#1 Skrevet Januar 30, 2006 Ble ganske kaldt i S6n idag.. kommer kun kjølig luft ut, både i manuell og auto-modus. Motortemperatur er ok. Men når jeg setter den i automodus, og "senker lufttemperaturen" (f.eks fra 29 grader og gradvis nedover) går vifta ned i hastighet som om klimaet vet at det er rundt 20 grader i bilen. Noen som har hatt dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 30, 2006 Du kan sjekke om det ligger noen feilkoder i klima'n, se her for bruksanvisning http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php?PHPSESSID=29fb9eabac9795f56a0d4a88b08a8c88 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 30, 2006 Du kan sjekke om det ligger noen feilkoder i klima'n, se her for bruksanvisning http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php?PHPSESSID=29fb9eabac9795f56a0d4a88b08a8c88 Kom på at jeg skulle spørre noen etter den linken.. Takk. Skal se hva jeg får opp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 31, 2006 Gikk ut, starta bilen og leste av verdiene på samtlige OBD-kanaler. Legger de ut her i tilfelle noen med stålpeiling skulle lese dette... Uansett hvordan jeg stiller på klimaen blir aldri lufta varmere enn det jeg vil karakterisere som lunkent. Her er utskrifta: 1 Systemfel. 08,5 08,5: POTENTIOMETER TIL TEMPERATURREGULATORKLAFFEN STATISK BLOKKERT. MOTOREN FORSØKER Å VRI LØS KLAFFEN FOR Å LØSE FEILEN. 2 Innertemperatur från sensorn i taket (digital värde) 210 3 Innertemperatur från sensorn i instrumentpanelen (digital värde) 210 4 Friskluftstemperatur från sensorn i friskluftsintaget (digital värde) 177 5 Yttertemperatur från sensorn i bilens front (digital värde) 177 6 Yttertemperatur (digital värde) 216 7 Temperatur på luften vid frisktluftsfläkten (digital värde) 169 8 Aktuellt värde för positionen på temperaturregulatorns klaff (potentiometervärde) 194 9 Deltavärde för positionen på temperaturregulatorns klaff 040 10 Specificerat värde till temperaturregulatorns klaffmotor 016 11 Aktuellt värde på potentiometern till centralklaffens motor 010 12 Specificerat värde till centralklaffen 007 13 Aktuellt värde på potentiometern till golv- och defrosterklaffens motor 015 14 Specificerat värde till golv- och defrostklaffen 009 15 Aktuellt värde på potentiometern till luftflödesmotorn 167 16 Specificerat värde till luftflödesmotorn 166 18 Aktuell spänning till fläktmotorn (Volt) 05,5 (stigende mens vifta gikk raskere) 19 Specificerad spänning till fläktmotorn 07,0 (Volt)(stigende mens vifta gikk raskere) 20 AC kompressor spänning voltage (Volt) 13,9 21 Antal inträffade spänningsfal 000 22 Position på kylsystemets övertrycksventil 000 23 Antal cykler på kylsystemets övertrycksventil 000 24 Antal cykler på ventilerna (oklart vilka...) 000 25 Kick-down sensor, analogt/digitalt värde 187 26 Motorns kylvätskevarning, analogt/digitalt värde 168/171 27 Kodvärde 050 32 Felräknare - temperaturregulatorns potentiometer 000 33 Felräknare - centralklaffens potentiometer 000 34 Felräknare - golv- och defrosterklaffens potentiometer 000 35 Felräknare - luftflödesklaffens potentiometer 000 36 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "kallt" 241 37 Positionssensor för temperaturregulatorns klaff - ändläge "varmt" 020 38 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "kallt" 235 39 Positionssensor för centralklaffen - ändläge "varmt" 010 40 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "kallt" 230 41 Positionssensor för golv- och defrostklaffen - ändläge "varmt" 013 42 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "kallt" 161 43 Positionssensor för luftflödesklaffen - ändläge "varmt" 016 45 Kalkylerad innertemperatur 381 46 Aktuell yttertemperatur, filtrerad, för luftreglering -6 47 Aktuell yttertemperatur, ofiltrerad, i grader Celsius -6 48 Yttertemperatur, ofiltrerad 176 51 Motorns kylvätsketemperatur i grader Celsius 59 52 Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig. tegntabell