#1 Skrevet Februar 17, 2006 Nå er jeg fullstendig rådløs, og håper på raske tips Har bytta reg reima på en 3b motor. Fikk tulla det til sånn at jeg måtte stille inn på nytt. Jeg har satt kamhjulet mot merket på toppen, og svinghjulet til streken. Satt på reima og reimskive (ikke dekselene) og prøver å starte. Men jeg får bare poffing en gang i blant. Har sjekka merkene x antall ganger, og finner f... ikke ut hva det kan være. Bensin kommer ihvertfall fram da pluggene blir våte. Har jeg gjort det riktig? Tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2006 Driver å sjekker gnist på pluggene siden jeg har hatt av fordeler lokket i samme omgang. Hvis jeg setter på tenninga og dreier reimskiva rundt, skal jeg ta få gnist på syl 1 på tenningsmerket? Eller får jeg ikke noe gnist ved denne metoden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2006 Du har ikke bommet med et par tenner på reima da? Ellers står vel alt her, bortsett fra om du får gnist. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#tim Ellers kan du jo prøve å blinke ut feilkoder, http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecuf20v.html Timing Belt Check It is possible that the timing belt might have broken, so check that the distributor rotor is spinning when the engine is cranked over. Check the alignment of the distributor hall effect sensor by locating the engine at top dead center on Cyl. #1, check the flywheel mark, the cam gear mark and that the distributor rotor is pointing toward the notch on the rim of the distributor. Timing sensors and connectors As mentioned previously, you can crank the engine over for 5 seconds and leave the ignition turned on, and then check for any stored fault codes. This can help verify the timing sensors are ok if no fault codes are stored. If you get a stored fault code for one of these timing sensors, check the RPM and Timing Sensor connections at the firewall bracket. Other possibilities: You lost the rpm or timing reference sensor. The TDC reference pin is gone or damaged. The flywheel teeth are damaged. You may want to remove the two sensors and make sure the clutch has not come apart which may have somehow damaged the timing sensors or flywheel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2006 Da har jeg testa og funnet ut at jeg får gnist.... Prøvde litt mere og når jeg drar på stateren og holder bånn gass, så poffer det i innsugsrøret. Hmm.... Det som skjedde med reima som sto på er at skruen som holder dekselet på plass hadde løsna og ramla ned og kilt seg mellom tennhjulet på veiva slik at reima røyk MEN dette skjedde i det jeg skulle starte, så da burde vel ventilene overleve!? eller? Dessuten så burde vel den vel vise antydning til å starte selv med et par bøde ventiler? Hva skjer hvis kamhjulet står 360 grader feil? Mye spørsmåle her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2006 Husk at for hver omdreining svinghjulet tar så går kamhjulet 2ganger rundt (ikke at dette har noe åsi da) Kan være at du har satt den et par grader feil dvs et par tenner feil. Letteste måten å sikre seg mot dette på er å ta av ventildekslet og sjekke at riktige ventiler er åpne når motoren står på tdc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 18, 2006 Husk at for hver omdreining svinghjulet tar så går kamhjulet 2ganger rundt (ikke at dette har noe åsi da) Kan være at du har satt den et par grader feil dvs et par tenner feil. Letteste måten å sikre seg mot dette på er å ta av ventildekslet og sjekke at riktige ventiler er åpne når motoren står på tdc. Mhm.. dvs at alle ventilene på syl 1 skal være lukket på merket ikke sant? Flere forslag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2006 Sjekk at det ikke er flere merker på kam hjul - vert borti at det er på begge sider feks .... