Problemer med 1,8 VW, forgasser....

Anbefalte innlegg

Noen somhar gode tips til å feilsøke på en forgassermotor, 1,8 l med Pierburg 2E2 forgasser??

Motoren starter på første vridning på nøkkelen, men begynner å putre nesten umiddelbart etter oppstart og det lukter noe forferdelig med bensin i eksosen.

Pluggene er sorte, så det er tydelig at det er for mye bensin ute å går her, men hva er det som justerer bensinmengden i disse forgasserene??

Har prøvd å sjekke dyser etc, men finner ikke noen feil der....

 

Alle gode tips mottas med takk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump... For gammel teknologi dette :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatchoken som henger? Er styrt av et voksekspansjoneelement.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke den som sitter på "enden" av forgasseren med kjølevann inn/ut i metallkappe?? Men en av de to "plastklokkene" med stag??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av den delen som går fra luftfilterboks og opp på toppen på forgasseren. Der ser du hvor mye choken stenger. Den kan og justeres ved å løsne 3 skruer og vri den slik at fjæra blir strammere eller slakkere. Jeg gjorde dette med stort hell på Roccoen med Solex-gasser iaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er usikker på hvordan jeg ser hvor mye chock'en stenger, ser du....

Har 2 porter på denne forgasseren, den ene er stengt og den andre er så videt jeg kan se pip åpen....

Noe annet som jeg også stusser på er at når jeg kjører den på tomgang så "iser" det på spjeldet på "port/steg2"....

(newbie på dette ...):rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser det ut når jeg akkurat har startet bilen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser det ut når jeg akkurat har startet bilen....

 

Det spjeldet som er lukket (til høyre) er chokespjeldet. For meg ser det ut som det er fullt lukket, noe som vil bidra til veldig fet blanding.

 

At det blir kaldt etter spjeldene er normalt. Når det er kaldt vil lufta forvarmes når den passerer rundt eksosmanifolden, i tillegg sitter det et varmeelement under forgasseren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke den som sitter på "enden" av forgasseren med kjølevann inn/ut i metallkappe?? Men en av de to "plastklokkene" med stag??

 

Har ikke Pierburg selv, men det høres farlig riktig ut det ja. Det er et vokselement til på fremsiden av forgasseren, men dette gir kun mer gass når kjølevannet er kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatchoken som henger? Er styrt av et voksekspansjoneelement.

 

10 poeng til Hermann , koblet fra automatchocken, og det var en helt annen bensinblanding... Burde tenkt på dette selv : rolleyes ....

 

MEN, når jeg da starter opp bilen, så går den rent og pent, men på forferdelig høy tomgang (2000 omdr/min ++), så det er noe som ikke henger på greip. Hva er det som skal dra ned turtallet på bilen da, og hva styrer turtallet?? Har jeg noe tull med vakum her nå, eller er vi over på noen av de andre stagene med "klokke" på som ikke fungerer som de skal??

 

Og til slutt, hvordan skal da fjæra i automatchocken være når man monterer dette sammen? Skal den være "løs" eller skal man stramme den opp? Kan se at den tilsynelatende fungerer som den skal når den blir varm, da den endrer posisjon, men er usikker på om den i "løs" tilstand er i stand til å flytte / justere chock'e spjeldet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 poeng til Hermann , koblet fra automatchocken, og det var en helt annen bensinblanding... Burde tenkt på dette selv : rolleyes ....

 

MEN, når jeg da starter opp bilen, så går den rent og pent, men på forferdelig høy tomgang (2000 omdr/min ++), så det er noe som ikke henger på greip. Hva er det som skal dra ned turtallet på bilen da, og hva styrer turtallet?? Har jeg noe tull med vakum her nå, eller er vi over på noen av de andre stagene med "klokke" på som ikke fungerer som de skal??

Motoren har høy tomgang til vakumet i innsugsmanifolden har trekt tilbake akselen fra vakumklokka på baksiden på forgasseren (går mot armen på spjeldakselen på forgasserens venstre side sett forfra). Dette tar normalt kun få sekunder etter oppstart. Se om denne akselen går tilbake like etter oppstart, om ikke har du sannsynligvis vakumlekkasje.

