkelig da.. : bh :

Forskjellen på min er at jeg bare vridde bryteren helt til åpen stilling og så til lukkestilling så fiksa den seg selv igjen.. noen som vet noe om dette?

Min bil er også en A6 C4 avant

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant....

Og jeg som trodde at jeg var den eneste i verdenshistorien som hadde opplevd dette - også med C4...

De gangene jeg har opplevd dette, er når jeg har hatt (de etterhvert omtalte) startsperreproblemene. Etter gjenntatte forsøk på å starte bilen, har soltaket åpnet seg.

Jeg spurte Viking fyren hva dette skulle bety. Han sa at enkelte biltyper med sentrallås 'åpner et eller annet' for at en skal kunne komme inn i bilen når batterispenningen blir såpass lav at sentrallåsen ikke vil fungere.

Jeg spurte på merkeverksted også. De hadde ikke peiling. Derfor trodde jeg at jeg som sagt var den eneste i verdenshistorien som hadde opplevd dette..

Jeg følger med på tråden for å se om her kommer nyttig info ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vanlig problem som kan komme av at batteriet begynner å bli dårlig og spenningen blir veldig lav når starter drar rundt. Den lave spenningen får soltakkontrolleren til å tro den får startsignal og åpner soltaket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig når noe sånt skjer ja: klø : På gamlebilen til muttern og fattern,en passat 98 modell skjedde noe i samme duren... Skulle åpne opp bilen på vinteren,brukte fjernstyringa til sentralåse og da åpnet alt av vinduer og takluke seg: rolleyes Trudde også at dette bare hadde skjedd dem,men viser seg at det har skjedd med flere nå da... Må jo være noen brytere eller no som ikke tåler kulda da: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt når slikt skjer i pøsende regnvær.

Hadde planer om å sette inn en bryter direkte på supply-spenningen til luke-motoren; noe jeg (selvfølgelig) ikke har fått gjordt.

Nappet sikringen (B5) sist gang jeg hadde problemer for å unngå at dette skulle skje:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber på vag. Jeg vet at bryteren er byttet på flere p.g.a. at den ikke virket som den skulle..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg vet at jeg ikke har problemer med batteri eller ladespenning, så hvis problemene fortsetter får jeg forsøke å bytte bryteren. Den koster sikkert ingenting..

Artig at så mange andre hadde opplevd lignende..

Frederik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg vet at jeg ikke har problemer med batteri eller ladespenning, så hvis problemene fortsetter får jeg forsøke å bytte bryteren. Den koster sikkert ingenting..

Artig at så mange andre hadde opplevd lignende..

Frederik

Uten at jeg er sikker, så skal du ikke banne på at den ikke koster noe. Husker jeg vurderte og bytte ut en lysbryter i min x-Polo 6N. Husker ikke nøyaktig pris , men den var dyyyyyr!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjed med meg 3 ganger også. Men alle gangere har vært etter stereo bygging da jeg har koblet av batteriet. Etter at jeg er ferdig og batteriet er koblet på igjen åpner takluka seg og jeg må sveive igjen for hånd. Også på C4:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hat samme problemet, det ser ut til at batteribytte var tingen, i fjor åpnet det seg med 10 cm snø på taket, jippi, da byttet jeg batteri, har ikke vert ute for det i ettertid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

genialt, hva skulle man gjort uten forumet? : smil : : smil :

Da ser det ut til at jeg må bytte batteri på bilen min, hadde planer om det uansett egentlig, det er slitent og jeg har webasto : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har C4 S4, og det eneste jeg har opplevd mht. dette, (nå er det vel dumt å utfordre skjebnen, men..) er at det lukket seg idét jeg svingte inn på en parkeringsplass en gang på sommeren. Passasjeren ble mektig imponert når jeg sa det var automatikk som sørget for slikt når bilen senset at en skulle avslutte kjøreturen.. :D Aner ikke hva som var feil, men det har ikke skjedd siden, og jeg har forresten ikke åpningsautomatikken (som lider av dårlig bryter, i hvertfall hvis en skal tro alle som har hatt problemer med dette på s-car-list@audifans.com opp gjennom åra..) men manuell bryter som må holdes inne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A6 Avant 96 (C4):

Har brått fått problemer med at soltaket mitt plutselig åpner og/eller lukker seg på egen hånd. I forgårs gikk det opp i det jeg startet bilen, og ville ikke lukke seg. Måtte ta av dekselet og skru det igjen for hånd.

