Cruisecontrol på -00 Passat 2.8

Anbefalte innlegg

Hallo folkens

 

Jeg har jo ettermontert cruisecontrol på 1.9TDIen jeg hadde, men synes å huske å ha hørt at det ikke nødvendigvis er like enkelt på bensinmotorene..Grunnet "drive-by-wire" og det der..

Men..En kollega har lyst på cruisecontrol på sin 2.8 Tiptronic fra 2000.

Clutchbryter skulle i allefall ikke være noe problem :P

 

Er det like enkelt som på TDi'en min..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har gass wire, noe jeg mener den har er det IKKE så enkelt som på din som har elektronisk gasspedal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg også trodde, at den hadde wire altså..

Men det finnes vel et tilleggssett der da regner jeg med..for å bygge på en elmotor til gasswiren og noe..men ikke vet jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil ble det ettermontert original cruisecontrol hos Møller. Dette var et komplett sett med ny blinklyshendel, vakuumklokke og alt annet som var nødvendig.

Mange år siden dette, men jeg husker at de hadde litt problemer med å få det til. Bilene gikk i skytteltrafikk mellom et par ulike Møller avdelinger før det fungerte 100%. Tror det var Børge Olsen som fikk det i orden til slutt (dette var mens han fortsatt jobbet hos Audi).

 

Blir sikkert ikke helt riktig å sammenligne en gammel Audi med en nyere Passat, men det er i alle fall fullt mulig å ettermontere cruisecontrol på biler med gasswire.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har en -99 A6 1,9tdi med automat.

Denne vil jeg gjærne ettermontere cruisecontrol på.

Kan noen hjelpe meg med hvordan ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo folkens

 

Jeg har jo ettermontert cruisecontrol på 1.9TDIen jeg hadde, men synes å huske å ha hørt at det ikke nødvendigvis er like enkelt på bensinmotorene..Grunnet "drive-by-wire" og det der..

Men..En kollega har lyst på cruisecontrol på sin 2.8 Tiptronic fra 2000.

Clutchbryter skulle i allefall ikke være noe problem :P

 

Er det like enkelt som på TDi'en min..?

Jepp akkurat like enkelt, har gjort det samme på min Passat 1,8T, men den har jo samme systemet som på din TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men hvordan gjør jeg dette, og hvilke deler trenger jeg ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På biler med elektronisk styrt gasspjeld ( uten wire ) trenger man selve stikka inne i bilen ( Som regel blinklyshendelen ) og et ledningssett. Ledningssettet kan man lage selv, men det er en fordel med ferdige sett da disse har passende kabelsko. I tillegg trenger man kontaktstykket oppe ved spaken/stikka. Pris på dette er ca 1200 kr.

 

Man trenger også et el-skjema over motorstyreenheten og spaken i bilen på en bil av tilsvarende type MED cruisekontroll/AHR ( Automatisk hastighetsregulering)

 

Skift spaken i bilen og strekk ledningene fra denne ut til respektive kontakt for tilkobling i e-boksen ute i vannkassa etc. Ledningene må heretter kobles inn på rett sted ifølge koblingsskjema.

 

Da alle ledninger er koblet riktig kodes motorstyreenheten i bilen til oppsett MED crusiekontroll. Login code som tastes er 11463.

 

Biler UTEN elektronisk gasspjeld ( med wire ) trenger egen styreenhet for cruisekontroll, vakumregulator for gassbetjening, betjeningshendel inni bilen, ledningsnett og en masse jobb med montering og justering. Prisen på dette er jeg usikker på da jeg aldri har gjort det, men mener jeg sjekket på aa6 2.8 engang og endte opp på rundt 15000 kr ferdig montert. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint, Da er det vel bare å begynne å lete etter deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nesten sånn ut, men anbefaler å kjøpe hos Møller da du kan bestille spesifikt til din bil og delene ikke er så veldig kostbare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ikke være 2 hendler, slik som denne på Ebay ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel med lysbryteren også der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har gass wire, noe jeg mener den har er det IKKE så enkelt som på din som har elektronisk gasspedal.

 

Det er min bil det er snakk om og den har elektronisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er min bil det er snakk om og den har elektronisk.

 

Da kan den kobles uten større problemer/kostnad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.