Anbefalte innlegg

Er det noen som vet noe om hvordan holdbarheten på Xenonpærene er og hvordan de virker?

 

Jeg synes nemlig mine Xenonlys er dårligere enn de var da bilen var ny. Men nå har jo pærene lyst 175000 km. Så jeg lurer på om det kan ha noe for seg å skifte pærene.Altså om de gradvis blir dårligere eller om jeg bare skal vente helt til de slukner for godt?

 

En annen ting er at det høyre lyset er svært tregt å blende ned når lyktene er kalde. Altså de første 5-10 min etter start om morgenen. Har fått det for meg at denne nedblendingen er en mekanisk sak. Noen tips til hvordan fikse dette? Er vel ikke noe poeng å skifte pærene for dette. Eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet noe om hvordan holdbarheten på Xenonpærene er og hvordan de virker?

 

Jeg synes nemlig mine Xenonlys er dårligere enn de var da bilen var ny. Men nå har jo pærene lyst 175000 km. Så jeg lurer på om det kan ha noe for seg å skifte pærene.Altså om de gradvis blir dårligere eller om jeg bare skal vente helt til de slukner for godt?

 

En annen ting er at det høyre lyset er svært tregt å blende ned når lyktene er kalde. Altså de første 5-10 min etter start om morgenen. Har fått det for meg at denne nedblendingen er en mekanisk sak. Noen tips til hvordan fikse dette? Er vel ikke noe poeng å skifte pærene for dette. Eller?

Vet ikke på A4, men på A6/S6-C4 er ikke holdbarheten allverden. D1 pæren gjør at du må bytte hele "dritten" til den nette sum av 11.000,- pr. enhet (med mindre man er litt fingernem og monterer en D2 pære istedetfor).

Fra 3 til 6 års levetid er normalt for D1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er D2 eller D1. Men bilen er en 2004 Touran.

Som jeg syntes lysene var svært bra på da bilen var ny. Men nå har den rullet endel km med lysene tent, og jeg synes ikke det lyser like bra. Så det jeg lurer på er da om det er slik jeg har inntrykk av, nemlig at de blir gradvis dårligere. Eller om det f.eks bare er alderen min som melder seg med dårlig nattesyn og at pærene lyser like godt helt til de ryker helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal vel bli et rødskjær i lyset hvis pærene blir dårlige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt at lyspærene blir dårligere over tid, selv xenon-pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hella comet xenon på passaten (ja d er stygt)

og måtte bytte pærer like før jul....da ble de veldig trege å få på.....måtte blende flere ganger før de slo seg på.

 

men de lyste like godt som før (synes det lyste bedre) når de først lyste...

så jeg bytta til 8000k pærer: smil :

 

175000km er jo ganske bra da.....så det er vell kansje på tide å bytte:)

 

typiske tegn er som nevt tidligere: rødskjær i lyset,trege å få på... ujevn lysstyrke(svakere styrke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at det høyre lyset er svært tregt å blende ned når lyktene er kalde. Altså de første 5-10 min etter start om morgenen. Har fått det for meg at denne nedblendingen er en mekanisk sak. Noen tips til hvordan fikse dette? Er vel ikke noe poeng å skifte pærene for dette. Eller?

 

Noen som vet noe om dette? Bi-Xenon som er treig å blende ned...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenker jeg bare høyt her, men hvis jeg ikke tar helt feil så er det vel slik at bixenon har et elektromekanisk system for å blende ned, dvs at blendedekselet foran pæra flytter seg ut av veien når man "tenner" fjernlysene. Hvis de er trege til å blende ned så kan det være at det er noe som gjør at skjoldet beveger seg tregt, kanskje frost eller mangel på smøring. Xenon-pærer er veldig kalde i forhold til halogen, derfor har de lite varme til å tine evt. frost i systemet. Som sagt, bare noen tanker og ideer rundt dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenon pærer avtar i lysstyrke når de blir eldre, dvs etter antall brukstimer.

Vedlagt et eksmpel fra Philips sine D2S pærer, typisk 75% ved 1500 brukstimer.

pbd2s.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Levetiden på Xeonlyktene på Touran skal være ca. 2000 timer. Dersom en av pærene ryker før dette, må en tro at dette er en garanti sak... Et tips for at pærene skal vare lenger, er å kjøre med tåkelysene (som er vanlige H11) om dagen, og xeon når det er mørkt... - hvis noen bryr seg om dette da... :o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt overslag gir meg da:

175000 km : 60 km/h = 2900 timer.

 

Så da får jeg leite opp et par billige pærer tror jeg... Kan vel ikke være en umulig jobb å bytte disse selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg dokumentasjonen som følger med Touran må en inn på verkstedet for å skifte Xeon, men hvis bilen er utstyrt med vanlige pærer så står det i boka hvordan man skifter disse.

Skifting av H11 pærene i tåkelyktene er også en triviell sak.

Gå inn på http://www.touranclub.de og finn mer info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg dokumentasjonen som følger med Touran må en inn på verkstedet for å skifte Xeon, men hvis bilen er utstyrt med vanlige pærer så står det i boka hvordan man skifter disse.

Skifting av H11 pærene i tåkelyktene er også en triviell sak.

Gå inn på http://www.touranclub.de og finn mer info.

 

Xenonlysene har jeg ikke prøvd meg på enda, men H11-pærene i tåkelysene er da svært enkelt å skifte. Må bare løsne plast-innerskjermen for å komme til. Når den er fjernet er det helt åpent bak der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.