#1 Skrevet Februar 2, 2006 Jeg fikk lavere oljetrykk etter jeg chip'et 200'en. Er det noen sammenheng ved denne type operasjon? Sammtidig som jeg chip'et byttet jeg: olje og oljefilter (Mobil1 0-30, org. filter). Samme olje som før, m.a.o.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 2, 2006 Er ikke den oljen litt tynn til motoren i 200'n? Jeg ville heller brukt M1 0W-40 som er noe tykkere enn M1 0W-30 ved driftstemperatur og har HTHS > 3,5 cP @ 150C (dvs. at viskositeten er rimelig høy også ved høyere temperatur enn 100C). I tillegg har denne oljen VW502.00, VW503.01 og ACEA A3/B3 godkjenninger, noe M1 0W-30 ikke har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 5, 2006 Ja, da lærte man noe nytt i dag og. Nyss før jeg stupte ut døra for å bytte olje på bilen, men må nok vente litt... og dessuten har jeg ikke nytt filter liggende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 5, 2006 Nå med godt under 0 grader C ute er det ikke noe stort problem I stedet for å tappe av alt, kan du tappe av litt (1 liter) og etterfylle med en tykkere olje (5W-50). Oljen du tapper av, kan du bruke i snøfresern eller gressklippern 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 5, 2006 Jan Henrik, bare la oljen være i til våren. I følge Audi er det helt greit å bruke xxW-30 oljer når ute temperatur er under 15C. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#oil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 5, 2006 Jeg ser nå at det er M1 0W-40 som jeg har brukt før (kjøpt på Esso). Men så hørte jeg at dem selger Mobil1 på Taxi-verkstedet. Og jeg dit. Han hadde det på fat. Jeg er litt usikker på viskositeten på den olja hans. Men når jeg tømte oppi motoren, virket olja svartere enn den jeg kjøpte på Esso. Kan det være sånn "husets" olje..? Nei, tilbake til Esso's Mobil1 olje... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 5, 2006 Blir vel litt bedre forteller du hvor lavt oljetrykk du har? Min endret seg ikke etter å gått fra steg.1 til steg.2 Hvilken type chip/steg har du? Anbefaler at du bruker 5-40W fra Castrol:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 6, 2006 Du får kjøpt "billig" Mobil1 oljer hos Bunker, nede ved Statoil - Nansenplass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 6, 2006 ...virket olja svartere enn ... Det kan være fargevariasjoner mellom "tappingene" fra samme merke. Det er helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 7, 2006 Blir vel litt bedre forteller du hvor lavt oljetrykk du har?Min endret seg ikke etter å gått fra steg.1 til steg.2 Hvilken type chip/steg har du? Anbefaler at du bruker 5-40W fra Castrol:) Før jeg chip'et og bytta olje, så lå trykke aldri under 4bar på tomgang. Tøtsja gassn litt, og nåla bånna 5bar. Nå ligger tomgangen på rundt 2bar, og klarer knapt 5bar ved full aks. Viser 5bar ved kald motor, sånn til opplysning. Hakke snøring åssn type chip, men benka 272hk/417nm i en annen 200 (i følge forrige eier). Tror han kjørte med rundt 1.3 bar laddetrykk. Castrol... neeeei. Min 200 har fått Mobil olje siden den var ny, sies det. Mener jeg kunne se i serviceheftet helt tilbake til 94, at det sto spesifisert mobil1 olje. Men altså, er det ingen som har erfart/hørt om oljetrykkfall etter montering av trimchip???????? Da er det vel noe annet med min da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 7, 2006 Du har jo et sunnere oljetrykk nå enn før, så jeg hadde ikke bekymra meg. Nå harmonerer oljetrykket ditt mer med bilen min, også når jeg kjørte med orginal effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 7, 2006 Før jeg chip'et og bytta olje, så lå trykke aldri under 4bar på tomgang. Tøtsja gassn litt, og nåla bånna 5bar.Nå ligger tomgangen på rundt 2bar, og klarer knapt 5bar ved full aks. Viser 5bar ved kald motor, sånn til opplysning. Hakke snøring åssn type chip, men benka 272hk/417nm i en annen 200 (i følge forrige eier). Tror han kjørte med rundt 1.3 bar laddetrykk. Castrol... neeeei. Min 200 har fått Mobil olje siden den var ny, sies det. Mener jeg kunne se i serviceheftet helt tilbake til 94, at det sto spesifisert mobil1 olje. Men altså, er det ingen som har erfart/hørt om oljetrykkfall etter montering av trimchip???????? Da er det vel noe annet med min da... ¨ Du har et normalt oljetrykk Jan Henrik. Så lenge du har min 2 bar varm motor/tomgang så er alt som det skal og når du har "bånn" gass så har du 5 bar. Bruk oljen som er brukt før og kjør pent! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 3, 2006 Bytta til org. chip og oljetrykket er fremdeles som beskrevet over. Så da konkluderer jeg med at det IKKE er noe sammenheng mellom trimchip og det at jeg opplever lavere oljetrykk nå mot før bytte til trimchip. Da var trykket aldri under 4,5bar. Jeg gir meg ikke. Nå står oljeskift og filterbytte for tur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 3, 2006 Prøv med Agip 10-60 på sommeren. Da får du bra trykk, men syns det var litt høyt det du beskrev over.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 16, 2006 Nytt oljefilter og Mobil1 0W-40 olje. Oljetrykket er uendret. Så det er vel som folk sier: helt normalt. Jeg anser dette topic/problemet som løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2007 Kan bekrefte, selv om det er evig sent, at jeg også har oljetrykk på 2 på tumgang, og rundt 4 under pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2007 iflg VAG skal motorene ha 2bar ved 80grader på 2000omdr....altså din er helt normal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...