Reg Reim har røket. HVilke rettigheter har jeg

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en polo 2001 modell rett før jul. Bilen hadde da gått 99 tusen. Nå har bilen rullet 101 000 og reg reimen har røket. Bilen har altså ikke rullet de 120 som møller selv sier og 5 år er heller ikke gått.

Bilen er kjøpt privat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ingen garanti på at reima skal holde 120.000km elelr i 5 år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man har vel 5 år reklamasjonsrett i følge forbrukerkjøpsloven

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De anbefaler bytte før 120k km , dette sjekket jeg opp på min X-Polo 97mod.

Jeg fikk beskjed om at jeg burde bytte på 90k km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en kompis sin 2000 Polo 1.6 (?) TDI, så ble også regreima bytta på 90.000km.

 

Hadde visstnok noe å gjøre med kvaliteten på orginalreima, i følge Møller den gangen det ble gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakket med møller i dag. de sa at det skal byttes på 120, eller etter 5 år. hente at de byttet den tidligere nå, pga av det hadde vært en del reimer som hadde røket.

tdi skal byttes tidliger står det i service heftet.

 

Men hvilke rettigheter har jeg. Det er det jeg gjerne vil ha svar på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye skade har skjedd da ?

 

Om det bare er å null stille motor, sette på ny reim å starte opp er det ikke verd så mye arbeid og krangling ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så lett å vite da... Motoren går rundt og jeg klarte ikke å høre noen stygge lyder. men er det noen som vet om denne motoren er av typen hvor ting butter eller butter det ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke se at du har skrevet hvilken motor det er ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en 1.4 16V så er det fare for bøyde ventiler... er det 8v går det nok greit.

Du har ingen reklamasjonsrett på reima da det er en slitasjedel men dersom bilen har vært servicert på møller og har mobilitetsgaranti kan du få dekket noe dersom de har hatt den inne og ikke anbefalt reimbytte.

Diskuterte det med møller engang tidligere og de "garanterer" da at den holder til neste service dersom de ikke bytter den (iforbindelse med mobilitetsgaranti)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Let litt på http://forbrukerportalen.no om du ikke allerede har gjort det. Jeg fant i alle fall dette:

 

Spørsmål ::

 

For vel 2 år sidan kjøpte eg ein brukt bil frå ein privatperson. For kort tid sidan havarerte motoren, og eg tok kontakt med seljar. Han avviste ansvar i saka og hevda attpå til at reklamasjonen var sett fram for seint. Kan dette vere rett? Er ikkje reklamasjonsfristen 5 år?

 

Svar ::

 

Reklamasjonsfristen på 5 år gjeld ikkje ved kjøp mellom privatpersonar. Her vil reklamasjonsfristen vere inntil 2 år. Dette betyr at du har reklamert for seint. Det er heller ikkje nokon automatikk i at seljar ville ha vore ansvarlig for motorhavariet, sjølv om du reklamerte innan 2-årsfristen. Du måtte i så fall kunne bevise at motorhavariet skjedde på grunn av feil som kunne førast tilbake til kjøpstidspunktet.

 

Ver merksam på at dersom det er mindre enn 5 år sidan bilen vart seld av ein yrkesseljar kan du som hovudregel rette reklamasjonen mot denne yrkesseljaren.

 

Personlig syns jeg det virker som det er lite å hente.

 

Eneste er muligens å gå på Møller. Jeg vet om flere som har fått anbefalinger om å skifte registerreim ved 90.000 selv om det står 120.000, dette pga av klima norske biler utsettes for. Dersom dette er tilfelle burde vel det vært beskrevet i bilens håndbok, eller i det minste muntlig overbrakt forrige eier. Du kan jo forhøre deg med forrige eier hva han ble anbefalt på siste service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lover faktisk litt bra for min del. ser nemlig ut som forrige eier hoppet over 90,000 servicen. samtidlig som har har sagt til meg og skrevet i kontrakten at komplett servicehefte følger med... det kan med andre ord bety at han kan lastes for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis servicene er fulgt og du ikke har overskredet intervallet på 5år/120' km som du har fått beskjed om på denne bilen, så dekker Møller dette havariet. Vi kan ta resten på tlf om du ringer meg i Kveld Ole ;)

 

Ring en forhandler og sjekk om servicene er fulgt først. Det kan godt hende de har glemt å stemple heftet eller ikke fant det når den var der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ringe deg jeg Thomas.

 

Men han har ikke tatt total servicen som skulle vært tatt på 90.000. da er det kun tatt olje service. Men på 60.000 var det tatt full totalt service.

Dette skal vel ikke ha noen betydning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 1.4 16v går det fort mange ventiler, been there, done that ;)

 

Regreim skal enten byttes på 90.000 eller 120.000, ring 5 forskjellige møllerverksteder og du får alt ettersom ett av disse 2 svarene, men de anbefaler iallefall 90.000km, vi har jo så tøft klima her oppe : klø :

 

For at garantivilkårene skal gjelde må alle servicer følges, man kan jo gå noe over km stand, men 11.000km over er kanskje litt mye. Dette er fordi møller ønsker å kunne ha en viss kontroll/oversikt over bilens kmstand, samt det å kunne forebygge/reperarer feil som de ellers ville blitt belastet for på garanti.

 

Bare å høre med møller det, utviser de skjønn og bruker sunt vett så tar de det nok på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ringe deg jeg Thomas.

 

Men han har ikke tatt total servicen som skulle vært tatt på 90.000. da er det kun tatt olje service. Men på 60.000 var det tatt full totalt service.

Dette skal vel ikke ha noen betydning

 

Vist han ikkje tok servicen på 90000km trur eg ikkje du får møller til å dekke det.skal jo takast 30000km service da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med garanti avdelingen nå. De regnet med at jeg fikk dekket det. det på grunn av at den hadde vært inne til regelmessig vedlikehold og at det verken hadde gått 5 år eller 120.000. Så jeg må levere den inn på nærmeste verksted

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med garanti avdelingen nå. De regnet med at jeg fikk dekket det. det på grunn av at den hadde vært inne til regelmessig vedlikehold og at det verken hadde gått 5 år eller 120.000. Så jeg må levere den inn på nærmeste verksted

 

Du er faen i meg uheldig az, håper det ordner seg... : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.