Startproblemer A6 2,5 TDIs

Anbefalte innlegg

Hva slags dårlige erfaringer hadde du med manuell gløding? Tenkte en trykknapp som må holdes inne for å gi kontakt... (har sikkert et mere profesjonelt navn) slik at man ikke kan glemme den i på-stilling, måtte være tingen?

 

Så lenge glødinga virker på bilen din er det unødvendig å lage til en manuell gløding.

Har hvert borti man. gløding på div. 6,2 diesel. For lang gløding sliter på pluggene, og for kort gløding sliter på starteren.

På 2,5tdi er det "hjernen" som bestemmer om det skal glødes eller ei. Og når det skal glødes, er det "hjernen" som styrer selve glødinga.

Jeg har bare manipulert føleren som gir "hjernen" beskjed om det er kaldt nok til å gløde eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det virka bare som en mye enklere løsning med manuell gløding. Latskapen lenge leve....

 

Får se litt på koblingsskjema og ting. Og finne ut hvem som kan hjelpe meg. Hadde vært greit å slippe å betale noen 5-600 kr/time for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan prøve å lage en step by step anvisning for deg, om du ikke kjenner noen son kan kople litt.....

For å lage manuel gløding , må du begynne å kutte ledninger i forbindelse med "hjernen" etter det jeg fikk beskjed om da en mekaniker foreslo dette.

Og det syntes jeg ikke var så veldig fristende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng! Og en step by step anvisning hadde jeg satt stor pris på...

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se hva jeg får til.. Jobber som regel til langt på natt (Heeeele uka)....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn dyserens? Er det noen som har spesielt gode erfaringer med ett eller annet merke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune, se innlegg nr 35 (side 3) på denne tråden.

Du kan ha slitte dyser men jeg gjetter at du har slitt motor. Forsøk å skru opp oljepåfyllingslokket når bilen står på tomgang. Blåser det opp av hullet så er det et symptom på slitne stempelringer/stempler/sylindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På`n igjen. Skulle ut å starte opp bilen nå. Starteren går, men motoren kommer aldri i gang. Nappa ut tempføleren slik at jeg skulle få full gløding, prøvde så igjen uten suksess. Eneste jeg får ut av den er litt røyk. Når jeg triller i gang så er den rett på. Noen med samme erfaringer som vet hva som skal til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp hatt bilen inne på merkeverksted for bytte av dieselpumpereim med tilhørende pumpejustering. Med det samme stramma de registerreima som visstnok var farlig slakk (ny reg. reim er underveis).

 

Alle startproblemer er borte som dugg for sola! Det samme med fuskinga omkring 1100-1200 RPM. Så dette var iallfall rett medisin for min bil.

 

: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også startproblemer når motoren var halvvarm. For å prvøve å finne feilen ble det avlest "live" hidden fra motoren med Bosch KTS 650 diagnoseutstyr. Da fant vi ut at motoren hadde feil timing på pumpa. Justerte pumpa å fikk en lett startet bil etterpå. Jeg å prøvde å skifte glødeplugger først til ingen nytte. Nå trenger jeg bare ett nytt batteri får å få den helt iorden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne gamle tråden igjen så slipper jeg å mere tråder når det er nesten samme problemet.

 

For å begynne med det viktige, bilen er en A6 2,5TDI Quattro med AEL rekkefemmer.

 

Er dritlei hele bilen egentlig, den blir jo aldri bra å starte så lenge den ikke er glovarm, har holdt på i det uendelige for å sjekke alle ting som står i Steinars tråder om denne motoren men ingenting ser ut til å nytte på kald eller halvvarm start. Har sjekka pumpetiming osv. opptil flere ganger. Den er "Dead on" som vag-com så pent sier.

Det neste punktet jeg styrer med nå er at jeg tror det er luftlekasje en eller annen plass på dieselsystemet og dieselen renner tilbake når jeg stopper bilen.

Er om det er normalt at det skal sirkulere masse luft i den gjennomsiktige slangen mellom dieselfilteret og pumpa?

