Anbefalte innlegg

(mulig at denne tråden ikke ligger på riktig sted)

 

Jeg har hørt/lest (husker ikke hvor) at det i noen tilfeller er mulig å få godkjent bytte av chassisnummer på en bil. Med det mener jeg at man tar chassisnummeret fra et karosseri og flytter over på et annet. Slikt er jo normalt ikke tillatt, men som sagt så finnes det unntak, jeg vet bare ikke i hvilke tilfeller unntaket gjelder.

 

Er det noen her inne som vet i hvilke tilfeller dette gjelder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du tenker på er chassibytte. Du får ikke beholde det gamle chassisnummeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan søke om karosseriskifte på en skadebil for å unngå avgift,

DERSOM 3 av 4 hovedkomponent er intakte på skadebil.

Denne søknaden rettes til Tolldirektoratet.

Med hovedkomponent menes forstilling, bakstilling, motor, girkasse.

Dersom dette karosseriskifte blir godkjent, skal biltilsynet plombere de

aktuelle hovedkomponentene som skal overflyttes.

Ch.nr på skadebil kan innleveres og du mottar vrakpant, mens etter fullført

karosseriskifte, blir nytt ch.nr laget av din nærmeste biltilsynstasjon,

og du betaler ny vrakpant for nytt ch.nr.

Teoretisk info jeg fikk fra Tolldirektoratet høsten 2004.

 

Regner med at man ikke kan unngå regelen med hovedkomponenter, plombering, uansett om bilen er "intakt" eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan søke om karosseriskifte på en skadebil for å unngå avgift,

DERSOM 3 av 4 hovedkomponent er intakte på skadebil.

Denne søknaden rettes til Tolldirektoratet.

Med hovedkomponent menes forstilling, bakstilling, motor, girkasse.

Dersom dette karosseriskifte blir godkjent, skal biltilsynet plombere de

aktuelle hovedkomponentene som skal overflyttes.

Ch.nr på skadebil kan innleveres og du mottar vrakpant, mens etter fullført

karosseriskifte, blir nytt ch.nr laget av din nærmeste biltilsynstasjon,

og du betaler ny vrakpant for nytt ch.nr.

Teoretisk info jeg fikk fra Tolldirektoratet høsten 2004.

 

Regner med at man ikke kan unngå regelen med hovedkomponenter, plombering, uansett om bilen er "intakt" eller ei.

 

Dette hørtes interessant ut, men jeg er litt usikker på hvordan det kan tolkes. Når du sier at man kan søke om karosseriskifte på en skadebil for å unngå avgift, betyr dette at man kan bruke karosseriet fra en importert bil (tilsvarende modell/type) og slippe å betale engangsavgift på denne bilen dersom man flytter over 3 av 4 hovedkomponenter fra skadebilen? Og samtidig leverer inn det gamle chassisnummeret og får et nytt til det nye chassiset/karosseriet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes interessant ut, men jeg er litt usikker på hvordan det kan tolkes. Når du sier at man kan søke om karosseriskifte på en skadebil for å unngå avgift, betyr dette at man kan bruke karosseriet fra en importert bil (tilsvarende modell/type) og slippe å betale engangsavgift på denne bilen dersom man flytter over 3 av 4 hovedkomponenter fra skadebilen? Og samtidig leverer inn det gamle chassisnummeret og får et nytt til det nye chassiset/karosseriet?

 

Ja, men det forutsetter blant annet at den bilen som er skadet er skadet i ett "trafikkuhell" og ikke ved brann feks. Dette er ett såpass inviklet tema at du burde heller rette dine spøsmål til din lokale trafikkstasjon og tollvesenet. Har selv utført chassibytte på bilen til dama etter at hun vraka den. Det er litt av en mølle ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig litt på om det er noen muligheter dersom man har f.eks en A100 Quattro stående, og vil bygge om denne til en A200 TQ ved hjelp av en bil man henter i Tyskland. Tanken har vært å ribbe A100'n og flytte over alt fra importbilen. Slipper jo engangsavgiften på denne måten. Det blir jo nesten helt bra, bortsett fra at bakskjermene er litt vanskelige å skifte over. Kan vel nevnes at det er en god del arbeid også. Problemet er altså å få med seg de runde skjermbuene fra 200 20v over til A100 Quattro'n. Foran er det jo enkelt, men som sagt verre bak.

 

I denne sammenheng lurer jeg derfor på om det finnes alternative løsninger, slik at man på en eller annen måte kan beholde det importerte chassiset, men uten å måtte betale engangsavgift.

 

Det er jo ikke umulig å skifte over skjermene bak også, men svært mye arbeid. Resultatet blir jo det samme, bortsett fra at man kan spare seg for veldig mye arbeid om det finnes løsninger for å bruke det importerte chassiset uten å betale engangsavgiften. Det var i denne sammenheng jeg lurte på om det er mulig å få godkjent bytte av chassisnummer. Jeg har jo et norskregistrert chassis, det er helt likt, bortsett fra bakskjermene.

 

Svært interessant med flere innspill og erfaringer på liknende problemstillinger :)

 

PS: Chassiset jeg har stående er helt strøkent, ingen skader etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS: Chassiset jeg har stående er helt strøkent, ingen skader etc.

 

Da er du screwed, da avgiftsfritak fordrer at du har en trafikkskadet bil og da helst med en skadetakst som overgår bilens reelle verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er du screwed, da avgiftsfritak fordrer at du har en trafikkskadet bil og da helst med en skadetakst som overgår bilens reelle verdi.

 

Men det kan vel la seg gjøre? Jeg mener, jeg har en stor fin slegge. Har også noen ideer til hvordan jeg kan lage en stor og effektiv rambukk. Neida :fy::)

 

Jeg vil jo egentlig bare forhøre meg om det er noen alternative løsninger til å flytte over alt fra en 200 til en 100, med alt det arbeidet det innebærer angående bakskjermer etc. Men det høres jo ikke så veldig lovende ut. Byråkratiet er ikke alltid til det beste for oss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.