Hoved bremse sylinder audi 200 20v 90mod

Anbefalte innlegg

Hovedbremsesylinderen på bilen min er mistenkt for å vere dårlig då bremsene legger seg på av seg sjøl bare eg toucher pedalen. Kjører eg bilen uten å vere på bremsepedalen går det fint, då legger bremsene seg ikkje på av seg sjøl. Lurte på om det er noke tips og trics for å demontere og få ut denne saken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å løsne bremserørene og skru ut de to skruene i bakkant mot bremsekraftforsterkeren. Så drar du bremsemasteren rett frem. Ferdig :)

Så må du selvsagt finne på noe for ikke å søle bremsevæske overalt.

 

Hvis du i tillegg skal ha av bremsekraftforsterkeren er det en HELT annen jobb. Den sitter med 4 mildt sagt utilgjengelige skruer fra innsiden av bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Da begynner eg å skru! :) Altså, for å få ut bremsemasteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg fått ut sylinderen, og det første eg la merke til var to løse ledninger som åpenbart skulle inn på en sensor som sitter oppå bremsekraft forsterkeren.. Kva er denne sensoren til? Holder på å gjere et forsøk på å åpne sylinderen, for å se på pakninger o.l. men den ser bra ut. Har også problemer med clutch pedalen, det kom etter eg overhalte caliperane framme, fikk mest sannsynlig luft i systemet då og sida eg må lufte etter dette likevel spør eg først som sist kva metode som skal brukast for å få ut luft..?

 

ER MEGET TAKKNEMLIG FOR SVAR... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger i utgangspunktet tre slike pakninger..

IMG_4192.JPG

IMG_4193.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg fått ut sylinderen, og det første eg la merke til var to løse ledninger som åpenbart skulle inn på en sensor som sitter oppå bremsekraft forsterkeren.. Kva er denne sensoren til? Holder på å gjere et forsøk på å åpne sylinderen, for å se på pakninger o.l. men den ser bra ut. Har også problemer med clutch pedalen, det kom etter eg overhalte caliperane framme, fikk mest sannsynlig luft i systemet då og sida eg må lufte etter dette likevel spør eg først som sist kva metode som skal brukast for å få ut luft..?

 

ER MEGET TAKKNEMLIG FOR SVAR... :)

 

De to ledningene skal oppå den sensoren på bremsekraftforsterkeren ja. De er til en trykksensor som slår inn når hjelpetrykket fra servopumpa går under ei viss grense. Det er ikke unormalt at denne slår inn når servopumpa er litt sliten eller du har trøbbel med bomba. Og siden bremsene likevel fungerer utmerket blir ledningene nappet av.

Når du skal lufte bremser må du bruke trykkluft får å få lufta masteren (og det fungerer greit på resten også). Bruk 2bar trykk og pass på at du har nok bremsevæske på tanken : smil : Når det gjelder clutchen er den noe kinkig å lufte, men om du kombinerer litt trykkluft og pumper litt på clutchpedalen så skal du greie å få lufta ut.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har demontert bremsemasteren no og det var slark i den, fjøra bringer liksom ikkje stempelet heilt ut. kanskje 5-7 mm eller lignende. Synes også det var lite motstand i pakningane når eg satte i "innmaten" igjen.. Hvis det ikkje går å få tak i slike pakningar må eg vel bare bite i det sure eplet og kjøpe ny master..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at denne slår inn når servopumpa er litt sliten eller du har trøbbel med bomba.

 

bomba??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer bilder av den såkalte "bomba": smil :

Har aldri hatt problemer med den,tror jeg er en av få desverre:o : bh :

bomba1.jpg

bomba2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp helt av, det er ingen ekte bombe, det bare ser sånn ut : vinke :

 

I virkeligheten er det "bare" en trykkakkumulator som sørger for et jevnt og tilstrekkelig trykk i hyraulikk-systemet. Den fungerer som et reservelager med hyraulikkolje under trykk, nesten som lufttanken på en kompressor, eller som en kondensator i elektronikksammenheng. Når man bremser, spesielt om man bremser raskt og hardt, så er det ikke alltid slik at hydraulikkpumpa klarer å levere nok hydraulikkolje i løpet av kort tid, og det er da trykkakkumulatoren kommer til sin rett. I tillegg til dette vil trykkakkumulatoren også sørge for at bremsekraftforsterkeren fungere en stund etter at motoren har stanset. Dette kan være svært nyttig dersom man får motorstopp mens man kjører. Pedalen blir faktisk svært hard å trykke inn dersom bremsekraftforsterkeren ikke hjelper til!

