Forskjellig dekkprofil og Quattro!

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Vurderer nå å gå til anskaffelse av Brock B1 med 10x17 bak og 8,5x17 foran, med 215/35/17 foran og 245/40/17 bak.

 

Hvordan er dette for quattro systemet med forskjellig rulleomkrets ( ettersom profilen er 35 foran og 40bak), eller skulle det gå greit ?

 

Vet det har blitt diskutert før, men finner ingen tråder som svarer på spørsmålet mitt.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der går i hvertfall ikke!

Rulleomkrets

F. 215/35-17 = 1776mm

B. 245/40-17 = 1915mm

Det er 7,814% forskjell.

 

Men hvis du mente

F. 215/40-17 = 1842mm

B. 245/35-17 = 1842mm

Det blir 0,083% forskjell.

 

Men 245/35-17 blir -4,917% forskjell fra original(Hvis det er: 195/65-15)

 

Det er mange som kjører med dette. Det ser tøft ut: ja : og det går nok lenge før det skjer noe med quattrosystemet. Men er nok ikke anbefalt... Jeg vil påstå at dette bidrar til mer understyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der går i hvertfall ikke!

Rulleomkrets

F. 215/35-17 = 1776mm

B. 245/40-17 = 1915mm

Det er 7,814% forskjell.

 

Men hvis du mente

F. 215/40-17 = 1842mm

B. 245/35-17 = 1842mm

Det blir 0,083% forskjell.

 

Men 245/35-17 blir -4,917% forskjell fra original(Hvis det er: 195/65-15)

 

Det er mange som kjører med dette. Det ser tøft ut: ja : og det går nok lenge før det skjer noe med quattrosystemet. Men er nok ikke anbefalt... Jeg vil påstå at dette bidrar til mer understyring.

 

Er sikkert 215/40 og 245/35 han mente, er jo den mest vanlige kombinasjonen på dekk på 8,5 og 10x17 det der.

 

Forskjellene i hjulstørrelse på de 2 dekka er så marginal at enhver slitasje e.l. vil utgjøre mer i praksis enn den teoretiske forskjell. Om et slikt sett fører til understyring vet ikke jeg, men i såfall vil det skje uansett hvis man velger bredere bakdekk enn foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, mente selvfølgelig 215/40/17 foran og 245/35/17 bak ! : rolleyes

 

Tror alle er enig at det blir grisefett på en coupe, men så var det en annen sak.. hvor kjørbart er dette opsettet ? Bilen blir antagelig brukt daglig.. men det er ikke mer en ca 1mil på grei vei på sommerstid.. Har gitt opp å kjøre grusveier uansett =)

 

Med B4 Skjermbuer bak så burde vel kanskje valsing også kunne unngåes ?

 

Takker for svar !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rulleomkretsen med så lav profil blir jo helt feil. Enorm speedometermisvisning, og så ser det bare teit ut med knøtte-hjul. F.eks. har 225/45-17 riktig rulleomkrets, så skal man ha noe må det bli 225/45-17 og 255/40-17, her blir det drøyt 0,1% differanse, og det er så lite at det nok ikke har noen innvirkning på quattro-systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rulleomkretsen med så lav profil blir jo helt feil. Enorm speedometermisvisning, og så ser det bare teit ut med knøtte-hjul. F.eks. har 225/45-17 riktig rulleomkrets, så skal man ha noe må det bli 225/45-17 og 255/40-17, her blir det drøyt 0,1% differanse, og det er så lite at det nok ikke har noen innvirkning på quattro-systemet.

 

Enig i det med hjuldim, men 225/45 og 255/40 17 er såpass "ballongdekk" at de vil "nøytralisere" de fine felgene slik at resultatet ikke blir bra. Da må man heller gå opp en eller to tommer og velge f.eks 225/40 og 265/35 18...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 8,5 og 10*17 brock b1 på min 80 avant, med 215/40 og 245/35. Vet ikke åssen hjulbuene er på coupe iforhold, men jeg breddet min 2,5 cm på hver side og fortsatt så stakk felgen ut 1-2cm utafor skjermbuen. Er ikke noe problem å kjøre dette oppsettet på quattro, en komips av meg hadde samme oppsettet på sin urquattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hva me "dekkstrekk"

ett 215/45/17 dekk vil jo være mer strekt på en 9" felg enn på en 8" f.eks?

Snakker vel ikke om allverdens forskjeller da..?

 

vurderer selv 265/30/19 bak og 235/35/19 foran på s6n til våren.

er usikker på differanse på tommer (bredde)..-men mener at bakdekka har rettere sidevegg enn forhjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ganske lik dekkstrekk på hjula mine foran og bak, men det er mulig at det blir feil rulleomkrets hvis det er stor forskjell i dekkstrekken foran og bak. Kommer vel litt an på om det er lik rulleomkrets på for og bakdekk i utgangspunktet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ganske lik dekkstrekk på hjula mine foran og bak, men det er mulig at det blir feil rulleomkrets hvis det er stor forskjell i dekkstrekken foran og bak. Kommer vel litt an på om det er lik rulleomkrets på for og bakdekk i utgangspunktet også.

 

Tror nesten ikke det er mulig å strekke et dekk så mye at diameteren blir lavere. I hvertfall ikke hvis man skal ha luft i dekket og bruke bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ser ut som jeg har fått mye fine svar her, men hva er konklusjonen ?

