Anbefalte innlegg

Noen som leverer chip som er optimert for 95 oktan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, da kan du likesågreitt kjøre orginalt...hele hensikten med chipping av turbomotor, er økning av ladetrykket og da må en ha 98 oktan for å hindre tenningsbank.

 

du kan seff kjøre med 95 oktan etter bilen er chippet, men den vil dra ned tenninga med redusert effekt som resultat (men dette anbefaler ingen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dieseler chippes jo uten at man trenger å fyre med noe som smeller bedre. Hva kan det ha seg da?

(jeg har ikke peiling på slikt altså)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dieseler chippes jo uten at man trenger å fyre med noe som smeller bedre. Hva kan det ha seg da?

(jeg har ikke peiling på slikt altså)

 

dieselbiler har en helt annen type forbrenning og kan derfor ikke sammenlignes, tenningsbank her er ikke noe tema

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett har eg tro på at du styrer forbruket mye mer med gasspedalen enn oktan typen hvis det er økonomi du tenker på, dessuten vil en chippa bil bruke mindre på langkjøring som regel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SKN har noe de kaller SKN Eco-chip. Står om det på deres tyske sider (som goså finnes i engelsk språkdrakt)

Jeg har spekulertt litt på det, skal gi opptil 20% lavere forbruk på enkelte kjøretyper, ca 10% lavere i snitt. Den gir på 1.8T 11 hk og 30 Nm, får ca 161 hk + 240 Nm.

 

Den koster ca 3000 i tyskland, og det er med 30k kjørt i året spart er den spart inn på ett år hvis chippen holder det de lover.

 

Men må jo være mulig å lage en chip, som kanskje ikke tar ut 200 hk av 1,8T, men kanskje rundt 180 hk, som ikke beveger seg over grensen for hva 95 oktan tåler. Turbo-Karlsen har jo vært intervjuet i diverse medier og snakket om Nm-tuning, og da regner jeg med at en beholder 95 oktan.

 

Ellers må det jo være en utfordring for chip-firmaene å ta fram en chip som gir noe mer effekt og mye mer Nm på 95 oktan... Dvs en chip tilpasset norske avgifter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SKN har noe de kaller SKN Eco-chip. Står om det på deres tyske sider (som goså finnes i engelsk språkdrakt)

Jeg har spekulertt litt på det, skal gi opptil 20% lavere forbruk på enkelte kjøretyper, ca 10% lavere i snitt. Den gir på 1.8T 11 hk og 30 Nm, får ca 161 hk + 240 Nm.

 

Den koster ca 3000 i tyskland, og det er med 30k kjørt i året spart er den spart inn på ett år hvis chippen holder det de lover.

 

Men må jo være mulig å lage en chip, som kanskje ikke tar ut 200 hk av 1,8T, men kanskje rundt 180 hk, som ikke beveger seg over grensen for hva 95 oktan tåler. Turbo-Karlsen har jo vært intervjuet i diverse medier og snakket om Nm-tuning, og da regner jeg med at en beholder 95 oktan.

 

Ellers må det jo være en utfordring for chip-firmaene å ta fram en chip som gir noe mer effekt og mye mer Nm på 95 oktan... Dvs en chip tilpasset norske avgifter...

 

Her treffer du virkelig spikeren på hodet! Akkurat dette jeg vil ha :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at ECS tuning chipper 1.8 turbo (225hk) til 263 hk med 93 oktan !!!

http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pagebuild_v2.cgi?make=Audi&engine=225HP&model=TT&submodel=Quattro&category=Engine&subcategory=Chip%20Tuning

Noen som kan forklare meg åssen det går til? Har jo hørt at hvis man chipper MÅ man kjøre på 98 oktan...

 

Hvis 93 oktan gir opptil 263 hk, hva kan 95 oktan da gi?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror kanskje ikke folk skal lese seg blind på tallene som oppgis

for 1.8T trimsatsene.

 

Jeg klarer ikke helt å se hva som skulle gjøre forskjell på en

"eco" chip og en vanlig chip ift drivstoffbesparelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at ECS tuning chipper 1.8 turbo (225hk) til 263 hk med 93 oktan !!!

http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pagebuild_v2.cgi?make=Audi&engine=225HP&model=TT&submodel=Quattro&category=Engine&subcategory=Chip%20Tuning

Noen som kan forklare meg åssen det går til? Har jo hørt at hvis man chipper MÅ man kjøre på 98 oktan...

 

Hvis 93 oktan gir opptil 263 hk, hva kan 95 oktan da gi?: klø :

 

Dette firmaet holder vel til i USA hvor oktantallet ikke regnes ut likt (forskjell på RON/ROZ kontra MON) Så 93 oktan der vil nok tilsvare 98 oktan her hjemme. Se forøvrig denne tråden for tidligere diskusjon om oktantall: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=3228

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg som hadde håpet på såååå masse effekt... : bråk :

Men det ga virkelig svar på alt jeg lurte på ang chiptrimming :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teoretisk sett er det ikke noe problem å lage en chip som øker ladetrykket, men fortsatt holder tenninga på et nivå som tillater bruk av 95. Grunnen til at ikke så mange gjør det er vel at markedet for dette er lite. Høyere oktan gir jo potensiale både til mindre forbruk og mer effekt.

 

Det ryktes at "QLCC Chips" som lages for 10V Turbo i USA tolererer lav oktan (89/91 over there?), men hvorvidt dette er sant, eller om det bare er en misforståelse basert på forskjellige måter å oppgi bankefasthet på er jeg ikke helt sikker på.

 

Både teori og tester jeg gjorde min min S6 viser at det er billigere i kroner og øre å kjøre 98 oktan fremfor 95, selvsagt forutsatt at tenninga er justert etter bankefastheten. På langkjøring brukte S6'n ned mot 0,85 med 98 og kom aldri under 0,95 med 95 oktan. Selv om 98 koster noen øre mer pr. liter så ble det en merkbar besparelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.