Tips til kjøp av MIG-apparat??

Anbefalte innlegg

Skal gå til anskaffelse av nytt MIG apparat som jeg trenger til sveising av einsern...

Har ikke noe peil på hvilket merke som er bra,men vet at jeg trenger et som er minimum 170 Ampere?

Det kan godt være et app med noe finesser,for dette SKAL læres..hehe

Når det gjelder pris,så kan jeg strekke meg hvertfall til 4-5 lapper kanskje mer...

 

Noen som kan gi meg et lite tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha et skikkelig mig/mag apparat til 4-5 laken så bør du nok satse på å kjøpe et brukt. Men min. 170 ampere hørtes voldsomt ut hvis du skal bruke det kun til karosseriarbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk nedom Tess og spør ut om 150A esab apparatet. Han jeg skrur sammens med har et slikt, plenty med strømstiller og generelt bra apparat. Mitt "jalla" har bare 4 strømstiller, og står nå i søppelhaugen. Dette skal du få billig, må bare bytte slangepakken. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg handla meg mig på tess nå minarkMig 150 det sveiser opp til 6mm sa de, håper du ikke skal ha tykkere plater en det, da heter det fort "tængs" he he

 

 

det er ett aparat som jeg annbefaler kjempe fornøyd, med det er jo litt dyrere en 4 5 tusen, tror du får det for 7000 hvis du pruter littt, kanskje lavere jeg skjekka ikke priser andre steder..

 

http://www.kemppi.com/Internet/Kit.nsf/0/1f35d590bcbe2c0ec225703600437efd/rtPicture/0.1E2!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukt apparat blir det ikke...Vi har et stående som trenger ny "strømpe" og noe annet stash...gammelt apparat så jeg tror d er bedre å kjøpe nytt..

Var TESS jeg hadde tenkt å sjekke innom for jeg får sikkert tatt ut apparatet via jobben dvs billigere....

Så 150 amp vil holde i massevis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 150 amp vil holde i massevis?

 

Det vil holde til alt på einseren din og er perfekt til å sveise rust med da du kan stille det veldig lavt så du ikke brenner hull.

Jeg sliter på laveste nivå på mitt 180A hvis jeg har slipt bort rusta og det er lite gods igjen å sveise i.

Skal bytte i ett mindre og skal ha meg ett ESAB eller Kempi 150-160A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye fint om både Esab og Kemppi, har hatt to esab selv og kemppi

på jobb, men i det siste har det vært delte meninger om Esab og de

siste modellene der. Så jeg hadde kjøpt Kemppi, men det koster,

spes om du skal ha industri kobl og beste mateverket...

 

 

 

dag a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet dette høres helt rart ut men... til tynnplate er det bra å ha så stort apparat som mulig faktisk. såfremt de har gode innstillingsmuligheter da! dette fordi et stort apparat har store kraftreserver, og du får derfor bedre kontroll over lysbuen.så 170 amp er nok ikke dumt det

På jobben sveiser tonnevis med "tanker" i 3mm rustfritt. Vi skulle ned i 2mm rustfritt på noen tanker, og gikk da til innkjøp av 250 amp apparater.til 60 tusen: eek :

Selv om vi på 2mm plate kun bruker dem på ca 70amp. dette gjør dem mye mer stabile å sveise med. Har selv sveist en tank med ca 16m sveiselengde, og den ble 100% tett på første forsøk: smil : (lekksøkt med helium)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil helst være på den sikre siden ved valg av ampere styrke...En kompis av meg som er platesveiser anbefalte meg også å ha minimum 160-170A apparat....Så da tror jeg at jeg stikker på Tess og ser om jeg får en god pris på ESAB OrigoMAG C170 jeg da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et 110A apparat, og må være forsiktig for ikke å brenne hull i karroseriplatene. Jeg skjønner ikke da hvorfor dere sier at dere må ha minst 150A?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et større og da dyrere apparat vil jo ha flere innstillinger på bl.a strømstyrke (Ampere) og generelt ha bedre kvalitet. Ikke no problem å sveise tynnplater med et stort apparat. I verste fall må man bytte til en tynnere tråd en det apparatet i utgangspunktet var ment for, men det er jo pease of cake.