 

En annen ting er jo at man som regel også har servostyring koblet på det samme systemet, slik at det tidvis kan være behov for mer hydraulikkolje enn hva hydraulikkpumpa klarer å levere selv om man ikke bremser veldig hardt.

 

Nå lurer du kanskje fælt på hvor denne "bomba" er? Den er ganske godt gjemt og kan best sees fra undersiden av bilen. Du finner den sånn omtrent under venstre motorfeste ved siden av venstre vange. Det er iallefall der jeg har brukt å finne den. Bare se etter en sort klump, med slanger i enden, som ligner en god gammel bombe. Du kan eventuelt bare følge slangen som går ned fra bremsekraftforsterkeren.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllande forklaring! Kan denne trykk akkumulatoren føre til at bremsene henger då? Kikka også igjennom en annen tråd eg har laga om clutch problemet mitt.. Så då noken pakninger som ligna på dei som eg såg i bremsemasteren.. Kan det vere samme pakninger?

 

Copyright Kay Langhelle på det bildet der.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllande forklaring! Kan denne trykk akkumulatoren føre til at bremsene henger då? Kikka også igjennom en annen tråd eg har laga om clutch problemet mitt.. Så då noken pakninger som ligna på dei som eg såg i bremsemasteren.. Kan det vere samme pakninger?

 

Copyright Kay Langhelle på det bildet der.. ;)

 

Trykkakumulatoren kan ikke føre til at bremsene henger. Det er kun en trykkilde som lades opp av overskuddstrykket fra pumpa (når du ikke bremser) og som lades ut av trykkunderskuddet fra pumpa når du f.eks. bremser mange ganger raskt etterhverandre.

Jeg vil ikke tro at pakningene fra clutchmaster rep.settet kan brukes til bremsemasteren, selv om de ligner. De skal vel være ganske spesifikt lagd til bremsemasteren for ikke å lekke. Om du ikke får tak i repsett til bremsemasteren er det kanskje en løsning å finne en brukt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det funker sikkert med brukt.. Men er aldri garantert kor lenge den vil holde da. Kjøper man en brukt bremsemaster så er den som regel like gammel som min skulle eg tro. Med min flaks så ryker den etter 2 veker. rep sett til clutch master er på vei, og da ser eg jo med en gang om pakningene går om kvarandre.. Dei pakningane som er på bremsemasteren er hvertfall utslitt, dei sklei rett inn uten motstand i sylinderen. Det går hvertfall å prøve når eg likevel har pakningane? Den billigeste bremsemasteren koster 2300 kr på mekonomen, og eg er pengelens, pluss det er en liten jævel i meg som har lyst å fikse dette på en billig måte.. :) pluss, den øverste pakningen på bildet ditt har helt lik utformelse og den dingsen som stikker ned i pakninga er helt lik så vidt eg ser med den dingsen inni bremsemasteren.. Breaking news hvis pakningene går om kvarandre da! Neida, her finnes det ikkje rep sett, men bruk et rep sett til clutch masteren istedet?! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi venter selvsagt i spenning på dommen. Sikkert greit å vite for flere om det viser seg at de skulle passe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningene på clutchmasteren var mindre enn pakningen på bremsemasteren, however av akkurat samme type. Litt merkelig at det da ikkje skal finnes pakninger i en størrelse større..... : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle tre pakningene du trenger helt identiske?

Kan du måle indre/ytre dim på pakningene samt dim på hullet i masteren og dim på akselen og poste her? Skal prøve å høre med en kar som driver i lager og pakningbransjen om det finnes noe som helst "standard"-greier å få kjøpt. Det burde i alle fall ikke være helt umulig : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisann, denne tråden glemte jeg av. :) Fant ikke pakninger som passa, så det ble å kjøpe brukt master for 200 kr på et opphoggeri. Funker bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.