Lav tempmåling på Audi 80 (91mod)

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er nytt medlem med "ny" bil.

bilen er en 91mod Audi 80 med 1.8 forgassermotor.

problemet er at jeg ikke får høyere motortemp enn ca50-60 grader.

har nettopp byttet termostat da jeg fikk tips om å prøve det.

radiatorvifta starter en gang i blandt, så det må jo være bare avlesningen

av tempen som ikke stemmer! eller? : klø :

kan det være feil med tempgiver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tippe på at det mest sannsynlig er brudd i loddingene på printplaten/kretskortet bak på instrumentpanelet. Har selv fikset dette tidligere.

Hvis du bruker søkefunksjonen her på forumet så vil du vel finne noe om dette. Hvis ikke kan jeg gi deg en mer detaljert beskrivelse over framgangsmåte senere ikveld.

Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha en litt "ujevn" tankmåler også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, tankmåleren er faktisk helt ok.

vil et eventuelt brudd være synlig om jeg tar ut instrumentene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

antar at du kjører på VW's monojet innsprut.. dvs.. det skal være en SVART føler en plass ved en vann kanal som viser temp til speedo.. var defekt på min 91 golf.. bytta den og alt var i skjønneste orden...

 

 

men dog.. så begynte termostaten å bli vrang.. så bilen bruker 400 000 år på å bli varm :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen inspr nei. kun en 90hk forgassermotor.

det står 2 givere der slangene går inn i toppen,

en er svart, den andre er blå. vet ikke hvilken som går til hva.:confused:

noen som vet sa pris på en slik giver da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, tankmåleren er faktisk helt ok.

vil et eventuelt brudd være synlig om jeg tar ut instrumentene?

 

Et eventuelt brudd kan være vanskelig å se med det blotte øye, men med en lupe bør du muligens kunne se det.

 

Kan sette opp en liten "liste" over framgangsmåte:

1. Skru ut to skruer (stjerne) som ligger på undersiden av dekselet rundt rattstammen (bak rattet).

2. Løft av øverste del av dette dekselet.

3. Skru ut to skruer (stjerne) som holder instrumentpanelet. Disse to skruene kommer til syne når punkt 2 er gjort.

4. Lirk fram instrumentpanel noe, slik at du klarer å nappe ut de tre kontaktene som er koblet til på baksiden av instrumentpanelet.

5. Instrumentpanelet skal nå være helt løst, ta så ut hele instrumentpanelet (blir kanskje lettere om rattet er fjernet på forhånd, men er fullt mulig å gjennomføre uten å demontere rattet også).

6. På baksiden av instrumentpanelet er det et kretskort. Her skal det være 4 skruer (stjerne) som du skal skru ut, 2 på hver "ende" av kretskortet. Du finner disse ved å se sånn cirka hvor instrument for tank- og tempmåler er plassert (har lik plassering/avstand på høyre og venstre side av instrumentpanelet).

7. Det er loddingene "rundt" disse skruehullene som må loddes opp på nytt igjen. Dette skal ettersom jeg har forstått det være jordingen til de to nevnte instrumentene/målerne. Er ganske vanlig/kjent at brudd oppstår her, og da får man instrumenter/målere som "fjusker" eller viser feil, og til slutt kanskje ikke virker i det hele tatt.

8. Motsatt rekkefølge for å montere igjen ;)

 

Når det gjelder å lodde opp igjen disse loddingene, så kan det vel være forskjellige måter å gjøre det på. Det jeg gjorde, var å lodde igjen hele skruehullene, for deretter å borre de opp igjen med et lite bor (noe mindre diameter enn skruen). Deretter skrudde jeg fast skruene igjen, slik at disse ble "gjenget" inn i loddingene. Loddingen var såpass "myk" at man slapp å gjenge opp på forhånd. I og med at skruene nå var "gjenget" ned i loddingene, var jeg rimelig sikker på å få kontakt.

Etter at dette var gjort hadde jeg ikke noe mer "tull" med min tank- og tempmåler sålenge jeg hadde bilen (nesten 2 år). Dette var på en -93 A80. Nå har jeg en -89 Audi Coupe, men har ikke fått dette problemet på denne ennå.

 

Framgangsmåten skal være lik både for B4 og typ89/B3.

 

Og ja, jeg ville også tatt loddingene til tankmåleren når jeg først holdt på! :)

 

Håper du forstår forklaringen min... kan være litt vanskelig å forklare via tekst av og til :P Men hvis det er noe mer du lurer på, så er det bare å spørre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. takk for detalier forklaring.

 

skal prøve dette når jeg for tid.

mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svart = instrumentering

Blå = Tempsensor til hjernen

 

 

 

ps. trodde at vw/audi slutta med vanlige gassere i 89 pga katalysator og lambdastyring osv osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takk for tips..

ser ut som gummihetta på den svarte er lappet med silikon eller noe.

mulig det er noe muffens med den. får prøve en brukt fra huggeriet før jeg river ut instrumentene for å skjekke loddingene..

 

hm...mulig det er en overligger da, som er reg i 91...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat bytta temp sensoren på søster mi sin Audi, det også en 91 m/ monojet. Der steg følern bittelitt, ca 50 grader, ikke noe mer.

Bytta følern, alt iorden!: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, da får jeg prøve det først da.

dyr affære det eller? det var den svarte du bytta da eller?

synes jeg så noe om medlemsrabatt hos mekonomen, får høre dær karnsje.

