Startproblemer A6 2,5 TDIs

Anbefalte innlegg

Bilen starter greit etter den har stått over natta, men ikke som en diesel skal. Har jeg kjørt en stund og setter den ifra meg i ca 1-2 timer er den helt jævlig. Dette skjer uavhengig av diesel nivået i tanken. Det er ingen lekasjer i slanger. Glødingen funker som den skal. Har bytta batteri, men problemet vedvarte. Har snakka med en som mente det kunne være en simring i pumpa som hadde røket, slik at den dro inn luft. Er det noen som har noen formening om problemet? Tok en test med autoscanner i går, og fikk opp "Supply voltage". Det kommer forøvrig en sinnsyk mengde med grå røyk etter den endelig kommer i gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en V6 elller en R5 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en V6 elller en R5 ?

rekke femmer 95 mod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motortempføler, feil innstilt dieselpumpe eller en eller flere defekte glødeplugger/sikring for gløding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motortempføler, feil innstilt dieselpumpe eller en eller flere defekte glødeplugger/sikring for gløding.

Ble ikke noe bedre etter bytte av gløderele. Timinga på pumpa er riktig, dysene er testa. Glødelampa slukker da, kan det fortsatt være glødepluggene? Motortempføleren har jeg ikke vært innom. Kan du gi meg beskrivelse på hvor den sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når min tenning var feil justert var den vanskelig å starte når den var kald, ikke varm (altså motsatt av deg)

 

kanskje temp.føleren er tingen å sjekke.

 

fra tidligere har jeg hørt om dieselmotorer som har vært så slitte at det rett og slett var umulig å starte den så lenge den var varm. tviler på at dette gjelder her da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på min 96 mod. Bytta temp.-sensor for glødinga G-62. Den sitter på den stussen hvor kjølevannet går inn på motoren fra radiatoren i forkant av motoren på førersiden. Du ser den godt når du tar av plastikkdekslet over motoren. Dette hjalp veldig mye, den gløder mye lengre nå.

Det hender fortsatt at den gløder litt for lite noen ganger, men dette har jeg funnet ut at sannsynligvis kommer av at kjølevannet holder seg varmt noe lengre enn motoren, akkurat i det området hvor omtalte sensor sitter...

Hjalp litt å bytte glødeplugger også. Tror ikke mine gamle varmet stort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet med min 2.5 TDI R5, bilen starter greit som bare det når den er helt kald etter bytte av glødeplugger. Men som det beskrives her så sliter jeg som faen med å starte når den har vært kjørt 1-3 timer før, altså når motoren er halvvarm, har enda ikke kommet over noen ting som hjelper med denne saken. Helt varm starter den på sekundet.

 

Skiftet forøvrig returslangene til dieselen i sommer, de gamle var morkne og sløve. Da ble jeg kvitt problemet med at bilen var treg å starte etter den hadde stått mer en et døgn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet med min 2.5 TDI R5, bilen starter greit som bare det når den er helt kald etter bytte av glødeplugger. Men som det beskrives her så sliter jeg som faen med å starte når den har vært kjørt 1-3 timer før, altså når motoren er halvvarm, har enda ikke kommet over noen ting som hjelper med denne saken. Helt varm starter den på sekundet.

 

Skiftet forøvrig returslangene til dieselen i sommer, de gamle var morkne og sløve. Da ble jeg kvitt problemet med at bilen var treg å starte etter den hadde stått mer en et døgn.

Hvor mange km har bilene deres rulla? Trille i gang funker da. Har også fått vite at det kan være slangene som har morkna i tanken. Lurer på om jeg skal prøve med den pumpereperasjonen. Kosta visst mellom 4 og 5k. Lurer på om jeg ikke skal ta en titt nedi tanken også, undersøke de slangene litt. el-vinduene har begynt å leve sitt eget liv også. De funker først etter å kjørt en stund. Er det jævli lite varme i deres biler også eller har dere dieselvarmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg bytta termostaten så har jeg bra varme i bilen, min har gått ca. 190k. Har faktisk ikke problemer med noe annet en denne halvvarm starten.

