Tips til Carbonfiber støping søkes!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen medlemmer her som har erfaring med støping av carbonfiber?

Skulle gjerne hatt fremgangsmåte, blandingsforhold, tips og tricks.

Jeg har en rull liggende her og tenkte jeg endelig skulle få laget meg noen customsaker til s2'n, men mangler totalt 'inputs'.

Har surfet nette litt rundt, men uten noe særlig vellykket resultat. Mulig jeg er dårlig til å søke. Har sett det ligger noe på bilforumet.net, men den er bare linket videre til en omfattende amerikansk artikkel og mine kunnskaper på høyt amerikansk teknisk vokabulær (?) er ikke spesielt imponerende.

 

Ting jeg har:

*carbonfiber twill-rull (plenty)

*noe som ser ut som carbon twill, men er hvitt, glassfiber? (plenty)

*Aralditt CY 219 (ca900g)

*Hardener HY 5162 (ca600g)

*Herder HY 2967 (5l)

*Araldite M (3l, sort "kanne")

 

Er det ellers noe mer jeg skulle trenge av verktøy for å få dette til?

Hvor mage lag med råmateriale foretrekkes? De delene jeg skal lage er hovedsaklig til motorrom (deksler, plater o.l.)

 

Fremgangsmåte og ninjatriks på norsk mottaes med stor takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger en kraftig støvsuger... det skal støpes i vakum!!! Du må også ha form som selvfølgelig tåler blandingen med "lim", vet at alu er en del brukt siden det ikke deformeres under vakum......

 

Lykke til, mye styr..... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke form for å støpe karbonfiber. Det er selvsagt en fordel for å være garantert at det ikke er luft i laminatet, i tillegg til at du ikke bruker mer epoksy enn nødvendig, noe som igjen resulterer i lavere vekt (som sikkert ikke er så kritisk i en personbil).

 

Hvis du ikke skal ha vekten på et minimum, så kan du godt støpe det som vanlig, slik en gjør med glassfiber. Du trenger da en rulle til epoksyen/polyesteren og en metallrulle til å rulle ut lufta med. Akkurat samme verktøyet som med glassfiber.

 

Angående formen har du helt rett. Og skal det være noen vits i å bruke karbon bør formen være _perfekt_. All sliping og bearbeiding etterpå viser på avstøpet og gjør at det ikke blir pent. Hvis man må lakkere karbonen så kan man like godt bruke glassfiber da laminatet ikke viser likevel.

 

Legger ved et bilde av mitt seneste karbonprosjekt da det var helt i startgropa. Det er til båten riktignok, men stoffet er jo det samme. Dette er lagt opp for hånd uten bruk av vakum. Ganske dårlig bilde i grunnen, men var det jeg hadde..

karbonutsnitt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg drar i gang denne tråden igjen siden den nå ligger her. Jeg lukter litt på å støpe ting i carbon, og har lite erfaring med å støpe noen som helst form for fiber. Men hvilke materialer vil dere anbefale å bruke til carbon? Og hvor handler dere carbonfiber til en billig penge? Og er det en gjenganger også her at man får det man betaler for? Så hvis man vil ha bra matter, så bør man kjøpe dyrt? Hva bør jeg se etter? Håper vi kan holde liv i denne tråden her og lære mye av det som spilles inn her.

 

Kenneth: Hvis man bruker metallrulle for å få ut luften, men ikke bruker vakum... hvor vanskelig blir det da å få ut all luften i forhold til i glassfiberstøp? Og er det bare pga finishen på carbonstøpingen det er viktigere her, enn ved glassfiberstøp? Siden man kan fikse på glassfiberproduktet med sparkel og dekke feilene med lakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.