AAN, Ladetrykksproblemer, for høyt trykk!!

Anbefalte innlegg

1993 2.2T AAN.. :)

 

Bilen fjusker, den kutter/nøkker hardt ved pådrag.. Problemet er ikke konstant, sånn annenhver gang :o

 

Har hatt bilen på diaganose 3 ganger..

 

Første gang kom det opp feil på magnetventilen, på sist lokallagsmøte fant vi ut at den elektriske ledingen ikke stod i ventilen. Så vi satte den i, og bilen ble enda værre..

 

Kjørte så til møller og nullstilte, og prøvde en ny diaganose:

 

Nå kommer det ikke opp feil på magnetventil, men får fram feilen:

 

MAX LADETRYKK OVERSKREDET.. : klø :

 

Vet ikke om den er chippet, tror ikke det. den lader 1.2, av og til 1.3 på computer. Rart at diaganosen viser denne feilmeldingen, mente at max ladetrykk var 1.5 på disse jeg?!!

 

Forslag??

 

NB: Umbrakoskruven på wasgate er ike plombert lenger, altså den er muligens justert på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende det er skrudd i filler der nede da, sjekk også membranen om du har sjanse, min lader 1.3 - 1.4 med chip, så ladetrykket ditt er ikke veldig mye for høyt, om ikke map sensor er byttet da, men da ville du neppe fått den feilmeldingen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende det er skrudd i filler der nede da, sjekk også membranen om du har sjanse, min lader 1.3 - 1.4 med chip, så ladetrykket ditt er ikke veldig mye for høyt, om ikke map sensor er byttet da, men da ville du neppe fått den feilmeldingen!

 

 

Hva annet enn wasgate kan det være da? Tenker på magnetventil eller noe sånnt jeg: klø :

 

Har muligheten til å sette på en annen wasgate også, er vel ikkeno problem det? bare å skru rett av/på??

 

Har ikke så mye peiling på turbo motorer (enda) :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å bytte den for å teste ja, er problemet der ennå er jeg ikke sikker, fortsatt i "læremodus" jeg og i andre S bil eiet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å bytte den for å teste ja, er problemet der ennå er jeg ikke sikker, fortsatt i "læremodus" jeg og i andre S bil eiet:)

 

Hehe:)

 

Jeg klarer ikke å kødde opp noe på "donorbilen" hvis jeg plukker den av da?

 

Hvor skal jeg løsne den for å gjøre dett enklest mulig?

 

Vi snakker om wasgate her nå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller først grunntrykket som WG-fjæren gir. Dette gjøres ved å koble fra kontakten til magnetventilen (N75), antar da at N75 virker eller at den har feilet i åpen stilling (N75 er en NO = Normaly Open ventil). Høres ut som den virker.

Grunntrykket skal være rundt 0,4bar (dvs 1,4bara som vises i bilens digitale display).

 

Vha f.eks. VAG-COM kan du normalt se om bilen er chipet (møller ser også dette).

 

Normalt ladetrykk, er rundt 0,9bar (dvs 1,9bara bilens display), opptil 1,1bar ved overboost.

Med trimchip, rundt 1,3-1,5bar (dvs 2,3 - 2,5 bara).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller først grunntrykket som WG-fjæren gir. Dette gjøres ved å koble fra kontakten til magnetventilen (N75), antar da at N75 virker eller at den har feilet i åpen stilling (N75 er en NO = Normaly Open ventil). Høres ut som den virker.

Grunntrykket skal være rundt 0,4bar (dvs 1,4bara som vises i bilens digitale display).

 

Vha f.eks. VAG-COM kan du normalt se om bilen er chipet (møller ser også dette).

 

Normalt ladetrykk, er rundt 0,9bar (dvs 1,9bara bilens display), opptil 1,1bar ved overboost.

Med trimchip, rundt 1,3-1,5bar (dvs 2,3 - 2,5 bara).

 

Trykket var faktisk det samme med/uten N75, men fjusker mere med den tilkoblet.

