Fakta ang. xenon fra vegvesenet.

Anbefalte innlegg

Per dags dato er prosjektet med min A4 å få godkjent xenon i vognkortet (ettermontert).

 

Det er mye meninger fram og tilbake når det gjelder dette med ettermontering av xenon. Derfor deler jeg nå min informasjon ang. dette temaet med dere. Dette er RIKTIG!

 

Her er følgene kraven jeg fikk bra Bjørn Fremstad i Statens Vegvesen:

 

Ettermontering av Xenon lys som består av Xenon pære ( H7 / H4 / H1 / H3 ) og tennsats. Dette er ikke lov, og gjør at typegodkjenningen på lyskasteren ikke gjelder lenger.

 

Alle lyskastere er gitt et typegodkjenningsnummer ( E- nr. ) sammen med lyskilden. Hvis lyskilden endres gjelder ikke lenger typegodkjenningsnummeret. Blendingsfaren er meget stor.

 

Det er kun lov å montere komplette Xenon lyktesystemer med lyktespylere og automatisk lyshøyderegulering.(gjelder ved nærlys)

 

Lyskastere som er godkjennt for Xenon skal være merket med;

DC: Xenon nærlys

DR: Xenon fjærnlys

DC/R: Bi-Xenon

 

 

DVS: På min bil er det manuel høydejustering på lyktene. Problemet mitt er at lyktene mine (facelift) ikke har DC eller DR merke. Så med andre ord = ingen godkjenning. : mad :

 

Har noen fakta på at A4 B5 har blitt levert med xenon i tyskland? Jeg vet at S6 kom med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per dags dato er prosjektet med min A4 å få godkjent xenon i vognkortet (ettermontert).

 

Det er mye meninger fram og tilbake når det gjelder dette med ettermontering av xenon. Derfor deler jeg nå min informasjon ang. dette temaet med dere. Dette er RIKTIG!

 

Her er følgene kraven jeg fikk bra Bjørn Fremstad i Statens Vegvesen:

 

 

 

DVS: På min bil er det manuel høydejustering på lyktene. Problemet mitt er at lyktene mine (facelift) ikke har DC eller DR merke. Så med andre ord = ingen godkjenning. : mad :

 

Har noen fakta på at A4 B5 har blitt levert med xenon i tyskland? Jeg vet at S6 kom med det.

du fekk dette på facelift A4 etter 2000.

eg sjølv har s3 lykter fra 2002 mod. men om noken merkar det veit eg ikkje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen fakta på at A4 B5 har blitt levert med xenon i tyskland? Jeg vet at S6 kom med det.

 

A4 B5 fikk xenon med S4'en i 1998. Da var lyktene todelte. Hele lykter med xenon kom etter facelift i tidlig 1999.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært i kontakt med statens vegvesen og de sier hær oppe hvertfall at så lenge det ikke er snakk om montering i nærys er det kun en ting å tenke på..lysene må ikke være over en viss lysstyrke(husker ikke i farten hvor mye som er tillatt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående automatisk lyshøyderegulering;

 

Her menes vel det komplette opplegget med sensorer osvosv, og ikke bare en Opp - Ned funksjon på lysbryteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående automatisk lyshøyderegulering;

 

Her menes vel det komplette opplegget med sensorer osvosv, og ikke bare en Opp - Ned funksjon på lysbryteren?

 

Det komplette opplegget med sensorer som justerer seg selv ja, ikke manuell elektrisk justering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det komplette opplegget med sensorer som justerer seg selv ja, ikke manuell elektrisk justering.

 

Sånn til opplysning har S6'ene i C4 karosseriet(deriblandt min) kun manuell elektrisk justering med originale Xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn til opplysning har S6'ene i C4 karosseriet(deriblandt min) kun manuell elektrisk justering med originale Xenon.

Stemmer. EU pålegget om automatisk nivåregulering av Xenon-lykter kom først i 1998.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.