Jeg tipper på at dette er en føler av noe slag som fjusker, men jeg selv vet jo ikkeno om de forskjellige følerne på denne motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta tempgiveren i dag. Ingen forskjell. Målte spenningen i batteriet til 14,55V mens motoren gikk. Er ikke dette litt for mye? Testa også litt jording fikk 20A fra blokka i det jeg starta opp. Jordingsfeil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ligner veldig på problemet jeg hadde med min. Mye røyk tyder på at den ikke gløder. Gløder den etter 1-2 timer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta tempgiveren i dag. Ingen forskjell. Målte spenningen i batteriet til 14,55V mens motoren gikk. Er ikke dette litt for mye? Testa også litt jording fikk 20A fra blokka i det jeg starta opp. Jordingsfeil?

14,55V er ikke så mye over normalen at det har noen betydning.

At det går 20A i jordledningen fra blokka til chassiet (=batteriet) betyr vel bare at startmotoren sannsynligvis er jorda i blokka og ikke i chassiet..? Sånn jeg forstår det så er ikke det feil.

 

Er det jævli lite varme i deres biler også eller har dere dieselvarmer?

Syns det er greit med varme i min. Får motoren opp på 90 grader etter ca 5 min med pen kjøring, litt lengre når det er skikkelig kaldt. Da blir det naturlig nok godt og varmt i kupéen omtrent på samme tid også:)

 

Dette ligner veldig på problemet jeg hadde med min. Mye røyk tyder på at den ikke gløder. Gløder den etter 1-2 timer?

Min bil gløder hvertfall ikke når den er halvvarm nei, dvs etter 1-2 timer. Skulle gått an å justert glødinga, fått stilt den til å gløde lengre når den er sånn halvvarm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil gløder hvertfall ikke når den er halvvarm nei, dvs etter 1-2 timer. Skulle gått an å justert glødinga, fått stilt den til å gløde lengre når den er sånn halvvarm.

Vel. Jeg har en 92 mod med ABP motor. Problemet var at den måtte stå over natta i temperatur ned mot 0 grader for at den skulle gløde, men da gløda den bare den ene gangen i løpet av dagen.

Hadde bilen inne på Audi verksted for å få sjekket glødinga, og den viste seg å være i orden.

Begynte da å undersøke hvordan dette funker. Tempgiveren gir signaler til hjernen som vurderer om det skal glødes eller ei. Det er altså hjernen som styrer glødinga.

Byttet giveren, men uten at det funka. Hadde så en diskusjon med en mekaniker på Audi verkstedet og vi kom fram til at det måtte være hjernen som ikke funker som den skal. Ny hjerne var uaktuelt pga. prisen. Brukt er heeeeelt umulig å oppdrive da ABP motoren bare er produsert i 11 måneder (etter det jeg har funnet ut).

Mekanikeren mente at eneste løsninga da var å kople manuel gløding over bryter. Dette har jeg dårlig erfaring med fra tidligere biler, så jeg gjorde det på min egen måte: klø : . Jeg har lagt inn en bryter som er koplet slik at den manipulerer tempføleren slik at den tror det er kaldere enn det egentlig er, og hjernen gjør glødejobben som den skal. Så lenge bryteren står på virker det som normalt. Turtallet øker litt som om motoren skulle hvert skikkelig kald.

Slår av bryteren etter ca et min, og da er motoren helt normal igjen.

Så nå har jeg ikke problemer med tungstartet bil lenger.....:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så du vil først og fremst anbefale meg å kjøpe ny Ecu, hvis jeg får tak i det til en grei pris? Hvis dette er løsningen burde du starte en geskjeft hvor du bare fikser Audi Tdi med startproblemer, har på følelsen at du kan bli rik av det. Har du muligheten til å lage en guide på how to do denne bryteren? Gjerne med bilder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så du vil først og fremst anbefale meg å kjøpe ny Ecu, hvis jeg får tak i det til en grei pris? Hvis dette er løsningen burde du starte en geskjeft hvor du bare fikser Audi Tdi med startproblemer, har på følelsen at du kan bli rik av det. Har du muligheten til å lage en guide på how to do denne bryteren? Gjerne med bilder!
Jeg anbefaler ingenting, men forteller hvordan jeg har løst problemet.He he... Kan ikke bli rik om jeg legger ut løsning her.... Skal prøve å lage en forklaring på hva jeg har gjort når jeg kommer hjem i natt.

Hele ideen er å få hjernen til å tro at det er kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigve, Hva kosta denne tempgiveren du bytta?

 

Hadde vært genialt med en forklaring på hvordan du får hjernen til å tro at det er kaldere en det er ja : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Her er MIN løsning på MITT problem. (Vet jo ikke om dere har samme problem)

Jeg koplet en motstand i serie med temp føleren via en vender.... That's it!

