Termostat og vannpumpe AAN

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte igår. Helt normal landevei. Bilen blir varm og koker... ufint... Plutselig synker temp til under 80 grader, før den etter en stund stiger igjen. Etter et par vannfylllinger og pen pen kjøring klarer jeg å holde temperaturen nede på ca 105grader. Leste det jeg fant om termostat og vannpumpe og prøvde å koke termostaten i sted. Den åpnet ikke mer enn et par millimeter. Det er vel litt lite?? Kjørte en tur uten for å se om noe ble varmt uten den, det ble det ikke. Jaja, tenkte jeg. Ny termostat... Satte i den gamle igjen, siden jeg ikke har noen ny enda. Tenkte at jeg skulle sjekke litt igjen, og kjørte en tur med litt høyere turtall enn vanlig. Nå ble motoren bare normalt varm, litt under 90grader, og olja normal... Funker plutselig alt som det skal nå? Heller til at det er termostaten som holder på å ta kvelden, og skal kjøpe en ny. Men dersom det er vannpumpa, er det så mye jobb som jeg frykter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida. Du må bare løsne på regreima og passe på å time den riktig etterpå. Behøver ikke å ta løs 'annet enn' fanger og frontblekk samt svinge unna radiatoren. (+ litt småstæsj..) Litt mer drittjobb enn å bytte termostaten, så heldigvis er det svært sjeldent at vannpumpa fokker opp.. Legger inn en 50-øring på at det er kun termostaten, siden litt 'handling' av denne tydeligvis gjorde at den funker sånn noenlunde igjen. (Kan like gjerne henge seg opp i åpen som lukket tilstand som at den bare blir slapp.. Er noe ordentlig skit på disse bilene!!) Er nesten bedre å kjøre uten enn med en som ikke åpner nok, men da bruker du mye bensin og det blir lett mye fuktighet i oljen etter hvert..

Bytt thermo, og sats på at den er problemet! Hos meg var det gåen toppakning.. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute og kjørte igår. Helt normal landevei. Bilen blir varm og koker... ufint... Plutselig synker temp til under 80 grader, før den etter en stund stiger igjen. Etter et par vannfylllinger og pen pen kjøring klarer jeg å holde temperaturen nede på ca 105grader. Leste det jeg fant om termostat og vannpumpe og prøvde å koke termostaten i sted. Den åpnet ikke mer enn et par millimeter. Det er vel litt lite?? Kjørte en tur uten for å se om noe ble varmt uten den, det ble det ikke. Jaja, tenkte jeg. Ny termostat... Satte i den gamle igjen, siden jeg ikke har noen ny enda. Tenkte at jeg skulle sjekke litt igjen, og kjørte en tur med litt høyere turtall enn vanlig. Nå ble motoren bare normalt varm, litt under 90grader, og olja normal... Funker plutselig alt som det skal nå? Heller til at det er termostaten som holder på å ta kvelden, og skal kjøpe en ny. Men dersom det er vannpumpa, er det så mye jobb som jeg frykter?

 

Om du må bytte pumpa kan du jo benytte anledningen til å bytte reg-reima og strammehjulet med det samme :D det er jo samme opperasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg var redd for.. Satser på at det bare er termostaten.

 

Kunne byttet det, men det er vel ikke mes enn 30000 siden reg reim ble byttet etter total havari... Han som har laget det reimhjulet burde hatt seg en over kjeften: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sukk hjerte, men brist ikke:) jeg plukket ut min vannpumpe uten å ta vekk mer en servopumpe med deksel, det går akkurat. Fanger og mer måtte av for bytte av regreim, men det var hovedsaklig for å få av svingningsdemperen, men den kan jo du la sitte. Det du burde være litt oppmerksom på er toppen/toppakningen din, den kan gi disse symptomene.

Krysser fingrene og lykke til: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet registerrem på S4 2.2 og har aldri vært nødt til å løsne hverken fanger eller radiatorer, og jeg har ikke akkurat pygmefingre. Holder lenge å ta av vifte-plastikken, den elektriske viften og den motordrevne viften, så er det helt grei plass til alt man trenger å gjøre der nede. Samme gjelder 4.2-modellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg var redd for.. Satser på at det bare er termostaten.

 

Kunne byttet det, men det er vel ikke mes enn 30000 siden reg reim ble byttet etter total havari... Han som har laget det reimhjulet burde hatt seg en over kjeften: mad :

Regner jo med at du bytta Vannpumpa i samme slengen... I så fall så vil jeg satse på at det er termostaten din som er like råtten som min :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nope... den tok kvelden rett før jeg dro til utlandet i fire måneder. Alt ble gjort pr telefon. Aldri mer. Og jeg skal iallefall ikke ha den på merkeverksted igjen om ikke jeg må.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny termostat du... Tenker det gjør susen...

 

Det koster hvertfall veldig lite å bytte den. Det gjør du jo selv så.. Her blir det jo ikke noe utgifter...

 

 

Jeg byttet termostat på min for 1mnd siden. veldig grei jobb..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, nå er det gjort. Nå kjøler den som før (selv om den gamle plutselig funket fint etter forrige test).. Nå blir det morokjøring på glattkjøringsbane på torsdag:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.