Treg start ( Kaldstart ) av Audi 100/200

Anbefalte innlegg

Har problemer med start når motoren er kjølig, dvs kaldstart ned til ca -2 grader.

Men når d er kaldere, fra ca -3 grader og kaldere så starter motoren tvert, nærmest raskere enn hva jeg rekker å reagere.. kan høres ut som om jeg har dårlig reaksjonsevne, men nei.. hehe

 

Når motoren er varm så starter den også hurtig, men i mellomsjiktet mellom varm og skikkelig kald motor så er motoren svært treg til å starte.

Bilen er en Audi 200 TQ med motorkode MC, 88-modell. Har forøvrig en kamerat som har en Audi 100 CS Quattro -87, og han har nøyaktig d samme problemet.

 

Problemet er svært irriterende, ikke minst fordi d ikke skal være slik, men også fordi batteriet tappes veldig når startmotoren må gå i 10-15 sekunder. Resultatet er at batteriet ikke lades opp tilstrekkelig i løpet av den daglige kjøreturen til skolen, slik at d må lades med batterilader innimellom.

 

Jeg vet litt om hvordan systemet for kaldstart osv fungerer på disse motorene, men er likevel usikker på hvor feilen kan ligge.

På innsugsmanifoilen er d jo montert en kaldstartventil som spruter inn ekstra bensin i systemet de første sekundene etter start, avhengig av temperatur. I tillegg til denne finnes d en varmkjøringsregulator som sørger for en fetere bensin/luft-blanding inntil motoren er tilstrekkelig varm.

 

Jeg antar feilen er i forbindelse med kaldstartventilen. Det virker nesten som om denne ikke åpner og spruter inn bensin når temperaturen r over ca -2 grader..

skal d være slik?

noen som vet noe om dette eller har hatt lignende problem selv?

 

hvilken enhet er d som styrer denne kaldstartventilen, og hvor er temperatursensoren til denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstartventilen styres av en egen tempgivermodul som står i toppen mot torpedoveggen. Men hvis du får start ved mindre enn -2 vil jeg tro denne fungerer som den skal. Varmkjøringsregulatoren styres av vakuum samt en tempgiver som står på en liten brakett skrudd fast med en av festemuttrene til toppdekselet. Siden du også har problemer med halvvarmstart (som normalt skal kunne gjøres uten hjelp av både kaldstart og varmkjøringsventil) kan du jo forsøke å koble ut strømmen fra disse to og se om det gjør saken bedre.

Og hvis disse to innretningene fungerer så høres dette ut som et dyseproblem. Dysene blir slitne med årene og forstøver ikke bensina godt nok, sprayer ikke likt samt at de blir stående å lekke etter du har stoppa motoren. Jeg holder en knapp på dysene i alle fall. Ganske "lett" å kontrollere de også, dra de ut av innsuget, tjuvkoble bensinpumpa og løft på spjeldet i luftmåleren. Da ser du lett hvilke av dysene som ikke henger med lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey.. høres jo ikke så dumt ut.

men den kaldstartventilen.. den enheten som styrer denne, kan den være defekt eller på noen måte i uorden slik at den ikke åpner kaldstartventilen før d blir flere minusgrader?

 

angående dysene.. vi var ute med en av dysene på 100 CS Quattro'n til kameraten for en stund siden, og jeg kan ikke si annet enn at vi slet no fryktelig med å få ut den dysa.. den satt som f...

 

Men hvis dysene er slitte, hvorfor er motoren da meget lettstartet når d er flere minusgrader? er d en logisk forklaring?

skulle jo tro den var minst like vanskelig å starte da, sidn slitte dyser gjør at bensinen renner mer enn å spredes som fin bensintåke. Noe av problemet ved kaldstart (når motoren er kald) er jo at denne bensindampen/tåka rett og slett kondenserer i innsuget og på innsiden av sylinderveggene slik at d må kompanseres for denne kondenserte bensinen ved å tilføre ekstra bensin i oppstarten.