 

Blir ikke helt klok på den, men diaganosen sier den virker.. Nå vet ikke jeg om bilen er chippet, men selger sa den IKKE var chippet, men den lader 1.2, av og til 1.3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket var faktisk det samme med/uten N75, men fjusker mere med den tilkoblet.

 

Blir ikke helt klok på den, men diaganosen sier den virker.. Nå vet ikke jeg om bilen er chippet, men selger sa den IKKE var chippet, men den lader 1.2, av og til 1.3.

 

Lader den 1.3 er den chippet, meste jeg har sett på mine to Sèr uten chip (det var før :) ) det var 1.2 to ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke være chippet fordi. Men har du testet uten ventilen tilkoblet? Da skal du kun kjøre grunntrykket som nevnt over. Gjør du ikke det, kan du begynne å justere ned ladetrykket ditt på wg. Juster litt, kjør en runde, juster litt og se om det kan hjelpe.

 

Kjør deg så en tur etterpå med ventilen tilkoblet, og se om det har endret seg. Dersom symptomene er det samme, ville jeg byttet ventilen og sett. Jeg hadde engang problemer med den, og den kom da ikke opp som feilkode heller.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket var faktisk det samme med/uten N75, men fjusker mere med den tilkoblet.

 

Blir ikke helt klok på den, men diaganosen sier den virker.. Nå vet ikke jeg om bilen er chippet, men selger sa den IKKE var chippet, men den lader 1.2, av og til 1.3.

Så lenge N75 har en indre motstand på rundt 50 ohm, vil ECU'n tro at denne virker, uavhengig om den gjør det eller ikke.

 

Når N75 virker, vil man merke et tydelig klikk, når ventilen skifter posisjon. Denne kan testes ved å tilføre 12vdc, f.eks. ved tenningen på og dra ut N75 kontakten, sette den inn igjen, ...

NB! hvis ECU'n sier at N75 ikke virker kan ECU'n koble ut jordingen til N75, da vil testen ovenfor ikke virke.

 

Virkemåte N75:

(ECU regulerer ladetrykket vha N75, ved å endre "duty cycle" på jordingsledningen.)

 

Når kontakten er mot deg.

1) Venstre side mot WG

2) Bunn mot Turbo (sneglehus), trykkside

3) Høyre side mot innsugs-belg (før turbo)

 

Når N75 er strømløs (dvs uten 12 Vdc);

=> Åpen mellom 1) & 2), dette vil åpne WG og dermed begrense ladetrykket.

 

Når N75 får strøm;

=> Åpen mellom 1) & 3), WG lukket, fult ladetrykk.

NB! Med "fult ladetrykk" menes til backpressure i EM (Eksos Manifold) blir så høyt at WG presses opp. Dette skjer ca ved 1,4bar på UrS4/S6, når alt er originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestillt ny N75 magnetventil hos quattroco. kostet bare 500,- :)

 

Nå får jeg ikke denne før noen uker, så jeg tenker da å justere litt på umbrakoen som sitter på toppen på wasgate.

 

Er det bare å prøve seg frem her eller? Tenker på at hvis bilen er chippet, og skal lade 1.5 (chippens programeringer) Så skrur jeg ned trykket til 1.3 f.eks..

 

Vil ikke wasgaten da på en måte jobbe "mot" chippen? ser for meg at det blir kluss jeg!

 

 

PS: har fått bilen til å lade 1.4 i laang motbakke på fjerdegir! så den er nok chippet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut noe Tormod ?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut noe Tormod ?: rolleyes

 

Nei, har vel egentlig ikke det, lurer fortsatt på det som står et par hakk lengre opp.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hvis du fremdeles har problemer med at bilen kutter/nøkker ved fult pådrag. Juster ned ladetrykket til problemet forsvinner.

Hvis bilen ikke er chippet (som forrige eier sier), må du trolig ned til 0,9 - 1,0 bar, før symptomene blir borte.

 

Det bør gå fint å justere ned ladetrykket, under angitt ladetrykk, selv om det ikke er ideelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.