Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.For det første så skulle jeg lufte doningen i dag og da var starteren død så må få tak i dette i morgen,noen som veit ca hva det ligger på brukt?

Men det store spm er den grusomme tikkinga som er kommet i bilen.spesielt rundt 3000omdreininger.det har virkelig begynt å slå seg løs no ugang tror jeg.

har også en klonkelyd som ikke er så pen,men det tror jeg er enten et reimjul eller vannpumpe som er på tur.men angående tikkinga hva lønner seg?skifte ventiler(tetninger),glideren er ikke skifta eller strammer eller noe.når lønner det seg å ta det?får vel egentlig bare pelle ifra hverandre motoren nå tenker jeg og skifte det meste.angrer no sinnsykt på at jg ikke gjorde dette når den var ute men men sånn er det med hastverk en gang i blant.noen som sitter med mer kunnskaper om dette enn meg så fyr løs angående tikking osv.all hjelp er gull

motor har forresten gått 125.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian Pettersen har lagt ut en tråd med lydopptak av gåen registerkjede/strammere. Kan jo sammenligne litt med den. Hvis du skal ta ut motoren er det egentlig en ganske grei jobb å bytte det og koster vel ikke så hinsides. Dekslene over registeret har ikke pakning men tettes mot blokka med silikon. Denne er av en hvit type å fåes kjøpt hos møller iallefall. Den er egentlig beregnet på bunnpanner. Mulig det funker med andre typer også så lenge de tåler olje.

 

Støtfanger, frontseksjon, lamper og radiator kan jo plukkes av i en bit og tar vel omtrent ti min å demontere hvis det er golf 3 vi prater om. Bare vipp ut spredere og blinklys i fangeren. 2 13mm skruer bak her på hver side, fester for støtfangeren i innerskjermene og til slutt en 8 eller 10mm skrue per side oppe over lykta på hver side som holder frontseksjonen. Dra så denne rett frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei dette gjelder en jetta vr6 så veit hvordan det skal ut hehe men bare lurte på hva som lønner seg å skifte og gjøres for tikking osv.veit det rakler litt i disse maskinene men er det no just som trengs på vent osv siden det plutselig kommer liksom.motoren er nettopp satt i så er jo tide det kommer igrunn.ville ha den i før jeg gjorde no mer liksom.bare den tekniske kunskapen om disse motorene som er dårlig.nye greier for meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du bytte kjede bør du absolutt bytte alle glideskinnene og.

Strammeren bør du også bytte, eg skifta topp, rådelager,kjeder,glidere, bygde om fra enkel til dobbel kjede og bytta strammeren som hadde forårsaka havariet på motoren. Gikk ett par år så havarerte motoren igjen, pga defekt strammer. Kvalitet: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da spørs det jo om det er ventilene som tikker eller om det er registeret som lager tikke/raklelyd.

 

Hvis det er ventiltikking KAN det være nok med et oljeskift, eller evt. skifte ventilløftere. Da behøver du ikke ta ut motoren. Hvis du evt. bestemmer deg for å skifte ventiltetninger ( disse vil ikke lage tikkelyd uansett ) må du imidlertid låne/lage deg et verktøy for å kjøre pressluft ned i sylindren mens du skifter. Dette fordi låsinga og fjøra til ventilen må tas av. Dermed er det ingenting som vil holde ventilen på plass og den vil evt. ramle ned i sylinderen.

 

Skulle det være registeret som lager lyd består det av to eller tre kjeder ( avhengig av om det er dobbeltkjede på kamakslene ) og tre glideskinner pluss en strammeskinne og en hydraulisk strammer. Bytt evt. alt sammen da du er igang.

 

I tillegg vil du trenge pakningen i skjøten på innsugsmanifolden, pakningen til termostathuset og toppdekselpakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den samme greia på min gti 8v 93 mod. Min har rullet 228 000 da. har kommet i det siste. Når jeg kjører pent og rolig på rundt 3000 omdreininger hører jeg også en sånn kakle/tikke lyd. Kan dette være ventil løfterene? Høres ut som det kommer fra motors høyre side inne fra bilen. Alle erfaringer mottas med takk ettersom jeg er nokså blank på motor: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den samme greia på min gti 8v 93 mod. Min har rullet 228 000 da. har kommet i det siste. Når jeg kjører pent og rolig på rundt 3000 omdreininger hører jeg også en sånn kakle/tikke lyd. Kan dette være ventil løfterene? Høres ut som det kommer fra motors høyre side inne fra bilen. Alle erfaringer mottas med takk ettersom jeg er nokså blank på motor: klø :

 

Mye mulig det er ventilløftere på din bil også, men det kan også være at vannpumpa di begynner å takke for seg. Den kan også lage raklelyd mens ventilløfterne rett og slett tikker. Vannpumpa sitter nede ved høyre rammevange så sånn sett rimer det med at du hører lyden på høyre side av motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du bytte kjede bør du absolutt bytte alle glideskinnene og.

Strammeren bør du også bytte, eg skifta topp, rådelager,kjeder,glidere, bygde om fra enkel til dobbel kjede og bytta strammeren som hadde forårsaka havariet på motoren. Gikk ett par år så havarerte motoren igjen, pga defekt strammer. Kvalitet: rolleyes

men hvor mye må jeg belage meg på at jeg ryker på når jeg skal skifte dette da??priser på vr6 er jeg grønn på inntil videre,,,kjede.glideskinner.strammer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da spørs det jo om det er ventilene som tikker eller om det er registeret som lager tikke/raklelyd.

 

Hvis det er ventiltikking KAN det være nok med et oljeskift, eller evt. skifte ventilløftere. Da behøver du ikke ta ut motoren. Hvis du evt. bestemmer deg for å skifte ventiltetninger ( disse vil ikke lage tikkelyd uansett ) må du imidlertid låne/lage deg et verktøy for å kjøre pressluft ned i sylindren mens du skifter. Dette fordi låsinga og fjøra til ventilen må tas av. Dermed er det ingenting som vil holde ventilen på plass og den vil evt. ramle ned i sylinderen.

 

Skulle det være registeret som lager lyd består det av to eller tre kjeder ( avhengig av om det er dobbeltkjede på kamakslene ) og tre glideskinner pluss en strammeskinne og en hydraulisk strammer. Bytt evt. alt sammen da du er igang.

 

I tillegg vil du trenge pakningen i skjøten på innsugsmanifolden, pakningen til termostathuset og toppdekselpakning.

Jeg syns det i grunn høres ut som det komer fra registeret for ventilene kakler bare ved oppstart som regel så kommer kaklinga etter hvert når man kjører spesielt vis man har brukt høyre foten litt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig det er ventilløftere på din bil også, men det kan også være at vannpumpa di begynner å takke for seg. Den kan også lage raklelyd mens ventilløfterne rett og slett tikker. Vannpumpa sitter nede ved høyre rammevange så sånn sett rimer det med at du hører lyden på høyre side av motoren.

 

Takker!! Da skal jeg få sjekka opp dette... Kjekt med forum der folk kan bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.