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2006 Er 100% sikker på at motoren din tenner for tilli. Når det gjelder ventiller så kan det hende at dem har gått til F. Men bilen skal starte for det, hvis det bare er et par stykker som har gått til F. Så jeg anbefaler deg til å justere inn alt en gang til så blir det nok OK. Garantert at du har justert feil. MVH Gammel mekanikker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2006 Hmm, 3B....er det slik hallgiver inni et fordelerhus i bakkant av toppen på denne...?? Sikker på at den står i rett posisjon evt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 18, 2006 Sist jeg fikk det til og baktenne såpass så hadde jeg satt fordeler 180 grader feil, men dette var på en V8 da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 19, 2006 Tok komp test i går kveld, 9 bar på syl 1 og 5 og nada på 2, 3 og 4. Har også hatt av toppdeksel for å sjekke at kammen går riktig. Så da er det vel bare å bite i det sure eplet, og begynne å skru driten ifra hverandre. Er ikke SÅ ille da jeg skulle ha bytta løftere og ventilforinger (tikker litt) i tillegg til å få fiksa en knekt bolt på eksosmanifolden. MÅ jeg ta av eksos og innsugsmanifoldene? Burde jo gå ann uten... Har hatt av topper før men bare på mini Så da trenger jeg noen tips om hva jeg trenger, og HVOR det er BILLIG Må nesten være i norge, da jeg skal gjøre jobben i løpet av en drøy uke. Det jeg kan komme på er: Ventiler. Er det greit å sette inn brukte? Er jo samma som på en haug av andre vag produkter... event pris på nye.. Toppakning pris? Toppdeksel pakning pris? Strekkbolter pris? Innsugspakning pris? Ventilforinger pris? (reg reim vannpupe og strammehjul er nytt) Trenger også en lang umbrako for å ta av innsuget. Tips? Er det noen mere jeg trenger / bør bytte? Billige oppgraderinger? Har tenkt tanken på å sette inn 7a kammer. noe vits? Hva skulle jeg gjort uten dette forumet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 19, 2006 Brukte ventiler går fint, hvis ikke er ikke disse sååå dyre, hvis du trenger da 6 stk så blir det ca 600kr. Bytt ventiltetninger i samme slengen. Toppakning og strekkbolter blir vel drøye 1100kr innsugsmanifoild pakning koster kr 100. Toppdeksel pakningen behøver du ikke bytte, eksospakningene behøver du ikke å bytte. Men pass på å være nøye når du setter det sammen igjen. Husk at 2 tenner feil kan gjøre ventilene skeive så sett på regreima riktig.. så turner du motoren for hånd og sjekker om det butter turn den igjen til tdc og se om reima har blitt noe slakkere, hvis ja så strammer du riktig igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 19, 2006 vill bare hive inn,hvis det er du som skal ha av toppen,er det VELDIG viktig at du blåser rent gjengene i blokka til toppboltene. får du ikke ut all vann herifra så kan du sprenge gjengene når du kjører motor varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 19, 2006 Fint med hjelp Noen som kan svare på det med manifoldene? Og de andre tinga jeg grubler over 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 19, 2006 Nå har jeg aldri gjort denne jobben på en s2, men derimot flere ganger på en s4, har prøvd både med og uten manifoilden til innsug og eksos og det er lettest og ta den ut med begge to på. Men du klarer ikke å løfte det alene uten å få ryggproblemer-.... så vær to stk minimum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 23, 2006 Skeive ventiler? Det har jeg IKKE sett Virker som innsugsventilene er mye mere utsatt en eksos gitt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 24, 2006 Ai-ai!!!! Ikke bra dette, nei! Trodde jeg hadde samme problem som deg, men det var 'bare' late løftere, tok over en uke å klappe sammen nok til å lage komp på 4 av sylinderne.. Dette var jo leit, håper du finner en 'billig' løsning, evt. en bra, brukt topp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 24, 2006 Ai-ai!!!! Ikke bra dette, nei! Trodde jeg hadde samme problem som deg, men det var 'bare' late løftere, tok over en uke å klappe sammen nok til å lage komp på 4 av sylinderne.. Dette var jo leit, håper du finner en 'billig' løsning, evt. en bra, brukt topp! Blir da ikke så dyrt dette Satte sammen toppen med nye ventiler i kveld, og skal bare fikse et par knekte bolter på ekosmanifolden, så er det bolt on 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 24, 2006 Blir da ikke så dyrt dette Satte sammen toppen med nye ventiler i kveld, og skal bare fikse et par knekte bolter på ekosmanifolden, så er det bolt on Hvordan så stempla ut da etter en sånn kræsj da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 25, 2006 Hvordan så stempla ut da etter en sånn kræsj da? Helt bra heldigvis Var jo ved oppstart, så det var lite krefter innvolvert . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...