Anbefalte innlegg

Viser den digitale måleren rette verdier ( Turbotrykk) når Map er byttet fra 2,5 til 3 bars?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

niks, 0.5 for mye blir det vel... istedet for 1bar for mye som før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oy, då har jeg litt høgt ladetrykk tror jeg , viser 2,5 på måleren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visning av verdier i målern i bilen har vel ingenting med mapsensorens størrelse å gjøre...........vil vise riktig både ved 2,5 og 3 bars map vel ??? Eller er jeg helt på jordet ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo det jeg lurer på, og no kan jo du lure litt på det du og pål, hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visning av verdier i målern i bilen har vel ingenting med mapsensorens størrelse å gjøre...........vil vise riktig både ved 2,5 og 3 bars map vel ??? Eller er jeg helt på jordet ??

Du er nok på jordet: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3B motoren.

Orginal chip: 1.7 (0.7 bar) 220hk/2.0 map

Steg.1 skn: 2.0 (1.0 bar) 274 hk/2.0 map

Steg.2 mtm: 2.0 (1.5 bar) 295hk/2.5 map

Så trekker du fra 0.5 på display ved map bytte så blir avlesning korrekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe 2,5 bar i ladetrykk er vel ikkje så veldig aktuelt egentlig?? :) har 2,5 bar map og den viser nøyaktig 1 bar for mykje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginalt skal du trekke fra 1 bar, men map sensoren bestemmer vel bare hvor mye trykk som skal slippes igjennom, ikke hvor mye som vises på displayet. Det sitter vel en egen trykksensor til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix, bare en sensor. Men displayet lever innimellom sitt eget liv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min viser o,5 for lite, viser 2,3 når jeg lader 1,8bar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sån er min og, viser 2,5 , då har jeg sån ca 2 bars trykk da, det må jeg skru ned noen hakk tror jeg, ka turbokit kjører du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er nok på jordet: eek :
Ja kan du si hva som er riktig da ??? : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sån er min og, viser 2,5 , då har jeg sån ca 2 bars trykk da, det må jeg skru ned noen hakk tror jeg, ka turbokit kjører du?

Nei nei nei:nana: , da har du ca 1,5 bars trykk regner jeg med. Du må huske å trekke fra det atmosferiske trykket (1 bar). Min viser altså 2,3 (-1bar), altså tror kjørecomputeren at jeg lader 1,3 bar mens jeg i virkerligheten lader 1,8bar (iflg min greddy måler). Har rs2 turbo, andre dyser 3 bars map.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg mener, det viser feil når du har byttet til 3 bars map.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser den digitale måleren rette verdier ( Turbotrykk) når Map er byttet fra 2,5 til 3 bars?

Dere husker lite fra skolebenken, eller : smil :

Normalt når man bytter fra 2,5bar til 3,0bar MAP, får man en faktor på 3,0 : 2,5 = 1,2

Dvs man må legge til 20% på visningen i displayet (som viser absoluttrykk [bara]).

F.eks. bil med 3,0bar MAP, displayet viser 2,0. Dette tilsvarer (2,0*1,2=) 2,4bara, eller om man vil (2,4-1,0=) 1,4bar ladetrykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble vel nesten riktig. Du mente vel når man bytter fra 2,5 bar MAP til 3,0 bar MAP? Ikke omvendt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble vel nesten riktig. Du mente vel når man bytter fra 2,5 bar MAP til 3,0 bar MAP? Ikke omvendt.

: eek : Fort gjort, rettet opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er rett, har vert på en liten kjøretur no med lånt trykkmåler (fra et verksted og skikkelig) den manuelle viser 2 bar og 2,5 i displayet, ergo trekk fra 0,5 når det er skiftet til 3 bars map.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere husker lite fra skolebenken, eller : smil :

Normalt når man bytter fra 2,5bar til 3,0bar MAP, får man en faktor på 3,0 : 2,5 = 1,2

Dvs man må legge til 20% på visningen i displayet (som viser absoluttrykk [bara]).

F.eks. bil med 3,0bar MAP, displayet viser 2,0. Dette tilsvarer (2,0*1,2=) 2,4bara, eller om man vil (2,4-1,0=) 1,4bar ladetrykk.

Fantastisk formel, men slik funker det ikke på min bil med 3bars sensor, viser nøyaktig 0.5bar mer på displayet kontra analog måler, slik Egil her og erfarer.

Viser igjen at praksis knekker teori...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke mer å diskutere nå vel?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk formel, men slik funker det ikke på min bil med 3bars sensor, viser nøyaktig 0.5bar mer på displayet kontra analog måler, slik Egil her og erfarer.

Viser igjen at praksis knekker teori...

Det er vel fordi den analoge måleren viser relativt trykk, mens den digitale i instrumentpanelet viser absolutt trykk.

Saken er at dersom den digitale hadde vist riktig absolutt trykk, så hadde den vist 1 bar høyere trykk enn den analoge måleren som viser relativt trykk.

Men når man bruker 3 bar MAP-sensor så viser ikke den digitale helt riktig lenger, slik som Cato forklarer.

Korreksjonsfaktoren blir 1,2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir jo det samme det, 2,5 i displayet X 1,2 = 3 bar - 1 bar atmosfære= 2 bar, altså det samme som å bare trekke fra 0,5 i displayet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir jo det samme det, 2,5 i displayet X 1,2 = 3 bar - 1 bar atmosfære= 2 bar, altså det samme som å bare trekke fra 0,5 i displayet.

Ja når turboen lader med maksimalt trykk så. Men dersom ladetrykket er lavere enn 2,0 bar (2,5 bar i display) så blir også differansen mellom det som vises i displayet og det som faktisk måles av MAP-sensoren mindre.

Eks.: Display viser 1,5 bar, faktisk trykk blir da: 1,5 bar * 1,2 (korreksjonsfaktor) = 1,8 bar

Det vil si at differansen mellom hva displayet viser og det reele atmosfæriske trykket er 0,3 bar (1,8 bar - 1,5 bar).

Da må du trekke fra 0,7 bar for å få det reele ladetrykket (relativt trykk).

Men dersom du alltid kjører med høyt turtall og maksimalt ladetrykk (dersom du har stor nok turbo da) så er det jo bare å trekke fra 0,5 bar. : rolleyes

hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører alltid pent jeg, og no er bilen blitt konebil, så behovet er ikke så stort lenger, hehe, men jeg ville bare vite hva som var rett. og jeg har fått svar så denne diskusjonen er vel ferdig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.