Slik sett burde problemet være større når d blir kaldere.. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummipakningene pleier å bli rimelig harde, og da sitter dysene som fy. Kan være verdt å merke seg at du kan få luftlekkasje rundt disse pakningene, det trenger jo ikke være positivt. Det koster ikke mye å kjøpe nye.

Jeg kan ikke si at noe som helst virker logisk på K-jet, av erfaring. Den kaldstartsstyringa kan du lett måle, det er bare å prøve å dra starter med et multimeter koblet til pluggen til dysa. Styringa fungerer sånn at den sprayer i opptil 10 sek (tror jeg det var) avhengig av temperatur. Når jeg tenker meg om står det faktisk et diagram og grei forklaring i Haynesboka til 100 typ44 hvordan denne skal fungere. Koster vel et par hundre på torshov. Men ja: jeg antar at feil i styringa kan gjøre at den fungerer dårlig på enkelte temperaturområder.

På en 100 2.0 R5 jeg hadde så startet bilen lett ved kald og varm motor, men startet supertreigt ved halvvarm motor. Der var det ingen forskjell på -3 eller +10.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant d du nevner angående dysene og utette o-ringer. Begge bilene d gjelder bruker mer bensin enn hva de bør, dette gjelder spesielt 200'n med turbo.

Da bilen ble kjøpt i sommer så viste turbotrykk-måleren på kjørecomputeren et maksimalt ladetrykk på 1,5 bar, mens nå får jeg ikke trykket høyere enn 1,3 bar. I tillegg får jeg ikke d samme draget og akselrasjonen i bilen, ganske naturlig dersom ladetrykket er lavere. Og sist men ikke minst så bruker den fælt mye bensin, synes jeg. Mer bensin enn før iallefall.

Jeg har antatt at d er en luftlekkasje et sted, og at dette fører til lavere ladetrykk. Problemet har vært å finne lekkasjen. Har nylig kjøpt meg luftkompressor så jeg håper d skal bli en del enklere å finne ut hvor d er lekk, men d høres jo ikke så dumt ut d du sier angående bensindysene og muligheten for utette o-ringer.

Regner med motoren bruker for mye bensin både i d tilfellet hvor d trekkes inn falsk luft gjennom lekkasjen, og i d tilfellet hvor d lekker luft ut av systemet.

 

Mente du at pakningene/o-ringene er billige, eller dysene? må man da i så fall kjøpe nye orginale o-ringer?

Fant du feilen på den bilen du hadde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var det dysene som skapte problemet. Jeg mente at o-ringene var greie i pris ja, dysene er grisedyre ~800kr/stk. Har sett de kan bestilles fra utenlandske sjapper for halvparten ca. Når det gjelder pakningene kjøpte jeg orginalt i alle fall. Fikk meg forresten en overraskelse når jeg holdt på å dra dysene ut: dyseholderen har en plastkopp innerst/nederst som knakk i småbiter. Denne måtte jeg støvsuge opp for ikke å få plast dratt inn i sylinderen. Jeg bestilte og bytta alle disse også.

Generelt kan det være en god idé å gå over alle vakuumslanger, oljeluftingsslanger, pakninger og luftføringsveier for å passe på at alt er tett. Hvis ikke kan du oppleve krøll med både trykk, forbruk, fusking osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått over d meste visuelt, men har hørt d kan være vanskelig å finne lekkasjer, blir vel enklere med kompressor og trykk i systemet?

 

Har lest litt mer på forumet og forstått d slik at dysene er den typiske feilen ved slike feilsymptomer. Forunderer meg ikke over prisen, d meste koster jo flesk.

