Alarm/startsperre problem 88' 90q

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet varmeregisteret på min 90q begynte pluttselig bilens alarm å fungere (har hatt bilen i 5år og trodd at alarm ikke var koblet til :-))

Problemet er at jeg ikke får slått av alarmen og det kan virke som en startsperre delvis fungerer da noe stjeler sinnsykt med strøm. Dersom batteriet er helt oppladet (nytt og bra batteri) går bilen men så snart jeg slår på lyset vil bilen kveles dersom jeg ikke har nesten full gass.

 

Hvordan kan alarm/startsperre kobles ut?

 

Hvordan søker en elektrisk feil på en så gammel bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som du kan ha en feil på ledningsnettet en eller annen plass. Du har ikke klemt noen ledninger mens du holdt på med byttet av varmeregisteret?

Til å begynne med kan du jo måle strømtrekk over alle sikringene, men hvis strømtrekket er så formidabelt som du sier er det vel mer sannsynlig at det er en usikret kurs som utgjør trekket. Du kan jo prøve å koble fra radiatorvifta for å se om det hjelper på, de kan kortslutte innvendig og dra rimelig mye strøm. Kontroller også kabelen fra dynamo og starter opp til batteriet for slitasje i gjennomføringer som gjør at den ligger mot jord.

Hvis du mistenker alarmen for å skape krøll bør du jo lete opp styreenheten og koble fra denne (gitt at det er en ettermontert alarm).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok feil på ledningsnettet en plass for turteller er sluttet å virke også. Da varmeapparatet lakk, ble det jo en del fukt i bilen, så kanskje det kan ha laget noe krøll? Men jeg fatter ikke hvordan en alarm som aldri har fungert, pluttselig begynner å virke (delvis da). Jeg tror alarmen er ettermontert. Hvor kan jeg finne stryreenheten da? Er det en egen boks? Er det noen releer som er montert i forbindelse med alarm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en ettermontert alarm finnes det en egen boks en eller annen plass ja. Det finnes vel ingen oppskrift på å finne denne, men let etter en boks som ser ettermontert ut, og som har ledninger som ikke går inn i de vanlige ledningsbuntene.

Grunnen til at alarmen delvis fungerer er mest sannsynlig at den nå får strøm inn på noen ledninger (feil ledninger sikkert) ifm med feil på ledningsnettet. Du får bare begynne å plukke av deksler, matter osv. Regner med feilen åpenbarer seg ganske greit når du ser den. Sjekk spesielt at festeskruer ikke er skrudd gjennom ledninger, eller at ledninger ikke er klemt flate/brukket av å ligge i klem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en ettermontert alarm finnes det en egen boks en eller annen plass ja. Det finnes vel ingen oppskrift på å finne denne, men let etter en boks som ser ettermontert ut, og som har ledninger som ikke går inn i de vanlige ledningsbuntene.

Grunnen til at alarmen delvis fungerer er mest sannsynlig at den nå får strøm inn på noen ledninger (feil ledninger sikkert) ifm med feil på ledningsnettet. Du får bare begynne å plukke av deksler, matter osv. Regner med feilen åpenbarer seg ganske greit når du ser den. Sjekk spesielt at festeskruer ikke er skrudd gjennom ledninger, eller at ledninger ikke er klemt flate/brukket av å ligge i klem.

 

Takk !

Fant 2 Bosch bokser (under instrument panel og i bagasjerom) + koblet fra et rele som tikket over bjellene til fører. Alarm problematikk er nå borte, men turteller fant jeg ikke ut av. Motoren går nå som en klokke, men den lader bare innimellom. Vet ikke om dette bare er tilfeldig. Virker som om regulatoren er dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk !

Fant 2 Bosch bokser (under instrument panel og i bagasjerom) + koblet fra et rele som tikket over bjellene til fører. Alarm problematikk er nå borte, men turteller fant jeg ikke ut av. Motoren går nå som en klokke, men den lader bare innimellom. Vet ikke om dette bare er tilfeldig. Virker som om regulatoren er dårlig.

 

Det kan jo være at børstene er dårlige eller at regulatoren har tatt kvelden på dynamoen ja. De sjekker du jo kjempelett med å skru ut regulator/børster fra baksiden på dynamoen med to skruer. Og så koster den jo heller ikke allverden så du kan jo likesågodt bare bytte den med det samme.

Jeg antar at du har en 2.3E KE3-jet motor i 90q'en din, og i så fall kan du jo sjekke følgende på turtelleren:

Først rens alle kontaktpunkter bakpå instrumentpanelet (plugger inn til panelet, og overganger til selve turtelleren), sjekk printbanene at det ikke er brudd noen steder. Turtelleren får signal inn på ledning 22 (Plugg med 26 pinner), den er grønn/blå. Denne ledningen går ned til tenningsstyreenhetens pinne 17. Du kan jo måle og se om du får noe kontakt, så vet du i alle fall om ledningen er hel. Vet ikke helt hvor tenningsstyringa er plassert på din bil, men på 100 ligger den bak venstre sparkepanel (a-stolpen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble dynamo totaloverhalt (var ganske slarkete), men bilen lader fremdeles ikke. Fant ut at det var styrestrømmen til dynamoen som gjør at den ikke lader. La en provisorisk ledning fra batteri til dynamo, og da funker alt som det skal. Koblet fra hele instrument panel men det er ingen forskjell i ladingen. Bilen skulle vel ikke lade dersom instrument er koblet fra?

 

PS. Jeg lager en ny tråd for feilsøking. PS ! Skylder deg en pils for sinnsykt god hjelp !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe greit ja :) Skal passe på å si fra når jeg er i nærheten : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.