bruke rustfrie/syrefaste bolter/muttrer på motor

Anbefalte innlegg

vil det skje noko med metallet eller aluminiumen viss eg bruker rustfrie eller syrefaste bolter?? tenkte å bruka rustfrie bolter til toppdeksel og innsug som er aluminium.

tenkte og å bruka rustfrie bolter på motorfester, grenrør, vannpumpe osv osv. er dette å anbefalla??

er rustfrie bolter (A4) svakare enn vanlige bolter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjer ikke noe nei, men noen ting som er viktig å huske med rustfrie bolter og muttrer, rustfritt mot rustfritt river seg veldig lett!!! Standard rustfrie A4 bolter har lavere styrke en en standard 8.8 bolt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette bør du ikke gjøre, listen over argumenter er lang, du får den hvis du insisterer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benyttet også syrefaste muttere i en anledning.....(men under tvil:o )

 

Jeg skiftet støtdemperne bak; byttet da de mutterne opp-under skjermen som holder fjærbenene bak til syrefaste. Typisk at disse ruster sønder og sammen.

 

Har noen en kommentar til dette:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfritt og aluminium gror sammen, og de rustfrie knekker lett.

Noen gang prøvd å splitte en vannpumpe? Det er min erfaring hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant problemstilling. Jeg liker rust svært dårlig og vurderer å bruke en del syrefaste(A4) bolter/muttere der styrken på bolten ikke er veldig kritisk. Hvis det er snakk om å skifte bolter hvor styrken er veldig viktig så finnes det jo rustfrie bolter/muttere som har langt høyere styrke enn de vanlige/billigste syrefaste boltene/muttrene har. Problemet da blir jo prisen.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med rustfire skruer/bolter (A2), men det jeg har fått vite om syrefaste (A4) er at disse er utmerket til bruk i kombinasjon med aluminium.

 

Hva kan brukes i kombinasjon med aluminium uten at det går galt (gror sammen/elokserer? ) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå steller jeg stort sett med båter og da er jo miljøet litt annerledes, men der er syrefast og aluminium sammen bannlyst hvis det står i direkte kontakt med hverandre.

Det vil det jo gjøre med A4 bolter i aluminium gods.

 

Det brukes syrefaste gjennomføringer på båter, men da med nylonforinger i mellom som gjør at de to materialene er fysisk adskilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå steller jeg stort sett med båter og da er jo miljøet litt annerledes, men der er syrefast og aluminium sammen bannlyst hvis det står i direkte kontakt med hverandre.

Det vil det jo gjøre med A4 bolter i aluminium gods.

 

Det brukes syrefaste gjennomføringer på båter, men da med nylonforinger i mellom som gjør at de to materialene er fysisk adskilt.

 

Vet du hva slags skruer/materiale som kan brukes i direkte kontakt med aluminium da?

Har faktisk en aluminiumsbåt selv. Den har en del skruer som er i kontakt med aluminiumen, men de ruster ikke, og kan tydeligvis ikke være syrefaste, hva kan de da være laget av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan jo være i aluminium de og, men hadde du jo sett lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan jo være i aluminium de og, men hadde du jo sett lett.

 

Ja, de kunne ha vært det, men det er de ikke. Derfor lurer jeg litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig at A2 kan brukes, det tør jeg rett og slett ikke svare på.

 

Et lite tips kan være å kontakte de som selger Buster båter...eller sende en e-post til produsenten.

 

Når jeg tenker meg om så kan det godt være at de bruker A4 så sant det ikke står i direkte kontakt med vann.

Skrudde litt påhenger før i tiden og da hadde i hvert fall OMC syrefaste bolter skrudd i aluminium og det funket jo da, fikk alltid løsnet de boltene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.