Ellers vil et andre voksekspansjonselementet på forsiden av forgasseren åpne gasspjeldet en anelse helt til kjølevannet har blitt noe varmere. Dette elementet er festet med 2 stjerneskruer (tror jeg), og har to tynne kjølevannsslanger tilkoplet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute i bilen en tur nå, og det er ingenting som henger på greip..: bh :

Hvis jeg kobler på automatchocken igjen, så enten stenger den helt eller hvis jeg strammer fjæra inne i automatchocken så er den helt åpen... Så der er det tydeligvis noe som er gåent.

I tillegg så finner jeg ikke noen stag som trekker seg tilbake ved oppstart av bilen..... Hverken her eller der, så enten er det noen av disse elementene som er gåen, eller så har jeg vakumlekkasje... Og det er jo ikke enkelt å finne ut av når jeg ikke får chocken en gang til å fungere OK..

 

Så er det noen som har en forgasser med automatchocke som fungere til salgs billig, så si ifra..:!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som du har lekkasje i vakumsystemet eller en slange er av.

Komponent 30 på bildet under åpner chokespjeldet noe når motoren har startet, trenger vakum!

Komponent 40, som også trenger vakum, "slipper" gassen noen sekunder etter oppstart når vakum er bygget opp, går da ned fra "high idle" til normalt tomgangsturtall (reguleres av komponent 41 som er styrt av kjølevannstemperaturen, se bilde nr. 2).

 

2E2spareslist.gif

 

wax.gif

 

 

Her er en heller dårlig tegning av vakumslangene, mulig den kan være til hjelp?

2E2vac3.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt klokere blir man da... Hjelper mye dette, men mitt eksakte problem finner jeg ikke ut av...

Ser ut som om pulldown-uniten ( som skal åpne chockespjeldet litt) ikke trekker seg sammen (defekt??, noen måte å teste dette på??), men hvis jeg "hjelper" denne til å åpne chockespjeldet litt, så drar ikke "trepunktsdåsa" ned turtallet i det hele tatt og den begynner å "putre" som om den får for fet blanding igjen.....

Noen som har gode tips til hvordan man sjekker for vakumlekkasjer da? Og kan evt. en defekt pulldown-unit bidra som en "vakumlekkasje" som er nok til å fortyrre dette??

Ender vel opp med å plukke sund hele dritten, eller rett og slett "parkere" den hos huggern......: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennombrudd... : rock :

Fant ikveld 1 stk. morken slange inn på forgasseren og 1 stk. feilsnudd enveisventil, så fungerer både pulldown unit og faktisk fant jeg ut at automatchocken fungerer som den skal og: eek :

Men fortsatt har jeg forholdsvis høyt turtall på tomgang , og så feiltenner den innimellom slagene.... Hmmmm spørs på om det er justering som skal til her, er nok noen som har skrudd både på fordeler og CO i håp om å komme i mål tidligere her så ting kan være ute av lage.... Tennplugger og fordelerlokk er byttet, tennpluggkablene skal være OK (er det forøvrig noen måte å få målt igjennom de???)..

Og er det noen enkel måte å få stilt tenningen uten tenningslampe??? CO'en får vi ta på gefühlen tror jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setback....

Kan noen gi meg en god forklaring på følgende:

Nå alt er koblet opp riktig med vakumslanger etc., så trekker ikke den vakumstyrte nedtrekksmekanismen tilbake chokespjeldet slik at motoren går reint?? Men hvis jeg snur enveisventilen som styrer vakumet inn på systemet til forgasseren (sort/hvit, på slangen mellom manifolden og vakumklokka), så fungerer dette ok, men da går motoren på et forferdelig høyt turtall??

Nå er det like før alt går rett ut i snøhaugen...

Alle forslag til en eller annen forklaring mottas med takk, jeg har gått tom for ideèr....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setback....

Kan noen gi meg en god forklaring på følgende:

Nå alt er koblet opp riktig med vakumslanger etc., så trekker ikke den vakumstyrte nedtrekksmekanismen tilbake chokespjeldet slik at motoren går reint?? Men hvis jeg snur enveisventilen som styrer vakumet inn på systemet til forgasseren (sort/hvit, på slangen mellom manifolden og vakumklokka), så fungerer dette ok, men da går motoren på et forferdelig høyt turtall??

Nå er det like før alt går rett ut i snøhaugen...

Alle forslag til en eller annen forklaring mottas med takk, jeg har gått tom for ideèr....

 

 

hvis du går på høyt turtall, så er det brukk i ledning til dissa ventilene på høresiden (sett fra bilens perspektiv)

 

 

når den mister kontakten. så flyr tomgang opp mellom 2500 og 3100 rpm..

 

sjekk disse med voltmeter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.