Tåkelys foran 100 C4 funker ikke!

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen for en måneds tid siden. Noe av det første jeg merket meg av feil på den, var at tåkelysene ikke fungerte. Men jeg har ikke hatt tid til å undersøke noe nærmere før i dag.

 

Tåkelyset bak fungerer som det skal. På bryteren for tåkelys foran lyser ikke noe som helst, samme om den blir trykket inn. Det kan jo være defekte pærer, men bryteren kan vel også være gåen. Det første som slo meg var at jeg kunne prøve bryteren for tåkelys bak. Jeg tok ut begge bryterne, og oppdaget at det var lagt opp et "hjemmelaget" ledningssystem for tåkelysa foran. Det ligger 4 løse ledninger istedet for den koblings-boksen de vanligvis går på. 2 av disse ledningene er litt lengre enn de andre 2, så jeg regner med de hører sammen på en måte. Jeg forsøkte å koble de 2 lengste på de 2 øverste tappene på bryteren for tåkelys bak, og de korteste nederst. Det ble lys på selve knappen som indikerer at det er tåkelysknappen, og når knappen ble trykket inne lyste trekanten som indikerer at lysene er på. Men selve tåkelysene lyser ikke.

 

Jeg tok ut en av tåkelyspærene for å undersøke om den fungerte, og det gjorde den. Det var uoriginal jalla-kobling i selve pæreholderen, men det var iallefall satt en ledning på + og en på -. På den andre lykta ser det ut til at koblingen er original.

 

Men jeg har absolutt ingen peiling på hvordan disse ledningene skal kobles! Er 4 kabler det som skal være, eller er det flere? Jeg prøvde et par andre kombinasjoner og det førte til at jeg sprengte et par sikringer, så fant ut det var best å høre her på forumet før jeg gjør noe mer...: bråk :

 

Jeg vil gjerne ha dem til å funke, for bilen blir fort mye bedre å se på med parklys og tåkelys! Jeg skal også ha bilen på EU-kontroll snart, og jeg regner med de må fungere for at jeg ikke skal få anmerkning.

 

 

Håper noe har noe lurt å komme med! Jeg er takknemlig for alle svar! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

 

Jeg ble ikke mye klokere ved første øyekast, men jeg regner med det kommer litt etter hvert som jeg setter meg ned og studerer nøyere. Dette er helt klart et nyttig hjelpemiddel!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåkelysene er herved fikset!

Gikk på med freidig mot i går kveld, og kom fram til at det var SVÆRT dårlig kontakt i +ledningen som kommer inn til reléet...

 

Endelig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.