#1 Skrevet Januar 26, 2006 Holder på å bygge om min 92 passat 2E til vr6 Har vært innom biltilsynet og hatt en prat med de. Det de ville ha for å godkjenne ombyggingen var papirer på forhånd om at ombyggingen var lovlig, og en bekreftelse i etterkant av ombyggingen, fra møller, om at ombyggingen kunne godkjennes (at det ble brukt godkjente deler osv) Deretter skal den inn til godkjenning hos tilsynet. Regner egentlig med at godkjenning skal gå fint selv om jeg ikke skaffer noe særlig papirer på forhånd, men kan jo være greit å ha om de skulle sette seg helt på bakbeina. Sendte brev og mail til typegodkjenningen hos møller og fikk følgende svar: *** Vedrørende din Internetthenvendelse. Dessverre har vi ingen ombyggingsdokumentasjon på nyere biler (etter ca.'90). Dette ble utgitt av Volkswagen- og Audi-fabrikkene og ble oversatt til norske brev her, men etter '83 har det ikke kommet noe nytt. De få dokumentene vi har her på biler frem til '90 er selvprodusert, og for VR6 har vi forøvrig ingen ting. Vi kan i utgangspunktet bekrefte at du selvsagt bygger om din bil som du vil, men vi kan ikke gå god for selve ombyggingen. Videre kan en Volkswagen-forhandler evt. bekrefte hvilke originale deler som er benyttet på bilen, men vi presiserer at det er Trafikkstasjonen som har godkjenningsmyndighet, ikke vi eller forhandlere. Muligens kan ombyggingsdokumentasjon for VR6 skaffes fra TÛV i Tyskland, som er et uavhengig godkjenningsorgan. En annen mulighet er om en VW-klubb kan hjelpe deg, det er nok flere som har bygget om til VR6. Vi beklager at vi ikke kan bidra med dokumentasjon på denne ombygningen, samtidig som vi ønsker deg lykke til med ditt prosjekt. mvh Typegodkjenning Harald A. Møller AS *** Noen andre som har vært borti ombygging av passat på denne måten? Eller noen som vet om det kan skaffes dokumentasjon fra tuv? Eventuelt hvor/hvordan jeg finner ut av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2006 Ingen som kan hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2006 det er jo ikke noe prob, du har jo en komplett passat vr6 å ta av. monter alt over og så drar du til biltilsynet og regger bilen med 2,8l VR6 de ser over bilen osv.. sjekker at det som skal være der av vr6 deler osv er der. også kan du jo kanskje oppgi chassie nr på den bilen du hentet alt ifra... vet ikke om de for sjekket det.. men dra til møller og vi bilen og får de til å godkjenne bilen.. at alt er riktig gjort osv. og få en dokumentasjon på dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2006 Ja det er vel det som er planen. Men som sagt tidligere så ville jo biltilsynet ha en "godkjenning" på forhånd om at bilen tålte ombyggingen, noe den vil gjøre siden karosseriet er 100% likt, og hvilke deler som måtte benyttes under ombyggingen. Men tror egentlig det bare er å peise på, vise bilen på møller, få en bekreftelse på at det er brukt godkjente deler og så ta turen til tilsynet. Har troen på at det skal gå fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2006 tror ikke de er 100% like, kraftigere karooseri i toppen av støtdemperne foran på vr6 enn vanlige passat karroseriet. var iallefall forskjell der på min 90 mod 90hh og 91 vr6.. Men ikke noe å bry seg om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...