#1 Skrevet Februar 9, 2006 Hei! Bilen min har en stund oppført seg litt dårlig med tanke på gir. Fra 1., 2., 3., 4. eller 5. og til 2. gir er veldig tungt. Nesten som hvis du prøver å sette bilen i 1. gir uten å stå stille.. (dette er jo dog ganske normalt når det gjelder 1. gir, og er laget som en ekstra sikkerhet). Jeg har fått justert giroverføringen, men dette hjalp ikke i det hele tatt. Det eneste jeg kan komme på da, må være synkroringene(?).. De(n) biten(e) som sørger for riktig turtall når du girer opp eller ned. Uten at jeg er noe mekaniker, så vil jeg tro at det er en "ring" per gir eller noe.. Siden det bare er 2. gir det er vanskelig å skifte til. Det store spørsmålet er.. Er dette normalt etter bare 56 000km på en utrimmet og original bil? Kan jeg være så heldig å få noe utvided garanti eller reduksjon i pris på reperasjon siden bilen har så lav kilometer? Bilen er kjøpt ny hos merkeforhandler her jeg bor av første eier. Jeg plukket opp bilen for ca. 6 måneder siden hos en annen forhandler her i byen. Er det andre som har hatt lignende problemer? Eventuelt noen som vet sånn ca. hvor mye dette vil koste? Jeg ringte til forhandleren, men de ville ikke gi meg noen som helst antydning på hvor mye det ville koste. Enda jeg spurte om en veldig grov pris.. "blir dette kostende 2000 eller 10 000,-?" - kunne ikke svare meg. Jeg setter ikke inn bilen for å fikse problemer når dem ikke tør svare på hvor mye det vil koste. Så kommer jeg for å hente bilen en uke etterpå og får regning på 60 000,- for ny girkasse eller noe. Ikke aktuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 9, 2006 Som første ogg billigste feilsøkingsmetode ville gjort et forsøk på å få skiftet gearolje for å se om det hjelper. Samtidig sjekke for spon og evt annet avfall utover det normale. Dersom det er en defekt synkroring kommer det normalt en skrapelyd ved gearing. Gjør det hos deg ? Om det er helt fritt for ulyder tror jeg nok dte er noe annet enn synkroniseringen - f.eks en overføring eller alterntativt bøyd/slarkete skiftegaffel e.l. inne i kassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 9, 2006 Det kommer ingen lyder nei. Var akkurat en tur inn på verkstedet hvor jeg kjøpte bilen og tok med meg verksmestern på en kjøretur. Han mente jeg var et petimeter uten like, og bare lo av meg Han påsto hardnakket at det ikke finnes feil på kassen min, og at alt er som det skal. Jeg girer fra fri til første med en finger, fra første til tredje/fjerde med en finger, men klarer ikke dette til andre. Han mente jeg ikke kunne forvente å få til dette med så liten kraft, og at det var helt normalt. Så da er det vel kanskje ikke noe galt.. Bare jeg som er petimeter og perfeksjonist.. Syns uansett det er rart at alle andre gir med unntak av andre skal være så lette. Jaja, jeg får vel kanskje prøve å godta at det skal være sånn. PS: Overføringen ble sjekket og justert senest i går for å prøve å fikse problemet. Så girkassen er helt sinnsykt silkemyk ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 9, 2006 De 5 trinnskassene har en tendens til å være trange inn i 2. Hadde en 2002 som var likedan... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...