Hvordan går det med motor hvis bilen velter på taket?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Audi 100 Avant Quattro -86 karosseri stående. Det er helt fint og ikke kræsja, men jeg vurderer litt å kjøpe en 200 Avant Turbo Quattro med 3B motor for å flytte over motor/drivverk og interiør.

Har funnet en bil som er kræsja ved at den har rullet rundt og landet på taket. Alt av skader er kosmetisk og utvendig. Men jeg lurer litt på hvordan det egentlig er med motoren på en slik bil som har vært i et rundvelt. Hva skjer når bilen blir liggende på taket; - stopper motoren øyeblikkelig slik at den ikke tar noe skade av dette?

Hva kan eventuelt skje med en motor som blir utsatt for et slikt rundkast?

Er det en eller annen automatisk funksjon som stopper bensintilførsel etc øyeblikelig slik at motoren stopper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet vil motoren fortsette å gå etter at bilen har havnet på taket så sant ikke føreren stopper den eller at den ble kvalt under utforkjøringa. Hvis den blir liggende å gå ei stund kan du nok regne med skader pga at olja som skal smøre ikke lenger befinner seg i bunnpanna, men på undersiden av stempler og i toppdekslet. Det vil etterhvert føre til skader på veiv og rådelagre. Det spørs altså hvor lenge motoren var i gang etter at den ble liggende opp ned. Hvis den stoppes ganske umiddelbart går det som regel helt greit, men bør stå litt før man starter den igjen pga at olja må få renne tilbake i bunnpanna først. Det vil antakelig ryke blått av bilen ei stund etter oppstart pga olje i forbrenningskammerne i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har erfaring med dette, og det gikk helt fint. Og for sikkerhets skyld gikk jeg ut av bilen som lå opp ned før jeg kom på at jeg burde stoppe motoren: dum :

 

Det hadde ikke bekymra meg i det hele tatt, uten at jeg skal si noe om den bilen du snakker om. Uten belastning på motoren tar det lenger tid enn man kanskje skulle tro før det begynner å skje ting med lagre osv.

 

Lykke til m prosjektet! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal som sagt mye til før det skjer noe med lagre om en motor går om bilen er på taket, det som fortere kan skje og som jeg har vært borti noen ganger, er at olje renner inn i sylindrene og rådene kan krøkes, skal sies at dette utelukkende har gjeldt dieselmotorer da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådene kan krøkes? dvs at de ødelegges?

 

Det er jo det med oljen og smøring som blir problemet ja. Det blir vel neppe for lite smøring på innsiden av sylinderveggene dersom bilen blir liggende rett opp og ned, men sumpen blir jo tør og pumpa får ingenting å jobbe med.

 

Men det jeg tenkte litt på er at bensinpumpa ikke får tilgang bensin, slik at bensintrykket til slutt vil forsvinne og motoren stoppe.

Har også en mistanke om at det er en form for sikkerhetsbryter i bensinpumpa som gjør at denne stopper dersom bilen blir liggende på taket. Mener å ha lest dette i en teknisk beskrivelse en plass, men kan bare ikke huske hvor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er noen sikkerhetsbryter i bensinpumpa, men som du sier vil den nok mest sansynlig gå tørr ganske så raskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det.. Krøkes = bøyes.. På en 3.0 td i en toyota land cruiser vi tok opp på jobben hadde råden bøyd seg så det manglet 7mm på at stempelet nådde like langt opp som resterende stempler, råden tok også borti sylinderen og knakk av en del neders i sylinderveggen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veit ikke hvordan det er på den motoren, men på nye biler er det reler som stopper bensinpumpe hvis det skjer noe. på biler med fuelrail går jo pumpa hele tiden å sirkulerer, så vil jo suge luft veldig fort å da tømmer den jo bensin systemet i løpet av kort kort stund.. hadde ikke hatt neo betenkligheter med denne motorten, men som sagt la den stå litt før man starter den. bytt olje og andre vesker å la den gå pent en stund når man starter den første gangen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis motoren står i bilen enda, så er det vel mulighet for å starte den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det burde jo gå an å prøve å starte motoren, men man får jo ikke nødvendigvis noe svar på om motoren har tatt noen form for skade eller ikke.

 

Men har nå funnet ut at bensinpumpen har en gravitasjonsventil som stenger bensintrykket fra bensinpumpa dersom bilen velter. Leste dette i Haynes-boka om Audi 100/200.

Jeg mente nemlig jeg hadde lest noe om at det var en eller annen form for sikkerhetsanordning som stopper bensintilførselen. Da er det altså en gravitasjonsventil, og ikke en gravitasjonsbryter, som kobler ut.

 

Kan jo være kjekt for flere enn meg å vite dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt sikker med hensyn til olje i sylindrene er det jo også en mulighet å dreie motoren for hånd noen runder til alle sylindre er 'tømt'. Det er helt gratis..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.