#1 Skrevet Februar 13, 2006 Heisann! ene demperen min foran på venstre side har vist lekket og det har kommet vann inni, så den har fryst seg. Fått vite att jeg burde bytte begge 2 foran, sett på biltema sine til 349 kr,, er dem noe tess? holdbart? Eventuelt noe annet jeg kanskje skal bytte til som er litt mer avansert, som er også billig? Edit : Hørt att man også må justere framstillinga etter ett slikt bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 13, 2006 Må bytte begge. Tror ikke jeg ville brukt Biltema. Kjøp heller feks Sachs som selges hos Torshov. Trenger ikke justere forstilling bare etter demperbytte, så lengde du ikke skrur løst noe som gjør at vinklene endrer seg. Hvilke demere du bør bruke kommer jo an på hva slags fjæring du har. Med senking bør en bruke dempere av en viss kvalitet. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 13, 2006 Hmmm...har ikke audi 80 to gjennomgående skruer for innfesting av demperen i navet ala golf 2 og 3? Mulig jeg husker feil, men om den har det og du løsner disse må bilen ha 4-hjulskontroll etterpå fordi det er litt slakk i bolthullene. Dette gjør at cambervinkelen ( hjulets helling innover/utover i topp ) blir skjev. Cambervinkelen sørger for at mest mulig av dekkets bane er i kontakt med underlaget til enhver tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 13, 2006 Hmmm...har ikke audi 80 to gjennomgående skruer for innfesting av demperen i navet ala golf 2 og 3? Mulig jeg husker feil, men om den har det og du løsner disse må bilen ha 4-hjulskontroll etterpå fordi det er litt slakk i bolthullene. Dette gjør at cambervinkelen ( hjulets helling innover/utover i topp ) blir skjev. Cambervinkelen sørger for at mest mulig av dekkets bane er i kontakt med underlaget til enhver tid. NB.husk å skift fjørbeinstopplageret samtidig.(skåla som held fjøra fast i demper) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 13, 2006 Hmmm...har ikke audi 80 to gjennomgående skruer for innfesting av demperen i navet ala golf 2 og 3? Stemmer sikkert det, men man trenger ikke løsne annet enn demperen oppe ved fjørbeinslageret og selve lokket over demperen. Demperinnsatsen kan da trekkes rett opp og nye settes ned igjen. Man trenger ikke løsne fjørbeinet i nedre innfestning, ei heller styrekulen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 13, 2006 Jeg kjøpte Biltema's støtdempere for noen år siden, da den ene av mine lakk og den gangen hadde jeg ikke økonomi til noe annet, men det var ikke mye tess. De var utslitt etter et år! Det er akkurat de samme du lurer på, Haavard. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 14, 2006 Okay, jeg er helt komplett neewbie på støtdemper bytte.. det har jeg alldri gjort før.. jeg kan skru ut en motor, bytte topp/cam men demperere som høres mye simplere ut kan jeg ikke.. Noen som vil lage en liten guide, uten å måtte justere forstillinga på nytt osv? Jeg trenger ikke noe dyre dempere akkurat nu, nå kommer jo omreg(6k) og forsikring og sånt.. så hakke råd til mere. + att jeg ikke trenger dempere som holder mer enn 12mnd.. da det blir senking forhåpentligvis til sommeren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 14, 2006 ingen som veit hva jeg trenger?`skal ut etterpå å handle har jeg planlakt.. trenger jeg noe spesialverktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 14, 2006 Jekk opp bilen og stram opp fjørstrammerene. Av med mutter i topp av fjørbeinslager, må holde igjen med umbrako! Av med spesialmutter som holder selve lageret, spesialverktøy kommer godt med. Slipp så demperstanga ned i demperen (siger ned av seg selv) Ta ut fjørbeinslageret sammen med tilhørende skiver og fjørskål. Skru av lokket over demperen og trekk innsatsen ut gjennom dempertårnet. Luft den nye demperen før den settes ned i "røret" og "lokket" settes på. Trekk opp stanga og monter på de deler som du tok av, da med unntak av mansjetten som du kjøper ny, og gjerne lageret om det er slitt. Monter alt sammen i omvendt rekkefølge av da du tok alt av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 14, 2006 ingen som veit hva jeg trenger?