Frederik

Er nesten sikker på at dette er ein sikerhetsfunksjon som skal oppne takluka ved plutselig stømtap, td ved utforkjøring i vann. Løsningen er nok å bytte batteri..

Tom Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nesten sikker på at dette er ein sikerhetsfunksjon som skal oppne takluka ved plutselig stømtap, td ved utforkjøring i vann. Løsningen er nok å bytte batteri..

Tom Rune

Hørtes merkelig ut...

Det går jo an å komme seg inn i strømløse biler UTEN soltak...

Bare en tanke.

Per Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tom Rune

Tja, kanskje det, men taket mitt driver mest og løfter seg i bakkant. Noen ganger lukker det seg igjen, andre ganger ikke. Skjedde igjen i dag, midt under kjøretur. Taket gikk opp i bakkant, jeg skrudde litt hit og dit på bryteren, og til slutt fant jeg en stilling der taket lukket seg. Bryteren ble da stående ett hakk i offside, så jeg holder egentlig en knapp på defekt bryter.

Frederik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes forskjellige brytere...

Den jeg har, lar seg greit åpne. Har hatt litt problemer med at luka åpner seg helt når jeg forsøker å lukke den - noe som kanskje kan skyldes klem-sensoren (dvs. behøver smøring??).

Når dette inntreffer er det alltid på samme sted: siste 'knepp' til lukking.

I denne forbindelse plukket jeg ut bryteren, åpnet den og gjorde den ren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kanskje det, men taket mitt driver mest og løfter seg i bakkant. Noen ganger lukker det seg igjen, andre ganger ikke. Skjedde igjen i dag, midt under kjøretur. Taket gikk opp i bakkant, jeg skrudde litt hit og dit på bryteren, og til slutt fant jeg en stilling der taket lukket seg. Bryteren ble da stående ett hakk i offside, så jeg holder egentlig en knapp på defekt bryter.

Frederik

Har akkurat samme problemet på min..Si ifra hvis du finner ut hvordan man skal fikse det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et vanlig bryter-problem, hvis den åpner seg, prøv å trykke opp bryteren uten å skru på den, hvis den da lukker seg igjen har dere feilen.

Min leker seg litt inimellom og, bare bakkanten som løfter seg opp i "spoiler mode".

Begynte å lure en gang jeg passerte 200 og fikk et voldsomt vindsus fra taket plutselig, en liten kikk opp så jeg at det var takluken, gadd ikke å begynne å fomle med bryteren der og da. men den lukket seg igjen når farten sank under 200 igjen.:)

Anyway, jeg åpnet bryteren min og bøyde den lille metall-tingen som skaper kontakten slik at den presset litt hardere på platen, og etter det er problemet nesten ikke-eksisterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme med meg, 96 A4...

Endte med at jeg bare tok sikringen til soltaket rett før jul så får jeg se på det utpå våren nå. Fant en oppskrift som jeg tenkte jeg skal følge før jeg evt. betaler noe for dette.

Se på denne folkens, og gi gjerne tilbakemelding om det virker:

http://www.kris-hansen.com/Audi/srswitch.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. roter kanskje ltt i tråden din, beklager dette;)

Mitt problem er at det IKKE åpner seg i det hele tatt: mad :

Virket i hele sommer...men ikke nå..

Har sjekket de sikringene jeg fant..men er ikke sikker på hvor sikringen til soltaket sitter, noen som vet? ev er det et egent reele? hvor sitter dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.