#1 Skrevet Februar 19, 2006 Er det noen som vet om det går an å skifte diode/ pære i utetempmåler i A6, 95 mod? På møller sier de at du MÅ skifte hele utetempen???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2006 søk og du vil finne..... Er vanlig at disse ryker, men de kan skiftes med litt loddeferdighet, hvis ikke du kan så tar du med utetemp modulen til en tv-reparatør eller noe så skifter de den for deg til en femtedel av prisen for ny modul. Like greit å få den skiftet der med det samme siden det er de som skaffer pæren likevel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2006 Er det noen som vet om det går an å skifte diode/ pære i utetempmåler i A6, 95 mod? På møller sier de at du MÅ skifte hele utetempen???? Det rimligste er å få loddet inn ny pære. Displayet koster rundt 1500 nytt.. Jeg fikk en på jobb til å gjøre det. Kostet meg ikke noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2006 Bruker du samme type pære/ samme styrke som er i resten av instrumentene, eller er det diode.?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 19, 2006 Bruker du samme type pære/ samme styrke som er i resten av instrumentene, eller er det diode.?? Er ikke sikker. Men det er jo bare å se hva som står på pæra. Det er pære etter det jeg husker. Den er enkel å ta ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 19, 2006 Takk fo hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 19, 2006 Bruker du samme type pære/ samme styrke som er i resten av instrumentene, eller er det diode.?? Her er en beskrivelse av hvordan du bytter denne lyspæren på ca. 1W. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1272/a1272.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 19, 2006 Det er en lyspære og ikke diode. Pæra er meget liten i diameter, mindre enn halvparten av de andre pærene i dashbordet for å passe inni et hull, og den er loddet fast. Jeg fikk den skiftet hos en bilstereoreparatør. Jeg opplyste om at det var 12 V, men pæra jeg fikk lyste litt for sterkt og gikk etter ca 3 uker. Enten fikk jeg en 8V (som det finnes i enkelte bilstereoer - tror jeg) eller så er pæra så ømfintlig at den må ha 14 volt og ikke 12V. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 14, 2006 Takker Bård, artikkelen fra nordicaudi hjalp. Jeg gikk tilbake til bilstereoreparatøren (oppegård elektrodiesel) og fikk verifisert at det var en 12V pære de satt inn. Siden de røk så fort lyder det logisk at disse små pærene må være ca 14V. På nordicaudi står det 14 volt & 80 mA. Jeg gikk derfor til ELFA AS i Sandakerveien/Oslo. Der hadde de pærer med den spesifikasjonen, men med de fysiske målene litt for store. Kjøpte pærene, borret opp litt i plasten som pærene skal tres nedi og vips: I dag lyser de normalt, håper det varer lenge. Prisen var nesten kr 5,- pr pære. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 23, 2007 Tenkte jeg skulle bryte en uskreven forumregel, og bumpe denne gamle tråden. Er det noen som vet polariteten på denne lyspæra, eller rettere sagt hvilket av loddepunktene på printet som er pluss og hvilket som er minus/jord? Skal bytte min nå, og hadde tenkt å bytte den ut med en LED som har 100 ganger lengre levetid. Det samme har jeg forøvrig tenkt å gjøre med samtlige lyspærer i hele instrumentpanelet. Legger ved et litt større bilde av utetempmåleren enn det som ligger på Nordicaudi. Har markert loddepunktene jeg lurer på med rødt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...