 

Takk for tipset...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta føleren nå..

alt ble ok..:)

 

Takk for alle tips.:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken ble bytta, den svarte eller den blå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt feil først.:rolleye:

en blå og en GRÅ....

 

Bytta den grå, den er til instr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte meg det! mye ga du for føleren da?

 

jeg ha 129 ink medlems rabatt på den lokale møller'n neddi gata her jeg!

 

+ 11,- for den gummiringen rundt... den fulgte med i pakka til sensoren. men jaggu kosta den 11 kroner alene selv om den var med : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.... tørr nesten ikke si det nå som jeg så din pris...

 

betalte ca370,- med klubbrabatt hos møller trondheim.

 

O-ringen kostet 12,- tror jeg.. merkelig opplegg!!: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.... tørr nesten ikke si det nå som jeg så din pris...

 

betalte ca370,- med klubbrabatt hos møller trondheim.

 

O-ringen kostet 12,- tror jeg.. merkelig opplegg!!: bh :

 

 

næmmen i svarte verden! kan da ikke ha gått opp med over 200 på noen måneder vel?

 

 

sjuk!

 

 

jeg kjøpte den svarte da.. ikke grå som din var.. svart er til instrumenteringa i golf shø..

 

 

på toer'n jeg har så er det 3 sensorer på samme plassen..

 

råd og blå på toppen og svart under.. på den flensen som går inn i blokka..

 

 

men 370 spenn.. sjuke priser da gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke billig nei.

 

kostet ca 300 på CD og mekonomen også, men de hadde den ikke på lager..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter ennå med tempmåleren på min,den lever sitt eget liv,har byttet føler til instrument,har hatt ute instrumentet og sjekket printplate,loddet og sjekket gjennomgang til måleren,ok,pelte fra hverandre hele tempmåleren og sjekket med 9v batteri,funket som det skulle.

Ingen som har noen flere tips??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter ennå med tempmåleren på min,den lever sitt eget liv,har byttet føler til instrument,har hatt ute instrumentet og sjekket printplate,loddet og sjekket gjennomgang til måleren,ok,pelte fra hverandre hele tempmåleren og sjekket med 9v batteri,funket som det skulle.

Ingen som har noen flere tips??

 

hm, dette var over min fatteevne.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt, Har en 2.3 20v motor der jeg har samme porblemet. Printplata & tempmålern er bytta. hvor finner jeg giveren på denne? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hos meg, på 1,8l står de værtfall der radiatorslangen går inn på toppen.

 

jeg har 2 givere der, en grå en som går til tempmåleren,

 

og en blå som hvistnok skal gå til motorstyringa...

 

har forsått det sånn at det varierer fra motor til motor dette da, noen har 3 givere også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerte bra på Speedometeret også dette :)

 

Et eventuelt brudd kan være vanskelig å se med det blotte øye, men med en lupe bør du muligens kunne se det.

 

Kan sette opp en liten "liste" over framgangsmåte:

1. Skru ut to skruer (stjerne) som ligger på undersiden av dekselet rundt rattstammen (bak rattet).

2. Løft av øverste del av dette dekselet.

3. Skru ut to skruer (stjerne) som holder instrumentpanelet. Disse to skruene kommer til syne når punkt 2 er gjort.

4. Lirk fram instrumentpanel noe, slik at du klarer å nappe ut de tre kontaktene som er koblet til på baksiden av instrumentpanelet.

5. Instrumentpanelet skal nå være helt løst, ta så ut hele instrumentpanelet (blir kanskje lettere om rattet er fjernet på forhånd, men er fullt mulig å gjennomføre uten å demontere rattet også).

6. På baksiden av instrumentpanelet er det et kretskort. Her skal det være 4 skruer (stjerne) som du skal skru ut, 2 på hver "ende" av kretskortet. Du finner disse ved å se sånn cirka hvor instrument for tank- og tempmåler er plassert (har lik plassering/avstand på høyre og venstre side av instrumentpanelet).

7. Det er loddingene "rundt" disse skruehullene som må loddes opp på nytt igjen. Dette skal ettersom jeg har forstått det være jordingen til de to nevnte instrumentene/målerne. Er ganske vanlig/kjent at brudd oppstår her, og da får man instrumenter/målere som "fjusker" eller viser feil, og til slutt kanskje ikke virker i det hele tatt.

8. Motsatt rekkefølge for å montere igjen ;)

 

Når det gjelder å lodde opp igjen disse loddingene, så kan det vel være forskjellige måter å gjøre det på. Det jeg gjorde, var å lodde igjen hele skruehullene, for deretter å borre de opp igjen med et lite bor (noe mindre diameter enn skruen). Deretter skrudde jeg fast skruene igjen, slik at disse ble "gjenget" inn i loddingene. Loddingen var såpass "myk" at man slapp å gjenge opp på forhånd. I og med at skruene nå var "gjenget" ned i loddingene, var jeg rimelig sikker på å få kontakt.

Etter at dette var gjort hadde jeg ikke noe mer "tull" med min tank- og tempmåler sålenge jeg hadde bilen (nesten 2 år). Dette var på en -93 A80. Nå har jeg en -89 Audi Coupe, men har ikke fått dette problemet på denne ennå.

 

Framgangsmåten skal være lik både for B4 og typ89/B3.

 

Og ja, jeg ville også tatt loddingene til tankmåleren når jeg først holdt på! :)

 

Håper du forstår forklaringen min... kan være litt vanskelig å forklare via tekst av og til :P Men hvis det er noe mer du lurer på, så er det bare å spørre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.