A4 1.9TDi - "juksing" ved pådrag

Anbefalte innlegg

Skiftet filter i helga, og gjett hva som skjedde...

Ingen verdens ting faktisk!

Ristinga er der forstatt..

 

Flere gode forslag????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved det turtallet har du kanskje maks ladetrykk og maks gjennomtrekk. Det kan da være ladetrykksmåleren som sender snåle signal til CPU. Dette kan skje uten at nødmodus blir satt.

Kjøp en flaske forgasser-rens (mopedspray) og spyl LMM godt. La den tørke, sett inn og prøv. Ikke fingre for mye med trådene og metallet inni lmm, det kan koste deg 3-4000....

 

Jeg må rense jevnlig, spesiellt etter chippinga.

 

crappy lmm er forøvrig et kjent problem på VAG tdi. Ny lmm kjøpes rimeligere på Lønsethagen enn Møller, men fortsatt dyrt. Du kan bruke 2.0 bensin lmm, den er halve prisen. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset!!

Skal prøve det i morra den dag!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjorde lmm'en i går, og bilen forandret seg i allefall.

Rister ikke SÅ utrolig når jeg kjører alene nå, men når jeg laster opp bilen blir den enda værre enn den var...

Begynner å lure litt nå..

Det skjer jo akkurat når motoren faktisk skal nå maks dreiemoment, altså når turboen skal lade som mest....?????

Det tar ei stund, så blir det bra..Slipper jeg gassen og trør på igjen, skjer akkurat det samme..Virker som om det er er akkurat når turboen skal sette fullt trykk..

 

Flere tips..???

 

Tusen takk for de som har kommet forresten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Leser tråden med stor interesse da jeg selv opplever den samme type vibrasjon/risting som det du beskriver. Er bilen din chippet?

Jeg kjører selv en A4 Tdi som er chippet + rensket cat. og opplever vibrasjoner ved fullt pådrag fra ca 1800 omdr og opptil ca 2200 omdr. Spesielt er dette merkbart på fjerde og femte gir. En audimekaniker prøvde selv bilen og han hadde ingen forklaring på hva det kunne skyldes men mistenkte chippen (selvsagt) Diagnosetestene ga oss heller ingen informasjon! Jeg byttet da tilbake til de originale chippene og vips var problemet borte.

Etter mye frem og tilbake så fikk jeg prøve chipper fra en annen leverandør og da oppsto vibreringen igjen. Det virker rett og slett som om det er noe som oppstår pga det økte momentet, kanskje noe i drivverket?

 

Jeg håper du finner ut av dette og gi oss gjerne beskjed hvis du finner ut av dette.

 

Mvh

KMR

Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelige greier det der...

Bilen min er ikke chippet, den er helt original..

Virker for meg som om det i allefall har med trykket å gjøre..

Det er jo ikke bilen som rister, det er motoren..

Skal forsøke å finne ut av det, men det ser liksom ut som om det er litt vanskelig pr dags dato..

 

Folk må gjerne komme med flere innskudd!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei fant der enoen løysing på dette? vi har 2 biler her med samme problem. har bytta chlutch men uten noen forrandring:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Vil bare si at jeg har hatt samme problem med min Passat 1,9tdi 130hk. Dette er nå helt borte fra min bil.

Det er tre ting som er gjort med bilen, så jeg vet ikke med sikkerhet hvilke av de som gjorde utslaget.

 

Det som er gjort er:

1. Skiftet magnetventil. Denne konstaterte Møller at var defekt. Når denne var byttet ble heller ikke turbotrykket mitt så høyt. Gikk helt opp i 1,7bar ved bånn gass og så falt det ned til 1,4. Nå går det maks opp til 1,5bar.

 

2. Skiftet svinghjul. Dette er ofte byttet på disse motorene pga slark. Når det er slark i svinghjulet så vil du merke det ved et turtall under 2000omdr. der momentet er størtst. Ofte merker du det også når du løser bilen, at det napper litt.

Samtidig som de byttet svinghjul så byttet de også clutch. Men tror ikke dette hadde noe som helst med problemet å gjøre.

 

3. Skiftet registerreim + mange stramme hjul og andre hjul som står i sammen heng med reimen. Reimen var såpass slitt at den ikke kunne strammes mer.

 

Jeg tror personlig at det i hovedsak er magnetventil og svinghjul som gjorde at bilen vibrerte.

 

Håper dette er til hjelp for dere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodige biler.

 

Min nøkker litt mellom 1500 og 2000RPM, men det er kun ved _litt_ pådrag. Kjører jeg veldig pent eller gir flatt jern merker jeg ingenting. Kan også høre at susingen (fra turbo?) endrer seg i takt med nøkkingen.

 

Lite sannsynlig at vi har samme feil, eller?

 

Er ikke noe stort problem for min del. Jeg kjører som regel med flat pedal hele tiden :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten sikker på at det er dobbeltmassesvinhjulet som er gåent her. Risting ved lave turtall er typiske tegn på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de sa jo at mitt svinghjul var gåent så det hadde nok en betydning i denne sammenheng. Men etter at jeg hadde fått nytt svinghjul så hadde jeg fortsatt denne vibreringen mellom 1500 og 2000omdr. Så jeg holder en knapp på magnetventil. Møller fikk nemlig ingen feilkoder opp på denne, men når de demonterte den og sjekket den såg de at det var en mekanisk feil. Den lukket seg ikke. Var altså alltid litt åpen. Dette kan jo resultere i at bilen pulserer litt ved maks ladetrykk.

 

Til Erik Karlsen: Jeg hørte også at susingen fra turbo gikk i takt med nøkkingen.

 

Så det kan alltids være verdt å sjekke magnet ventil. Syns faktisk bilen min går bedre etter alt som har vært byttet på den. Den trekker iallefall bedre på turtall under 2000omdr. Før tok det tid før turboen kicket inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.