viser: "system ok"(g1/g2/g3) "yttertemperatur for lav" (C3) "ac manuelt avslått" (A2) 53 Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar. tegntabel viser: "system ok" (G1/G2/G3) "fläckten för innertemperatursensoren" (A1) 54 Kontrollkaraktäristik 235 55 Aktuell yttertemperatur i grader C -6 56 Innertemperatur i grader C från sensorn i taket 1 57 Innertemperatur i grader C från sensorn i instrumentpanelen -4 58 Temperatur i grader C från sensorn i friskluftsintaget -4 59 Temperatur i grader C från yttertemperatursensorn -6 60 Temperatur i grader C från sensorn efter friskluftsfläkten -3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 31, 2006 (...)1 Systemfel. 08,5 08,5: POTENTIOMETER TIL TEMPERATURREGULATORKLAFFEN STATISK BLOKKERT. MOTOREN FORSØKER Å VRI LØS KLAFFEN FOR Å LØSE FEILEN. (...) Etter all sannsynlighet er det motoren til temperaturklaffen som er gåen (selv om den sier at selve klaffen er blokkert). Den koster rundt en 1000-lapp hos møller, og jeg mener å huske at den er plassert i vannkassa i motorrommet (= lett å bytte) Du bør jo selvsagt ta av servoen og kjenne på bevegeligheten til klaffen før du kjøper en ny servo. Edit: Fant tegning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 31, 2006 Hvis du er heldig trenger du ikke å bytte servomotoren. Kanskje det holder med å rense kollektoren. Beskrivelse ligger som word og pdf fil. http://www.ifm.liu.se/~bothu/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 31, 2006 http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1441/a1441.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 31, 2006 Okei... Hvor burde jeg begynne? Motoren til temperaturklaffen, noen som kan bekrefte at den sitter i vannkassa? Ser jo for meg én av to ting her.. A Dyr regning fra verkstedet B Mye bannskap denne her virker jo ganske treffende: "På OBD finns felkod ”08.5” på kanal 1, vilket innebär att värmespjället inte rör sig fast det borde." Skal svinge innom Audi nå for å høre hva de har å si til dette. Så tar vi det derfra. Takk for god hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 31, 2006 Okei...Hvor burde jeg begynne? Motoren til temperaturklaffen, noen som kan bekrefte at den sitter i vannkassa? Ser jo for meg én av to ting her.. A Dyr regning fra verkstedet B Mye bannskap denne her virker jo ganske treffende: "På OBD finns felkod ”08.5” på kanal 1, vilket innebär att värmespjället inte rör sig fast det borde." Skal svinge innom Audi nå for å høre hva de har å si til dette. Så tar vi det derfra. Takk for god hjelp! At den sitter i vannkassa bekreftes at tegningen jeg postet. Den nederste biten av den tegninga er venstre side av varmeapparetet, den delen som stikker ut i vannkassa. Som du ser av teginga så sitter motoren under et deksel. Jeg mener å huske at det var lettest å ta ut vinduskviskermekanismen for å komme til da jeg skiftet denne på min tidligere S6. Ikke noe som er vanskelig/grunnlag for bannskap i det heletatt, bare grei "rett frem" skruing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 31, 2006 Takk Morten. Ser det nå først. Var innom Audi. -Han tok en test med vagcom, og den sa også at motoren var kokt. De regnet rundt to times arbeidstid. Pris på motoren visste han ikke så det måtte han maile til meg. Men om du har rett Morten koster den vell ca en høvding, så da havner vi jo på tre tilsammen.... Var noen ærend i byen, og da jeg startet igjen satte jeg klimaen på dfrost hi. Plutselig strømmet en varm sommerbris over meg..!! Alt som normalt. Har nå stilt temperaturen til 24 grader i tilfelle ny låsning. Er vesentlig mildere idag (ca én minus), 6 minus i går. -Kan det være at dette har fått ting til å løsne litt? Krysser fingrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 2, 2006 Denne er grei å bytte selv, har gjort det på to biler nå. For å forenkle adkomst bør viskere m.tilbehør demonteres. J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...