#1 Skrevet Februar 12, 2006 Min bror har en Golf som beskrevet i tittelen. På denne bilen er den midtre eksospotten i stykker, og ny koster den nette sum av 1700 kr, noe brodern (og kona) syns passer litt dårlig i familieøkonomien for øyeblikket. Så, når man kikker i delekatalogen så står eksospotten oppført til kun å passe Golf Variant og Vento med 1.6/100 hk motoren. Ikke vanlig Golf eller Cabrio. Spørsmålet mitt er da, er det noen som vet hva som er spesielt med denne eksospotten, og om det er mulig å montere potten til en 1.8/90 hk (eller annen motor) som erstatning? Denne får man nemlig til under 500-lappen på Biltema. Jeg har planlagt å forsøke å sveise potten til uka, men hvis den kan byttes med et billigere alternativ så er det det greieste, selvfølgelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2006 Min bror har en Golf som beskrevet i tittelen. På denne bilen er den midtre eksospotten i stykker, og ny koster den nette sum av 1700 kr, noe brodern (og kona) syns passer litt dårlig i familieøkonomien for øyeblikket. Så, når man kikker i delekatalogen så står eksospotten oppført til kun å passe Golf Variant og Vento med 1.6/100 hk motoren. Ikke vanlig Golf eller Cabrio. Spørsmålet mitt er da, er det noen som vet hva som er spesielt med denne eksospotten, og om det er mulig å montere potten til en 1.8/90 hk (eller annen motor) som erstatning? Denne får man nemlig til under 500-lappen på Biltema. Jeg har planlagt å forsøke å sveise potten til uka, men hvis den kan byttes med et billigere alternativ så er det det greieste, selvfølgelig. Hadde selv problemer med "litt" lekkasje fra denne potta på familievogna som også er en 1.6 100hk... fikk den vel nedi i rundt 1000 lappen med rabatter på mekonomen. Jeg valgte økonomiversjonen og det var å sveise den.... Kan ikke helt se at denne skal være "spesiell" for akkurat 100hk`en da endepotte og røret foran er likt på 100hk`en og andre modeller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2006 hvis det er plass så kan man vel bare modifisere en annen potte og sette inn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 13, 2006 En annen løsning kan være å bytte ut hele potta med et rør, Autospar selger såkalte effektør til ca. 300.-, disse er ment for å bytte ut mellompotta.. Da er du kvitt problemet uten å tenke på dyre løsninger fra Møller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 15, 2006 Jeg fikk sveiset potta i dag, der var røret ut fra mellompotta rett og slett brukket av i sveisen. Ikke så rart egentlig, med tanke på de fantastisk dårlig brøytede veiene her i kommunen... Bilene ristes i stykker, nøyaktig det samme skjedde på min andre bror's 96 Passat sist helg. Så, som sagt, midtre potte ble sveiset, bakre potte ble byttet til ny, for den ville sannsynligvis ikke overlevd vinteren. Det eneste "problemet" nå er at det ble noe fiselyd rett bak katalysatoren, men det kan vente til en tørrere dag. Hva som utgjør forskjellen på den midtre potta aner jeg ikke. Jeg kikket på en potte til en TDI og den så 100% lik ut, utvendig. Brodern fikk beskjed (av meg) om at neste gang midtre potte må repareres/skiftes, så kan man like greit installere en potte til en 1.8/90 hk, da den er mye billigere. Ellers så er det verdt å nevne at den midtre potta, som er original fra bilen var ny (stemplet 2/96), ellers var i ganske god stand, mens den bakre, som ble kjøpt på Mekonomen for ca 2 år siden, var i dårlig tilstand, det ville ikke tatt lang tid før røret før potta hadde hatt rusthull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...