#1 Skrevet Februar 2, 2006 Har overhalt min dynamo, men den lader berre innimellom. Prøvde med ny styrestrøm til dynamo fra batteri, og da funker den perfekt. Når bilen startes (uten å overstyre styrestrøm) lader aldri bilen. Kjørekomputer fungerer heller ikke. Men dersom bilen ruses til ca 4000omdr. begynner kjørecomputer å funke og bilen lader. Turteller fungerer ikke. Heller ikke ladelys. Nå fortsetter bilen å lade dersom den ikke kjøres. Prøvde å koble fra hele instrument panel mens bilen ladet, og den fortsetter å lade uten panel koblet til. Skal ikke bilen slutte å lade da? Det virker som om strømmen som skulle gå til turteller gir strøm til dynamo via ladelys pæra? Gode Råd? Har sjekket alle ledninger visuelt fra instrument panel, men fant ingen brudd eller noe. Jeg fatter ikkeno lenger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 2, 2006 To dumme spørsmål: Du har sjekket sikringen til kjørekomp/turteller (tror det er den samme)? Er du helt sikker på at ladelampa fungerer (altså er pæra gåen eller ikke)? Siste finner du lett ut ved å bare skru på tenninga, da skal den vel lyse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 2, 2006 To dumme spørsmål:Du har sjekket sikringen til kjørekomp/turteller (tror det er den samme)? Er du helt sikker på at ladelampa fungerer (altså er pæra gåen eller ikke)? Siste finner du lett ut ved å bare skru på tenninga, da skal den vel lyse. 1. Jeg har sjekket sikring visuelt, men ikke prøvd å bytte. Har rikset i alle sikringer i tilfelle dårlig kontakt, og spraiet på kontakt spray. 2. Batterilys virker ikke når tenninga slås på, men eg har sjekket pæra og den funker. Er det en egen sikring for magnetiserings spenning / batterilys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 2, 2006 Hvis ladelampen ikke tenner når du skru på tenningen så er det en av to ting som er feil. 1: Ladelampen er defekt...det har du sjekket så det kan du se bort fra 2: Det kommer ikke spenningen fra tenningslåsen -> ladelampen -> dynamoen Her er det bare å begynne å feilsøke og det letteste er å begynne ved tenningslåsen for å sjekke at det kommer noe ut. Deretter er det "bare" å følge strømmen til den blir borte. Hvis du har kjørt motor/dynamo uten ladelampe tilkoblet er sjansen stor for at det er dette som er årsaken. Tar gjerne knekken på dynamoen hvis man gjør dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 2, 2006 Hvis du har kjørt motor/dynamo uten ladelampe tilkoblet er sjansen stor for at det er dette som er årsaken. Tar gjerne knekken på dynamoen hvis man gjør dette. Riktig, da knekker du diodene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 2, 2006 Riktig, da knekker du diodene. Det stemmer det ja. Prøvde dette på skolen en gang og det var egentlig ganske kult. Er noen år siden så det er mulig hukommelsen spiller meg et puss, men jeg tror vi hadde nesten 40 VDC før det skjedde noe. Luktet ikke spesielt godt etterpå den dynamoen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 6, 2006 Riktig, da knekker du diodene. Ettersom turteller også ikke fungerer, antar jeg det er noe feil med instrument panelet. For å kunne bruke bilen, laget jeg et rele fra tenning (styring) og strøm fra batteri til magntetiserings spenning. Nå lader bilen og alt bortsett fra turteller/ ladelys fungerer. Er dette skadelig for dynamoen?? Kan jeg bruke bilen slik?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...