Defekt ventilløfter på 2.2 10v!?

Anbefalte innlegg

Tror og håper det er den bakerste ventilløfteren som har sprukket,satt seg e.l. Skjedde i kveld på rundt 3500 omdr på 4.gir. Kom et lite "klunk", så begynte det å knakle noe sinnsykt. Bilen går nesten normalt på tomgang (litt lavere enn normalt) men så fort jeg er borti gassen tikker det sinnsykt. Høres ut som det er den bakre ventilen/løfter som har fått seg en trøkk...

Tenkte å plukke av toppdekselet imorra og måle ventilklaringen for å finne ut hvem det har skjedd noe med.

Noen som vet om jeg eventuelt får ut den bakre løfteren bare ved å skru av alle lagerbukka, unntatt den fremre, og løfte opp kammen i bakkant (stripse regreima på kam-hjulet)???

Hadde vært lettvint å slippe å ta av regreima, da denne er bytta for ikke alt for lenge siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt at løftere bare plutselig gir seg. Men ikkeno er umulig!

 

OM du vil trikse det til uten og ta av reg. må du likevel ta av alle lagerbukkene til kammen.

 

Når du evt har av kammen, kan du trykke på løftere. Flekser de, bør de byttes. Skal ikke være noe "følbar" slakk på dem.

Går sikkert fint og stripse reima til drevet også.

Sett et tusj merke uansett på reim og drev for og merke pos! evt drei motor til TDC, så safer du litt i tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok ikke bare som jeg håpet... Har normal kompresjon på sylinder 2 og 3. Ellers er det så og si dødt :( Ventilklaring har jeg ikke fått målt pga at jeg ikke hadde tynn nok bladsøker. Dvs at det er jævlig lite klaring.

Men registerreima sitter riktig, så den har heller ikke kammet over.

Har vel da antagelig skjedd no litt lenger ned... : gråter :

Noen som har noen flere tips??

Motoren en en KW. Mente den normalt ikke skulle "skalle"???

Skal nappe av toppen en dag jeg har ork og tid og se hva som kan ha skjedd der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner litt om min gamle 2.2. På den døde plutselig sylinder 1 og 2, og det knaklet som et uvær med litt turtall/belastning. Skjedde (plutselig, selvsagt) etter et drag på 2. gir.

 

Sjekket det som er relativt greit å sjekke, bl.a. tenning, bensintilførsel, ventilløftere, kamreim osv. men fant ingen god forklaring. Men... Det var dype spor (etter dritt i oljen?) i lagerbanene til kammen. Dersom det stod like dårlig til lengre ned så er det ikke rart om det banket i råder...

 

Jeg gadd ikke åpne motoren, bare slaktet bilen og kastet den.

 

[OT Warning]

Det hører til historien at denne blien har hatt en brokete fortid. Før jeg kjøpte den hadde den hatt 10 eiere på 9 år i Norge, og et par av dem hadde hatt skiltene av og på i et par omganger. Sikkert så som så med vedlikehold da. Oljefilteret som satt der da jeg kjøpte bilen (1 år før dette sekjedde) var helt opprustet, og det tyder jo på at det har sittet der lengre enn det som er anbefalt.

[/OT Warning]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jo nesten tro at regreima di har hoppet over et par tenner. Ta av toppen og se

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merksnodig. Kunne nesten være tilbøyelig til og tro at kammen er knekt. Men da skulle du hatt komp på 1 og....og ikke bare 2 og 3.

Topp-pakning? Men det hadde du hørt vil jeg tro om kompen fiser ut i det fri!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merksnodig. Kunne nesten være tilbøyelig til og tro at kammen er knekt. Men da skulle du hatt komp på 1 og....og ikke bare 2 og 3.

Topp-pakning? Men det hadde du hørt vil jeg tro om kompen fiser ut i det fri!

 

Kan høres ut som toppakningen kan ha sagt farvel og ja. Men dette finner jeg jo fort ut da jeg tar den av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt toppakning hvertfall! Rakk ikke å se nøye på løftere og ventiler nå. Kan defekt toppakning gjøre at det knakler/smeller så jævlig da? : klø : Hadde røket midt i mellom sylinder fire og fem...

Noen som har en litt kvassere kam til denne motoren liggende?? Eller vet om noen som skaffer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig lett å se om ventilene er bøyde, men det skjer ikkje uten at reima har hoppa. Er vel meir sansynlig at det er noen lager som har sagt takk for seg, men det er i såfall litt rart at det er null komp. Må nok rekne med at den motoren er boss

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig lett å se om ventilene er bøyde, men det skjer ikkje uten at reima har hoppa. Er vel meir sansynlig at det er noen lager som har sagt takk for seg, men det er i såfall litt rart at det er null komp. Må nok rekne med at den motoren er boss

På golfen min ble alle 8 innsugventilene bøyd uten at reima hoppa: bh : det var sporkilen på veiva som kvelda: bh : den gikk en god stund veldig dårlig og så det skjedde ikke momentant heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om topp-pakn er røket ut i fri luft, kan det fint gi lyder ala' tikking. Og selvsagt dårlig eller ingen kompr.

Sålenge du er sikker på at reima di ikke har hoppert, og kilen på veivdrevet er ok, kan du nok ta det med ro ang tot. havari.

 

OM det lagre som er gåen, så er dette en ganske annerledes lyd enn tikking. Høres mere som en mekanisk bankelyd som gjærne varierer med belastingen på motor.

 

Uansett må du av med toppen, så da ser du jo om ventiler er ok noe jeg tror de er. PS! Du bytter selvsagt ventil-tettninger i samme slengen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig lett å se om ventilene er bøyde...

 

Ikke alltid at dette er like lett nei! Stuket to ventiler på 80'n engang, hvorav den ene var tydelig skjev, mens den andre klarer man knapt nok å se med det blotte øye er skjev. Til og med merkeverksted klarte ikke å se at sistnevnte var skjev ;) Har derfor tatt vare på denne ventilen, som et minne liksom :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle ventilene er ok. Kun toppakning jeg kan se noe galt på, og den har røket i forsterkningen som går rundt sylinderne, mellom syl 4 og 5... Vil tippe det kan gi en del lyd da. For da går jo all komprimert luft fra syl 5 over i syl 4, og omvendt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.