 

Er d slik at selve dysene lukker ved bensintrykk under 3 bar? og er d mulig å høre om de lukker/åpner? leste noe om dette, men d var dårlig beskrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nær innsuget kan du bruke startgass som du sprayer mot der du skal teste for lekkasje. Da suger motoren inn startgassen og øker litt på turtall. Om du bruker kompressor og trykk får du testet hele systemet litt mer effektivt vil jeg tro. Regner med du kan lytte etter luft som kommer ut eller bruke ei sprayflaske med vann på skjøter/pakninger osv for å se om det bobler.

Dysene er helmekaniske og består av ei fjærbelastet nål som åpner ved et visst trykk og holder åpent så lenge trykket ligger der eller høyere. Teoretisk skal du kanskje kunne høre at den åpner, men med all annen støy samtidig tror jeg nok ikke det er hørbart. Er vel enklere 'bare' å sloss de ut og sjekke om de åpner visuelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel best å få de ut ja.

Problemet er vel gjerne at de ikke lukker da? ikke at de ikke åpner. hehe

Eller, de vil jo ikke åpne hvis de ikke har lukket først, du skjønner hva jeg mener :)

 

Men dersom dysene ikke lukker, vil de da tydelig lekke beinsin slik at man kan fastslå om de lukker?

 

Når d gjelder motorens startvansker/treghet så virker d som sagt ganske sannsynlig at d er dysene, bortsett fra at problemet er like ille uansett hvor lenge den har stått stille. Den er vanskelig når den har vært stoppa en stund og er mellomvarm, men også etter et helt døgn. Dvs at den er treg når selve motoren er f.eks 0 grader, ikke bare en stund etter at den har vært i drift. D er dette som er d eneste som ikke henger helt sammen med de feilsymptomene slitte/lekke dyser har.

Har iallefall forstått d slik at defekte dyser gjør at motoren er treg fra og med en stund etter at den stoppet, og helt til bensinen som drypper ut av dysene har fordunstet i systemet slik at den ikke lenger "drukner" i bensin når den skal startes.

Vet du om defekte dyser vil gi startproblemer usansett hvor lenge bilen har stått, eller om d bare er inntil bensinen har fordunstet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel best å få de ut ja.

Problemet er vel gjerne at de ikke lukker da? ikke at de ikke åpner. hehe

Eller, de vil jo ikke åpne hvis de ikke har lukket først, du skjønner hva jeg mener :)

Ja, du kan ikke åpne ei åpen dyse : smil :

Men dersom dysene ikke lukker, vil de da tydelig lekke beinsin slik at man kan fastslå om de lukker?

De står ikke vidåpne, for å si det sånn. Men man kan testkjøre de, så stenge av, legge hver dyse i et glass eller noe sånt og så sjekke etter noen minutter om det har lekt ut mye bensin.

Når d gjelder motorens startvansker/treghet så virker d som sagt ganske sannsynlig at d er dysene, bortsett fra at problemet er like ille uansett hvor lenge den har stått stille. Den er vanskelig når den har vært stoppa en stund og er mellomvarm, men også etter et helt døgn. Dvs at den er treg når selve motoren er f.eks 0 grader, ikke bare en stund etter at den har vært i drift. D er dette som er d eneste som ikke henger helt sammen med de feilsymptomene slitte/lekke dyser har.

Har iallefall forstått d slik at defekte dyser gjør at motoren er treg fra og med en stund etter at den stoppet, og helt til bensinen som drypper ut av dysene har fordunstet i systemet slik at den ikke lenger "drukner" i bensin når den skal startes.

Vet du om defekte dyser vil gi startproblemer usansett hvor lenge bilen har stått, eller om d bare er inntil bensinen har fordunstet?

 

Hvis hovedproblemet er at dysene lekker ut bensinen holder det å vente til den har dunstet vekk. Men det er også vanlig at dysene er nesten tette, og at de bruker noen sekunder på å begynne å dryppe, og så noen sekunder på å begynne å spraye skikkelig. Har selv sett eksempel på at tre dyser brukte noen sekunder på å begynne sprayingen, mens de resterende sprayet fra første sekund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.