Spørsmål til motorbyggere!

Anbefalte innlegg

Monterte nye rådelagere her om dagen. Før jeg demonterte sjekket jeg at alle rådene hadde litt gleppe, de var til å rikke på sånn som de skal være. Men etter å ha montert de nye lagerene, sjekket da også lagerbanene og var veldig nøye med å holde det reint og smøre med olje før montering.

Men nå sitter den ene råden mer fast enn de andre! Får ikke rikket den til sida eller noe som helst. Motoren snurrer rundt, så den sitter ikke helt fast. Men det virker nesten som om rådelagerene "kniper" rundt veiva. sjekka boka om hvilke avstander det skal være her, men fant bare et maksimum-mål. Altså ikke noe mål på en minimumsavstand.

 

What-to-do?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt noe at dersom du legger en tynn sytråd e.l. imellom lageret og veiva så skal du kunne dra ut denne tråden. Visst ikke sitter rådelageret for stramt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp måletråd og husk å ikke få olje/fett mellom lageret og råden. Selv setter jeg aldri sammen en motor uten å måle alle lagrene med denne tråden.

Litt om tråden: En plasttråd som "skvises" når du skrur sammen lageret med denne imellom lager og veiv, deretter tar du det frahverandre igjen og måler hvor bred tråden har blitt i "skviset", bredden forteller hvor mye klaring det er(tabell på pakken). Du kan også se på tråden om lageret er rett og klemmer likt, er alt i orden blir tråden skviset til lik bredde gjennom hele lageret. Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motor er dette?

 

På min aan gikk veiva tungt med nye lager. Det viste seg at det ene "forsterkings-lageret" knep litt og måtte modifiseres etter Jonus` anvisninger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en G60 motor, hvor jeg har montert RS2 rådelagere.

Jeg skal sjekke dette med tråden.

Bare merkelig at det er kun den ene råden som er sånn.

 

Men hvordan skal man da modifisere lageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anntar du vet at RS2 lagrene har forskjellig øvre og nedre del. Øvre delen er i annen legering som tåler mere enn f.eks de andre 20VT lagrene som er like halvdeler.

Skal nok ikke ha noe betydning på lager-presset likevell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en G60 motor, hvor jeg har montert RS2 rådelagere.

Jeg skal sjekke dette med tråden.

Bare merkelig at det er kun den ene råden som er sånn.

 

Men hvordan skal man da modifisere lageret?

 

Hos meg var det jo veiv-lager og da pusset jeg side flatene litt og litt(med fint papir) på det største lageret (Nr. 4 el no) til veiva spannt lettere...

 

Det blir jo ikke samme sak på din G60 og det er jo rådelager i tillegg.

 

Husker forresten at min gamle Golf-motor ble stående totalt FAST når den ene "råde-halvmånen" ble satt feil vei.....Altså den som boltene går gjennom..

 

Håper du finner ut av dette da..liksom greit at det er hêlt 100..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anntar du vet at RS2 lagrene har forskjellig øvre og nedre del. Øvre delen er i annen legering som tåler mere enn f.eks de andre 20VT lagrene som er like halvdeler.

Skal nok ikke ha noe betydning på lager-presset likevell.

 

Hmm, sjekket på Audi og da var det ulike halvdeler på råde-lagerne til min S4 aan hvertfall. Kjøpte et forsterket lagersett av Jonus og der var begge halvdeler forsterket (bly/bronse el. no slikt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har sjekket opp endel i de lagerene, de gul/lilla er til den øvre delen av råden(trykkdelen). og kommer orginalt på alle Audi S-modeller. Den nederste er bare gul og den er lik på det meste av VW faktisk! Så bånnlageret på en Rs2 er det samme som på en Golf 2 1,8l. :) Alle har delenummer som begynner på 034.

 

Men de lagerene som sto i var forsterket de også. Så iallefall sånn ut på legeringa. Men de hadde et 026 nummer. Noen som vet om det er noen VAG med sånne delenummer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt sikker på at den nederste råde-halvmånen sitter rett vei også. Det var nemlig to tall (66) som sto banka inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo litt snodig da.

Kunne nesten være tilbøyelig til og tro at det er forskjeller i tykkelse på lagrene! Du kan jo sjekke med micrometer om du har det tilgjengelig. Men som sagt har vel igrunn liten tro på at det er tilfelle!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.