Tåkelys Audi 100 Avant 1988

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som kan være feil med tåkelysene på bilen min. De fungerer ikke hverken foran eller bak. Har sjekket sikringene, og de er i orden. Tenke om det kunne være noe annet, som er felles for disse. Har tenke på brudd på ledninger osv, men det er jo rart om det skal være både feil både foran og bak da. Er det noe rele på disse, som er felles? Er de koblet inn på noen andre lys, slik at jeg enten må ha nærlys eller parklys for at de skal fungere? Det blir heller ikke lys i bryterne når jeg trykker på de, men dette kan være pærene da. Skal sjekke de ikveld.

 

Noen som har tips om hva det kan være?

ps..ser det er et slags rele i sikringsboksen, som det ser ut som skal ha en sikring på. Men der står det ingen sikring, noen som vet hva dette er til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både tåkelysene foran og bak får strøm direkte fra hovedlysbryteren. Du må ha lysene på vanlig halvlys foran for at tåkelysbryterne skal få strøm. Strømmen går da fra lysbryteren (brun/rød) opp til sikringsboksen, via sikring #1 (15 amp) og ned til tåkebaklysbryteren (grå/grønn). Derfra går ledningen til tåkebaklyset (grå/hvit) og så til jord etter pæra. Nå har jeg tråla ørti koblingsskjemaer, men har ikke greid å finne noe konkret om tåkelysene foran. Men de skal erfaringsmessig fungerer likt med tåkebaklysene, altså strøm fra hovedlysbryteren via sikring #1.

 

Releet med sikring på er bensinpumpereleet. Dette står for øvrig i lokket på sikringsboksen :) (på tysk riktignok)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay. Takker. Skal ta meg en runde å måle litt på ledninger osv idag, å se om jeg finner ut noe.

 

Angående det releet, skal det ikke være sikring på det da? Såg ikke det sto noe om releene i dekselet, bare om sikringene. Og der fant jeg bare en som var gåen når jeg kjøpte bilen for litt siden. Og det var den til ryggelys/diff, og det fungerer fint nå.

 

En ting til jeg lurer litt på. Skulle demontere dørtrekkene på bilen min, får å se på sentrallåsen. Men får ikke til å ta de av. sitter fast i håndtakene på innsiden. Ser det er to hull under de, der det sikkert er skruer som fester håndtakene. Men de skruene har forsvunnet oppover ser det ut som. Finner de ikke så jeg får skrudd de av. Er det vanlige stjerneskruer her, eller noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikringen i bensinpumpereleet brukes når tenninga skal stilles og så kan du bruke den når du skal lese ut feilkoder fra motorstyringen (det finnes dog en enklere måte å gjøre det på). Så det skal med andre ord ikke stå noe sikring oppi der til vanlig.

Dørhåndtakene har hull på undersiden ja, stemmer det. Det er tre festehull for håndtakene frem og to bak (avant) evt tre (sedan). Det er 4mm unbracoskruer oppi der som du løsner. De skal skrues et godt stykke, men skruene kommer aldri ut av hullet. Etter å ha løsna alle sammen noen runder trekker du hele håndtaket oppover og av. Et tips er at de skruene er ikke alltid sentrert på hullet under håndtaket, så pass på at du treffer skikkelig slik at du ikke runder boltene (ref. de kommer ikke ut, og kan dermed ikke byttes). Resten har du kanskje funnet ut: det er en skru inni døråpneren som må ut, og så en skru bak døråpneren som må løsnes. Det er en skru på hver øvre ende av dørtrekket, altså der dørtrekket ikke vises når døra er lukket. Videre er det klips langs hele kanten av trekket så det må brekkes løs etter at alle skruene er løsnet. Så er det bare å dra det oppover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay. Takk for opplysningene. Da er det sikkert det at jeg prøvde å treffe med skrujern, men ikke fikk noe feste som er feilen. Jeg får prøve med umbrako da tenker jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.