`skal ut etterpå å handle har jeg planlakt.. trenger jeg noe spesialverktøy? Du trenger fjørstrammere og verktøy til å skru av og på spesialmuttrene i fjørbeinslageret. En stooor rørtang kommer godt med når "lokkene" over innsatsen skal skrues på ao av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 14, 2006 Er det innsatsdempere eller komplette bein m fjærskåler du har kjøpt da. Er ikke alle til golf som er innsats iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 14, 2006 Jekk opp bilen og stram opp fjørstrammerene. Av med mutter i topp av fjørbeinslager, må holde igjen med umbrako! Av med spesialmutter som holder selve lageret, spesialverktøy kommer godt med. Slipp så demperstanga ned i demperen (siger ned av seg selv) Ta ut fjørbeinslageret sammen med tilhørende skiver og fjørskål. Skru av lokket over demperen og trekk innsatsen ut gjennom dempertårnet. Luft den nye demperen før den settes ned i "røret" og "lokket" settes på. Trekk opp stanga og monter på de deler som du tok av, da med unntak av mansjetten som du kjøper ny, og gjerne lageret om det er slitt. Monter alt sammen i omvendt rekkefølge av da du tok alt av. Av med spesialmutter som holder selve lageret, spesialverktøy kommer godt med. hvilket lager er det du mener?? og er spesialverktøyet en sånne: http://www.biltema.no/Archive/Product_images/19/Large/19-1256_l.jpg og hva mener du med å "lufte" dempern?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 14, 2006 Biltema har både den som skal til for å løsne mutteren, (sett med fire til rundt 100,-) og 'røret' som forenkler å ta av toppmutteren på demperrøret. (109,-) Jeg kjøpte dempere på CD-cardic i Tønsberg fordi de hadde dem inne, men tror prisen var omtrent den samme på Mekonomen. (ca700,-/stk) Dette var KYB gassdempere, og de detter _ikke_ ned igjen når du slipper stanga! Biltema funker sikkert et år eller to. Skal jeg gjøre jobben igjen vil jeg nok ta av fjærbeinet, men da må du ha en klemme for å få av endeleddbolten og bolten for stabstaget, og nye mutre til dette. Vet ikke om de syes vi bør bytte boltene som fester fjærbeinet til navet. Merker du godt før du skrur av skal det ikke være noe problem med hjulstilling. Det er to typer innsatsdempere, en som er bygget opp av selve fjærbeinet, så det du drar ut er noe ordentlig oljesøl, (var det på cabben, må da tømme røret for gammel olje på et vis..) og en type som er en hel demper. Husk å løsne 'lokkene' før du løsner på noe annet, de sitter ofte _fast_.. Jeg kjøpte to nye med én gang, og dremlet av de gamle. 'Lufte' er kun nødvendig hvis bruksanvisningen til demperen sier det, så les denne nøye før du begynner! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 15, 2006 okay, kjøpte inn demperene på biltema, blir vel en tur til biltema på torsdag for å kjøpe spesialverktøy, har dem demperlager på biltema? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 15, 2006 Sjekk biltema.no så finner du fort ut det med lagrene. Jeg handlet gassdempere til flåta på biltema, og de fungerer som gull. Hvor lenge de fungerer som gull vil nok vise seg, men det er to års garanti på de så jeg skal nok passe på å klage hvis de blir oppbrukt før den tid En ting som er greit å huske på når du skal inn med den nye demperinnsatsen i fjærbeinet: smør inn innsatsen i olje (vanlig motorolje f.eks.). Hvis ikke kan du oppleve endel knirkelyder i etterkant. Og den store mutteren som Bjørn Eirik dremlet av, den har vi alle dremlet av. Så kjøp nye med det samme. Og pass på at den blir trekt til skikkelig, hvis ikke har du enda en kilde til knirk og klunk etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...