Tidligere har det bare kommet noen bobler her innimellom, men nå har dette gått over til å være mer eller mindre konstant luftstrøm fra filter til pumpe, som igjen ender med ei svær luftboble på toppen av slangen når jeg stopper motoren. Har sjekka slangeklemmer og slanger, bytta ut alle returslangene og klemmene jeg ikke stolte på. Er det noen andre som har luft i denne slangen? evt. jevn luftstrøm her når bilen står på tomgang slik som meg?

Er det noen som vet om "typiske" plasser som kan lekke inn luft på denne bilen? har endevendt bilen opp og ned på bukken for å sjekke hele drivstofføringa. eneste jeg ikke har hatt oppe er luka på toppen av tanken. Dieselfilteret er også bytta.

 

Ellers virker det som bilen har en ujevn hikke når den har blitt skikkelig varm og går på lav tomgang. Akkurat som om den dør ut et lite kvart microsekund innimellom.

 

Dette er slangen jeg snakker om midt i bildet fra filterhuset til pumpa. Ser man nøye på bildet så ser man luftboblene på vei mot pumpa.

29052009695.jpg

 

Og, hva gjør egentlig denne plastventilen med en tut hver vei og en retningspil på? Skal det være noen form for stenging en av veiene i denne? Har delenummer 191 127 247 A, blåste nemlig rett gjennom denne saken begge veier, med bittelitt motstand en vei.

29052009694.jpg

 

 

:confused:: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dritlei hele bilen egentlig,

 

Du kan jo selge den billig til meg :P

 

Er om det er normalt at det skal sirkulere masse luft i den gjennomsiktige slangen mellom dieselfilteret og pumpa?

 

Er det noen som vet om "typiske" plasser som kan lekke inn luft på denne bilen?

 

Nei, skal ikke være luft der, dette kan være årsak til tung start.

 

Typisk plass for lekkasje av luft inn er i plastventilen oppå filteret og i de stofftrukne returslangene mellom dyser og tilbake til pumpe. Returslangen skal være av orginal type for å unngå lekkasje.

 

Hjelper ikke utskifting av ventil og returslanger så forsøk å gi den diesel fra en båtkanne/tilførsel rett i filteret. Forsvinner luften så ligger lekkasjen i rørene lengre bak, forsvinner den ikke så kommer luft inn nærmere motor.

 

Har også sett at gammelt filterskift har etterlatt den indre gunnipakningen slik at det ved senere montering av nye filtre blir sittende to pakninger over filteret og at det har gitt luftlekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært ute å skrudd noen timer igjen, måtte skifte pakninga til oljekjøleren også.. så kom fadern opp i verkstedet og satte trykk på dieselsystemet med kompressoren, da fant vi en liten plass med lekasje på returen. Selvfølgelig den lille tappen på siste dysa, den gummiblindesaken som står der det ikke skal slange til neste dyse var ikke spesielt tett.

Dette gjorde slik at det ikke er jevn strøm med luft lenger, bare litt innimellom.. tyder vel på at det er flere ting som plager meg her. Må kjøre en tur til tromsø i morgen for å handle ny olje og kjøleveske så skal jeg fortsette min evige feilsøking : rolleyes

 

Det webasto på bilen også, skal koble vekk det t-stykket som henter drivstoff til den.. selv om det så rimelig tett ut i det systemet.

 

Skal teste det med diesel rett fra en kanne, også skal jeg bytte o-ringen til den plastventilen oppå filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å bringe denne tråden opp igjen. Har hatt litt vansker å få startet en A6 AEL etter motorbytte grunnet reima hoppet over. Dobbeltsjekket timing med måleur, fyllte diesel alle steder det kunne fylles opp uten resultat annet enn litt småputring/tenning på et par syl. Eneste jeg stusset på var at jeg stadig måtte etterfylle suppe i det blanke plastrøret mellom hvert startforsøk

 

Leste meg litt mere opp og fant ut at man kunne trykksette returen, både for å finne lekkasje og for å fylle systemet. Som sagt så gjort og da så jeg en ørliten diesellekk på gjennomsiktig plastslange der hvor den er presset inn på banjokoblingen ved pumpa.

 

Etter å ha byttet røret og fyllt opp på nytt startet bilen etter normal skinning for å få diesel til dysene. : rock :

 

Deretter var det bare å ta en ørliten dynamisk justering "bakover" da jeg hadde pumpeslag på 0,27 mm ved ØD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.