Audi 180 hk TDi quattro og Tiptronic !

Hvor mange har hatt problemer med tiptronic ?  

25 stemmer

  1. 1. Hvor mange har hatt problemer med tiptronic ?

    • Har ikke hatt problemer og kan anbefale tiptronic
    • Har hatt store problemer og dyre reperasjoner
      0
    • Kjenner noen som kjenner noen som har hatt problemer


Anbefalte innlegg

Den perfekte kombinasjon!!!! Eller ???

 

Driver og importerer ny bil fra tyskland, men er veldig usikker på om jeg tør kjøpe tip. Har hørt en del forskjellige om de kassene.

 

Det er her snakk om A6 2002 facelift.

 

Hvor mange har hatt tip uten problemer?

 

Hvor mange har hatt problemer og i hvilken grad?

 

Om ikke noen snart noen kan gå god for disse kassene, må ikke audi komme å si at forspranget ligger i teknikken :-(

 

Blir faktisk anbefalt å kjøpe manuell av min lokale Audi forhandler.

 

Innspill ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal chippe er det best å gå for manuel. Men er det 180 originale hk du er ute etter, så er kassene sterkere enn på 150hk. Og ut av 6 biler nære slektninger har hatt med 2,5 (150, 180) og 3,3tdi er det bare ei kasse som har sluret, og det var i en 150hk chippet til 180 av Audi i Tyskland....Et alternativ til chipping er jo å kjøpe seg en A8 3,3TDI med tiptronic da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal chippe er det best å gå for manuel. Men er det 180 originale hk du er ute etter, så er kassene sterkere enn på 150hk. Og ut av 6 biler nære slektninger har hatt med 2,5 (150, 180) og 3,3tdi er det bare ei kasse som har sluret, og det var i en 150hk chippet til 180 av Audi i Tyskland....Et alternativ til chipping er jo å kjøpe seg en A8 3,3TDI med tiptronic da ;)

 

Chip er egetlig ikke et tema på tip i hele tatt. Det gjør man bare ikke.

 

Skal bruke den en del i jobben, og dra rundt på en henger på ca 1.5 tonn, tror kanskje det er det som bekymrer meg mest. Men det skal vel ikke ha noe å si? Den tåler vel det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kjenning av meg har hatt en 99 A6 2,5 tdi med tiptronic siden den var ny, han har kjørt med tuningboks i flere år nå (den målte faktisk 200hk og 450nm på rullende landevei) bare de talla der tilsier at kassa skulle tatt kvelden, men den skurer og går enda uten problemer

 

fattern hadde også en A8 med 2,5 tdi og tiptronic, kjørte vel 70k med den i løpet av et par år uten at det dukket opp noen problemer

 

jeg tror audi har fått luket ut mange av problemene som var på 98-99 modeller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip er egetlig ikke et tema på tip i hele tatt. Det gjør man bare ikke.

 

Skal bruke den en del i jobben, og dra rundt på en henger på ca 1.5 tonn, tror kanskje det er det som bekymrer meg mest. Men det skal vel ikke ha noe å si? Den tåler vel det.

 

En kompis av meg hadde en passat 2.5 tdi med tip, han kjørte endel med hestehenger å det ble det sluring av.

Det var ikke noe problem ved vanlig landeveiskjøring, men ved kjøring i lange bratte stigninger begynte den å slure. : eek :

 

Da er jo spørsmålet, hvor lenge holder tiptronickassa ut før den må byttes.:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kjenning av meg har hatt en 99 A6 2,5 tdi med tiptronic siden den var ny, han har kjørt med tuningboks i flere år nå (den målte faktisk 200hk og 450nm på rullende landevei) bare de talla der tilsier at kassa skulle tatt kvelden, men den skurer og går enda uten problemer

 

fattern hadde også en A8 med 2,5 tdi og tiptronic, kjørte vel 70k med den i løpet av et par år uten at det dukket opp noen problemer

 

jeg tror audi har fått luket ut mange av problemene som var på 98-99 modeller

 

Yes !!!!!!!! Det var godt å høre.

 

Takker for tilbakemelding. Flere ????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en passat 2.5 tdi med tip, han kjørte endel med hestehenger å det ble det sluring av.

Det var ikke noe problem ved vanlig landeveiskjøring, men ved kjøring i lange bratte stigninger begynte den å slure. : eek :

 

Da er jo spørsmålet, hvor lenge holder tiptronickassa ut før den må byttes.:o

 

Passat 150 hk har vel aldri fått den nye facelift kassen?

Var det en 98 - 99 mod ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat 150 hk har vel aldri fått den nye facelift kassen?

Var det en 98 - 99 mod ??

 

Dette var en 01 mod.:)

Om den har facelift kassen vet jeg ikke noe om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går utifra at det går mer en 5 tip kasser her i klubben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går utifra at det går mer en 5 tip kasser her i klubben?

 

 

Dei fleste kassene som eg har vert borti som har røket på jobben har vert pga kjølevæske lekasje på oljekjøleren til kassa.Da begynner den å riste+++.Men lenge siden eg har vert borti det,trur dei kassene er luka vekk no.Dessuten so har møller vert ganske "snille" på dei sakene der,hvertfall på vårt verksted.Skifta kasse på ein a8 som var 2,5 år over garanti og gått nesten 200000km på garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppleves denne berømte sluringa? Hvordan diognoserer man at man har det problemet?

