skifta toppakkning, renner frostveske!

Anbefalte innlegg

Skifta toppakkning på 10v turbo quattron, men da den skulle kjøres ut rant det ut kjøleveske mellom blokka og toppen. I autohidden sto det at boltene ikke skulle skiftes!

 

Noen som vet om de må det? eventuelt andre årsaker.

 

Toppakkninga er skifta bare for at jeg hadde et sett så toppen skall ikke være skev heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg overhalte toppen på min ble jeg fortalt av alle jeg spurte at boltene er strekkbolter som må byttes.

Min anbefaling er å få planslipt toppen og bruke nye bolter. Trykktesting, nye ventiltettinger og litt ventilslipepasta er ikke så veldig dyrt heller, så har du plutselig nyoverhalt topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner jo med at du hadde rett/likt moment på boltene... Ellers vil det vel lekke.

 

Jeg har også fått høre at om det er strekkbolter så bytt de.

Og etter hva jeg husker fra skolen så ødelegger du boltene når de skrus til. De får aldri tilbake formen sin og må derfor byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg overhalte toppen på min ble jeg fortalt av alle jeg spurte at boltene er strekkbolter som må byttes.

Min anbefaling er å få planslipt toppen og bruke nye bolter. Trykktesting, nye ventiltettinger og litt ventilslipepasta er ikke så veldig dyrt heller, så har du plutselig nyoverhalt topp.

 

Ehh..."nyoverhalt topp"....??

Er vel en fordel å bytte ventilstyringer, hvertfall på eksosiden, også regner jeg med.... Disse er nok ganske slitt ettersom de ikke "smøres/kjøles" med bensin...

 

Strekkbolter må byttes ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilstyringene må være med ja. I alle fall sjekke om slarken er innenfor tolerensegrensene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

glem overhalinga av toppen! det er gjort, det jeg spør etter er jo vannlekasjen!

 

Noen andre som har opplevd dette når de ikke har skifta boltene?

 

det er strekk bolter på disse eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for OT

 

Det er strekkbolter ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du har planslipt evnt sjekka rettheten på toppen...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moment på de toppene er viktig

 

Dra til det går lett, så litt tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

regner med du dro dem til i rett rekkefølge ? og med rettet momentet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen forslag: Toppakningen ligger feil vei ( opp ned ). feil moment/strekkbolter hvis det er de originale boltene, skjevhet i toppen/motorblokka, noe har kommet i klem mellom blokk og topp ( ledninger etc ), toppakningen ble skadet da toppen ble montert/løftet inn, ikke godt nok rengjorte anleggsflater for toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moment på de toppene er viktig

 

Dra til det går lett, så litt tilbake.

 

 

He he he...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene skal IKKE brukes flere ganger. Et sett nye koster ca. 250 kroner og er nødvendig for å få gjort det riktig/ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at du har brukt rett topp pakning da?

Var med å bytte på en HY motor for en tid tilbake, den første pakningen vi fikk var feil - det var en plass hullet for kjøleveske ikke ble dekket av blokka.

Ca mitt på blokka mener jeg å huske

 

Antar det er samme plass de sveiser på en bit når de monterer 20V topp på diselblokk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte slipesettet av en på forumet hær å han sa det passa for det var samme på alle 10v men det trenger jo ikke å stemme!

når du sier det så var det faktisk ikke styring til pakkninga hær! men det var det på den orginale!

 

så måtte sette i et par bolter å tre pakkninga på toppen først!

 

blir sikkert bedre i morgen med ei ny pakkning!

 

jeg bestillte til MC motor for det er vel det jeg har når jeg har lambda sonde og katalysator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene skal IKKE brukes flere ganger. Et sett nye koster ca. 250 kroner og er nødvendig for å få gjort det riktig/ordentlig.

 

Toppbolter til 250,- kr..??....hvor har de det...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppbolter til 250,- kr..??....hvor har de det...??

det batalte jeg også i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er både moment og gradtilltrekking på disse boltene og det er som Eivind sier, de kan ikke brukes flere ganger. De strekkes og sår i spenn og dette kan de trekkes til med kun en gang. Ellers er det som det blir sagt her svært viktig med rekkefølgen og momentrekkefølgen. Forslag: først 6 kg på hver i rekkefølge så maks moment i rekkefølge til sist grader i rekkefølge, da sittern: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i autohidden sto det først 40nm så 60 nm så 180 grader.

 

noen som vet om det stemmer! autohidden sa jo også at jeg ikke skulle skifte bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momentet stemmer. 40nm-60nm og så to ganger 90 grader videre. Begynn på midten og kryssdra utover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å rengjøre for vann/olje nedi gjengene. Mange som har sprengt ut blokken ved tiltrekking av bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i autohidden sto det først 40nm så 60 nm så 180 grader.

 

noen som vet om det stemmer! autohidden sa jo også at jeg ikke skulle skifte bolter.

 

Dette skal stemme ja. Disse tallene jeg også fikk oppgitt når jeg skiftet toppakning på forrige bilen, 80'n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å rengjøre for vann/olje nedi gjengene. Mange som har sprengt ut blokken ved tiltrekking av bolter.

 

: haha : Jeg fikk da solgt deg ei ny blokk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: haha : Jeg fikk da solgt deg ei ny blokk

 

Tror nok ikke det som skjedde der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er pakkninga skifta! og det er helt tydelig hva som er feilen! han som solgte meg slipesettet løyg og det var ikke til 10v mc motorn! en kjølekanal som var heeeeelt feil! men på de 10 nye topplokksboltene mine mangla det på den ene selvfølgelig skive! og disse går ikke an å ta av og på!

 

hær er et bilde av forsjellen!

pakkninga!.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.