#1 Skrevet Januar 31, 2006 vil det skje noko med metallet eller aluminiumen viss eg bruker rustfrie eller syrefaste bolter?? tenkte å bruka rustfrie bolter til toppdeksel og innsug som er aluminium. tenkte og å bruka rustfrie bolter på motorfester, grenrør, vannpumpe osv osv. er dette å anbefalla?? er rustfrie bolter (A4) svakare enn vanlige bolter?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 1, 2006 Det skjer ikke noe nei, men noen ting som er viktig å huske med rustfrie bolter og muttrer, rustfritt mot rustfritt river seg veldig lett!!! Standard rustfrie A4 bolter har lavere styrke en en standard 8.8 bolt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2006 dette bør du ikke gjøre, listen over argumenter er lang, du får den hvis du insisterer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2006 Benyttet også syrefaste muttere i en anledning.....(men under tvil:o ) Jeg skiftet støtdemperne bak; byttet da de mutterne opp-under skjermen som holder fjærbenene bak til syrefaste. Typisk at disse ruster sønder og sammen. Har noen en kommentar til dette:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2006 Rustfritt og aluminium gror sammen, og de rustfrie knekker lett. Noen gang prøvd å splitte en vannpumpe? Det er min erfaring hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 3, 2006 Interessant problemstilling. Jeg liker rust svært dårlig og vurderer å bruke en del syrefaste(A4) bolter/muttere der styrken på bolten ikke er veldig kritisk. Hvis det er snakk om å skifte bolter hvor styrken er veldig viktig så finnes det jo rustfrie bolter/muttere som har langt høyere styrke enn de vanlige/billigste syrefaste boltene/muttrene har. Problemet da blir jo prisen. Jeg vet ikke hvordan det er med rustfire skruer/bolter (A2), men det jeg har fått vite om syrefaste (A4) er at disse er utmerket til bruk i kombinasjon med aluminium. Hva kan brukes i kombinasjon med aluminium uten at det går galt (gror sammen/elokserer? ) ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 3, 2006 Nå steller jeg stort sett med båter og da er jo miljøet litt annerledes, men der er syrefast og aluminium sammen bannlyst hvis det står i direkte kontakt med hverandre. Det vil det jo gjøre med A4 bolter i aluminium gods. Det brukes syrefaste gjennomføringer på båter, men da med nylonforinger i mellom som gjør at de to materialene er fysisk adskilt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 3, 2006 Nå steller jeg stort sett med båter og da er jo miljøet litt annerledes, men der er syrefast og aluminium sammen bannlyst hvis det står i direkte kontakt med hverandre.Det vil det jo gjøre med A4 bolter i aluminium gods. Det brukes syrefaste gjennomføringer på båter, men da med nylonforinger i mellom som gjør at de to materialene er fysisk adskilt. Vet du hva slags skruer/materiale som kan brukes i direkte kontakt med aluminium da? Har faktisk en aluminiumsbåt selv. Den har en del skruer som er i kontakt med aluminiumen, men de ruster ikke, og kan tydeligvis ikke være syrefaste, hva kan de da være laget av? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 3, 2006 De kan jo være i aluminium de og, men hadde du jo sett lett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 3, 2006 De kan jo være i aluminium de og, men hadde du jo sett lett. Ja, de kunne ha vært det, men det er de ikke. Derfor lurer jeg litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 3, 2006 Det er mulig at A2 kan brukes, det tør jeg rett og slett ikke svare på. Et lite tips kan være å kontakte de som selger Buster båter...eller sende en e-post til produsenten. Når jeg tenker meg om så kan det godt være at de bruker A4 så sant det ikke står i direkte kontakt med vann. Skrudde litt påhenger før i tiden og da hadde i hvert fall OMC syrefaste bolter skrudd i aluminium og det funket jo da, fikk alltid løsnet de boltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...