 

Syns min går på litt høyt turtall i 30km/t i oppoverbakker, men jeg tror ikke det er noe galt med kassa, bare det faktum at det er en automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har "kun" kjørt en Passat V6 TDI med tiptronic , og jeg ville aldri hatt det på min bil. Gå for manuell ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har "kun" kjørt en Passat V6 TDI med tiptronic , og jeg ville aldri hatt det på min bil. Gå for manuell ;)

 

Fikk ikke til å trykke på edit , så får quote meg selv.

Sånt kan det gå når en er snøblind/fyllesyk , ser det er Audi du er ute etter svarpå.

Jeg må si at jeg ikke er imponert av tiptronic systemet , så ville gått for manuell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke til å trykke på edit , så får quote meg selv.

Sånt kan det gå når en er snøblind/fyllesyk , ser det er Audi du er ute etter svarpå.

Jeg må si at jeg ikke er imponert av tiptronic systemet , så ville gått for manuell.

 

Kan se ut til at det blir manuell ja.

 

Har en bekjent som fik bilen sin mandag i forrige uke, fredag var den kommet til møller med girkasseproblemer. Dette var en 2002 mod 2.5 tdi quattro tip avant. Bil til 350.000,- Suuuuuuuurt. Han får svar på mandag om han må bytte hele kassen.

 

Slikt gjør meg en smule forbannet. Audi som er så bra ellers. Når skal de klare å lage noe som holder.

 

Ta feks den gamle audi 90 typ 86. 2.2 136 hk quattro. Denne var beregnet for 136 hk, mens vi i dag trimmer de til 6-700hk + uten å forsterke drivverk og kasse.... Dette var kvalitet !!!!!!!!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt erfaringer fra min jobb med leasing, men kan ikke si at jeg har vært borti mye tilfeller av problemer med tiptronic-kassene på 2,5 tdi'ene. De få jeg har hørt om har utelukkende vært på chippede biler uten at jeg har vært direkte borti noen slik i det hele tatt. Så jeg tror nok tiptronic på 2,5 tdi er en ganske trygg kombinasjon.

 

Tiptronic på bensinmotoren 2,7T har derimot vært plaget en del, men den aller værste er multitronic-kassen. Der har jeg knapt vært borti en bil som har overlevd 3-4 år uten skift av kasse minst èn gang. Skal iflg importør ha kommet en forbedret utgave i 04-modellene, som de eldre bilene også får når dne ryker, men det gjenstår å se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utfra voten er det ingen som har hatt store problemer med tipp kassene.

 

Men mange som kjenner noen som kjenner noen har hatt problemer......

 

Konklusjonen må derfor være at problemet er blåst opp av pratmakere uten fakta kunskap, siden der ikke foreligger noen konkrete tilfeller av havari, her inne iallefall.

 

Akkuratt som jeg mistenkte. :-)

 

 

Men er fremdeles usikker :-( .............................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selv om jeg ikke har vært borti i konkrete tilfeller, kan jeg nevne at vi har en firma her hjemme som driver med girkasser, og her før jul stod det flere audier på rekke og rad....uviss av hvilken grunn ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal det vel sies at "enkelte" klarer å ødelegge noe uansett

hvor sterkt eller hvor bra det er...

Ved normal bruk så er vel ikke Tiptronic'en noe dårligere

enn andre aut.kasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser altså ut som det ikke er noen som faktisk har hatt problemer med sin egen tip. Bare rykter ?

 

Noen som vet om allroad kassene er forsterket ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips: søk litt på NA. Det er ganske mange som har gode innlegg til denne saken.

 

Har selv en 2,5 Q m/tip 99 mod som har rullet 335 tkm uten havari, men har da vært nøye med oljeskift. Anbefales ved høy km. Syns jeg leste om noen i Sverige med over 600tkm på telleren.:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips: søk litt på NA. Det er ganske mange som har gode innlegg til denne saken.

 

Har selv en 2,5 Q m/tip 99 mod som har rullet 335 tkm uten havari, men har da vært nøye med oljeskift. Anbefales ved høy km. Syns jeg leste om noen i Sverige med over 600tkm på telleren.:tilber:

 

Takker for godt tips. Har søkt en del frem og tilbake, men tilbakemeldingene er veldig sprikende.

 

Stemmer nok det at det er en taxi i norrland som har rullet nesten 600.000 km med tip tdi quattro.

 

Men de finnes også mange motstridige innlegg. Ny kasse på 100.000 på 02 modell?

 

Har du kjørt mye med henger på din, av den tyngre slaget ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde aldri vært dradd henger med da jeg kjøpte den for to år siden.

Jeg har hatt en del trekking med henger og snøscooter i bratt bakke, kanskje 6-700 kg. Fungerer ganske bra, men kan slure litt for den girer skikkelig. Dette er vistnok normalt også på nye biler. Chippet med Kcr i sommer.

 

Prøvde 6 trinns men foretrekker vel tip.

 

Egentlig et litt vanskelig valg. Behagelig med tip, men kanskje tryggere med manuell.

 

Du for ha lykke til med valget!:confused:

 

Takker for godt tips. Har søkt en del frem og tilbake, men tilbakemeldingene er veldig sprikende.

 

Stemmer nok det at det er en taxi i norrland som har rullet nesten 600.000 km med tip tdi quattro.

 

Men de finnes også mange motstridige innlegg. Ny kasse på 100.000 på 02 modell?

 

Har du kjørt mye med henger på din, av den tyngre slaget ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.