 

Er dette ikke noe særlig bra kombinasjon, og vil det som ståle hagen sier at det vil bli enorm speedometer misvisning ? : bh :

 

Klart, jeg er klar over at man må ofre litt for utseende, men må være kjørbart og vill ikke "slite" sund girkasse/fordelingskasse whatever hvis det kan skje ! :fy:

 

: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil nok få en 10-15 km/t feilvisning tipper jeg på. Ingen problem å kjøre med brede dekk bak og smale dekk foran så lenge rulleomkretsen er så lik som mulig. En kompis av meg kjørte med 8,5x19 med 235/35-19 foran og 10x19 med 265/30-10 dekk bak på en Audi 200 20v quattro uten noen krøll. Til sommerhjul-sesongen kommer jeg til å kjøre på 7,5x18 felger foran med 225/40-18 dekk og 10x18 felger med 255/35-18 dekk bak på min bil. Mener på det skilte knappe 2 mm på rulleomkretsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Missvisningen på speedometeret vil vel bli det samme som rulleomkretsens differanse: 5% eller : klø :

 

Du kan nok fint bruke det oppsettet du har tenkt på.

 

Det oppsettet jeg hadde ble det mye større differanse på og det har nok ikke vært helt bra for drivverket. Det var ca 1% forskjell på rulleomkrets på for og bakhjul hos meg. Det var forøvrig 215/45-17 på 8,5" og 235/40-17 på 9,5". Bakfelgen stakk ca 2 cm utenfor hjulbua på min 80 B4. ET 30 på felga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok noe jeg kan leve med, må jo ofre noe for utseende !

 

Ettersom bilen er godkjent med 7,5x18 på alle fire, hvordan er det da hvis jeg ender opp med 8,5x17 og 10x17, behøver jeg da å snakke med biltilsynet for å godkjenne dette, eller?

 

Og vil det gå uten å valse hjulbuene både foran og bak ?

Er fortsatt usikker på ET på felgene, så er ikke godt å si hvor mye de evt. vil stikke ut bak. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 13 innpress på 8,5 tommeren og 20 inpress på 10 tommeren hvis det var brock b1 du tenkte på. du kan også få 8,5 i 35 inpress, men styr unna de. Det blir ikke kant på de i det hele tatt. Regner med at foran så er det likt som det var på min b4, så da går felgen nesten kant i kant med skjembuen. Hvis de er like bak så vil 10" stikke ut 3-4 cm utenfor skjermen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ser ut som jeg har fått mye fine svar her, men hva er konklusjonen ?

 

Konklusjonen er at hvis 17 tommerne skal bli kule så må du velge lavprofil som igjen medfører mindre hjul enn standard med påfølgende "krav" om lavere bil og mindre bakkeklaring, dvs mindre kjørbar.

 

18 eller 19 tom på samme bil vil også kunne bli meget bra, men det kommer an på hva man ønsker og om man har 17 tommerne på hånda etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer..

 

3-4 cm bak blir vel egentlig i meste laget både for meg og biltilsynet tror jeg.. Men må nesten prøve å se åssen det er..

 

Har for tiden noen meget strøkne ASA DM3 felger, i 7,5x18 med 225/40/18 og det ser meget bra ut, men jeg er ute etter litt mer kant ! Er svak for skikkelig kant-felger og tysker stuk gitt ! : smil :

2054-9544-6099.jpg

fghf.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan se størrelsen på felgene på denne bilen her ? Her ser det ikke ut som det har vært noe valsing på gang værtfall : klø :

b1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser egentilg ut som 9*16, de er det et 15 på. Ble litt usikker nå, kan også være 8,5*17.Du kan jo kjøre 8,5*17 et 13 rundt hele da. Da går det bra både foran og bak og du kan senke mye uten at det subber....Ang spedometer misvisning så er det ikke sikkert det blir mer enn 5 km feilvisning, det kan det hende det er fra før også. Er ikke alle spedo som er så riktige...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer..

 

3-4 cm bak blir vel egentlig i meste laget både for meg og biltilsynet tror jeg.. Men må nesten prøve å se åssen det er..

 

Har for tiden noen meget strøkne ASA DM3 felger, i 7,5x18 med 225/40/18 og det ser meget bra ut, men jeg er ute etter litt mer kant ! Er svak for skikkelig kant-felger og tysker stuk gitt ! : smil :

 

Bildene viser veldig godt hvor tydelig glippa mellom bredt hjul og skjerm blir når felga stikker så mye ut. Må senkes mer for å se ba ut!

 

Finnes jo felger med kant i større dim også veit du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså en mulighet hadde jo selvfølgelig vært å kjøpt mer kant på de felgene som jeg har.. Vet det er mulig å få tak i, men usikker på hvor..

 

Noen som vet ? Felgen er ASA DM3 ( 3Delte Skrudde felger ) dim 7,5x18.

 

Det som er, er at jeg har muligheten til å bytte likt i de et sett helt strøkne Brock B1 8,5x17 og 10x17 med Falken Fk451 dekk eller noe.

Derfor jeg undersøker..

 

Felgene står for tilden montert på en Audi 80 Avant, og utfra bilder så er den valset bak i værtfall for å få plass til felgen.

Planen for meg er uansett justerbart gewinde til sommern, så da er det " grett å ha det litt bredt" : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.