Temp føleren virker slik: Når den er varm yter den liten motstand. Jo kaldere kjølevannet blir, jo større motstand.

Ved ca 4K ohm finner hjernen ut at det er kaldt nok til å gløde.

Jeg holt temp føleren under lunkent vann, (Noe som sansynligvis tilsier at bilen har stått en time eller 2) og målte motstanden til 1,2K ohm. Da er regnestykket enkelt:Sett en motstand på 2,8 K ohm i serie med tempføleren og du har den magiske grensa for gløding på 4K ohm.

Når jeg slår på bryteren vil det bli større motstand, noe som hjernen oppfatter som om det er kaldt nok til å gløde.

 

Dette løste mitt problem uten at det kostet en formue.:glad:

Koplingssjema.jpgkopi.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt..Hvis det er gløding som er problemet er jo dette en genial måte å løse det på. Får prøve det, håper det er løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigve, Hva kosta denne tempgiveren du bytta?

 

Hadde vært genialt med en forklaring på hvordan du får hjernen til å tro at det er kaldere en det er ja : smil :

Den kosta ca.1050kr. Det var hos møller, tror ikke du får kjøpt den andre steder...Det er jo bare å prøve å se om det blir bedre, ellers bare bytter du den igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigve, Hva kosta denne tempgiveren du bytta?

Jeg betalte 485 for min... AEL motor...

 

Ok. Her er MIN løsning på MITT problem. (Vet jo ikke om dere har samme problem)

Jeg koplet en motstand i serie med temp føleren via en vender.... That's it!

Jeg har også vært inne på den tanken der, men lurer litt på hvordan det ville vært å bare satt inn motstanden uten vender... Tror jeg skal prøve meg frem med litt forskjellige motstander og se om jeg finner noe som funker. Eventuelt montere en NTC istedenfor en vanlig motstand, så vil den fortsatt være avhengig av temperaturen også.. Her skal det ekspterimenteres... ;)

Har ikke så veldig lyst til å begynne med bryter og sånt, det beste hadde vært å fått det til på en måte som ikke synes.

 

EDIT: Leste på TDIclub.com at den magiske grensa for gløding er 9 grader i kjølevannet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To nyheter fra meg i kveld:

 

1.) Montert en 2,7kOhm motstand i serie med temp-sensoren på kjølevannet, og det ser ut som en god løsning i mitt tilfelle. Den gløder full tid når motoren er småkald, men etter en kjøretur på 2-3 min så glødet den bare 1 sek. So far so good :)

 

2.) PC'n min har tatt kvelden, så blir lite surfing på nettet utover, med mindre noen har lyst til å donere en 7200rpm harddisk... :P Kjedelig akkurat nå som jeg hadde tenkt å sette meg ned å designe en skikkelig hi-tech løsning på det glødeproblemet : mad :

 

Håper dere andre finner en like grei løsning på deres problem :) Det her var jo nesten for godt til å være sant : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor fikk du tak i motstand, og har du bare kobla den motstanden rett på kabelen uten noen bryter osv.?

Dette er jo en genial og enkel løsning : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte 485 for min... AEL motor...

 

 

Jeg har også vært inne på den tanken der, men lurer litt på hvordan det ville vært å bare satt inn motstanden uten vender... Tror jeg skal prøve meg frem med litt forskjellige motstander og se om jeg finner noe som funker. Eventuelt montere en NTC istedenfor en vanlig motstand, så vil den fortsatt være avhengig av temperaturen også.. Her skal det ekspterimenteres... ;)

Har ikke så veldig lyst til å begynne med bryter og sånt, det beste hadde vært å fått det til på en måte som ikke synes.

 

EDIT: Leste på TDIclub.com at den magiske grensa for gløding er 9 grader i kjølevannet.

Grunnen til at jeg har koplet dette over bryter er at tempføleren visstnok også går til tempmåleren i dasjen via hjernen, og det kan jo bli litt feil.... eller tar jeg feil??

Det går jo også å kople dette som en automatikk med et tidsrele som bare slår seg på feks når oljelampa eller ladelampa lyser....

Og da er det skjult!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor fikk du tak i motstand, og har du bare kobla den motstanden rett på kabelen uten noen bryter osv.?

Dette er jo en genial og enkel løsning : rock :

Motstand får du på de fleste radio og tv verksteder....

ikke genialt, men logisk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.