 

Kjøp et apparat med litt størrelse. Da får man flere innstillingsmuligheter samt mulighet for å sveise litt grøvre saker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva i alledager skal du sveise på en bil å trenger 160 amps?

vi har et splitternytt 180 amper apparat i verkstedet vårt og det har strømstyrke justering fra 1-9 og har overhode ikke bruk for høyere en 4-5 på den! forøvrig tror jeg det kosta 8000 egentlig på thorshov bilrekvisitta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vel om og gjøre og ha så lite dimensjonert apparat som mulig da? Skal jo også kunne brukes til andre ting enn karosseri sveising...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dyre apparatene har bedre komponenter og har flere og bedre instillingsmuligheter. Feks med et billig pinneapparat greier du ikke sveise

med basiske elektroder, Å det går jo som smurt med de skikkelige "mini"

apparatene du får kjøpt. Ble forklart at det hadde med "Strømkvaliteten"

å gjøre men det er det helt sikkert andre som kan forklare.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får kjøpt rustfri tråd til disse apparatene?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et 110A apparat, og må være forsiktig for ikke å brenne hull i karroseriplatene. Jeg skjønner ikke da hvorfor dere sier at dere må ha minst 150A?

 

hvis du leser hva jeg skrev over..... som sagt har set stort apparat store kraftreserver,(forutsatt at det har gode innstillingsmuligheter) og blir derfor mye bedre å sveise med (lettere kontrollerbar lysbue)

 

Kan sammenliknes med en sver hifi forsterker... den gir jo som kjent mye finere lyd selv om du bare benytter deg av 10% av effekten i den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å klippe og lime litt først...

 

The mig welding process operates on D.C. (direct current) usually with the wire electrode positive. This is known as ”reverse” polarity. Welding currents of from 50 amperes up to more than 600 amperes are commonly used at welding voltages of 15V to 32V. A stable, self correcting arc is obtained by using the constant potential (voltage) power system and a constant wire feed speed. Ref: [1]

 

Anbefaler å lese ESAB sin informasjon

ESAB MIG Handbook (Spesielt Short Circuit (Short Arc) Welding. Dette er den mest vanlige metoden ved karrosseri rep. pga lav strøm.)

(bruk pilene, da det er flere sider enn menyen viser)

 

Anbefaler også å lese Miller's MIG handbook for lett tolkning av utsende på sveis og oppsett av sveiseapparat.

 

En annen ting man bør nevnes når man snakker om apparat med høy eller lav strømstyrke, er om de er bassert på 1fas eller 3fas spenningskilde. Et 3fas apparater har bedre kontrol enn et 1fas apparat av samme strømstyrke. (Ligger litt teori bak det som ikke jeg kan så mye om)

 

Personlig erfaring:

Jeg har erfaring med bruk av en del MIG apprater nå (til hobby bruk) Akkurat nå har jeg tilgang på tre MIG apparat.

 

Det minste (Filarc ett eller annet) er på ca 110amp. Det har kun 4 trinn på spenningen og trinnløs hastighet. Dette apparatet er ok for lett sveising på 1.5 til 3mm plate, men er vanskelig å kontrollere ved tynnplatesveising på bil hvor platene gjerne er 0.8mm (og litt tynnslitt i kantene ;))

 

Det sveiseapparatet som har vært mest brukt igjennom tiden er ESAB sin Miggy125 (125amp). Dette har trinnløs justering av spenning og hastighet. Svakheten med dette er ujevn oppstart i det sveisebuen starter og har lett for å sprute før man finner den optimale innstillingen.

 

Det siste ankomne sveiseapparatet er en Kemppi 1500 (1fas 150amp)

Dette er lett å sette opp og man får lettere pene sveiser uten like mye prøving og feiling som ved de andre nevnte apparatene. (En BMW 3serie knakk to billige biltema/torshov apparat før Kemppien ble kjøpt inn for å gjøre ferdig rustsveisingen.... Det var MYE rust på BMWen ;))

 

Selv om det er små forskjeller mellom oppgitt strømstyrke ligger det store forskjeller mellom de. Legg litt mer penger i et semi-proft apparat (kjøpt fra en kompetent forhandler) og du sitter igjen med mye glede i mange år. (ESABen er snart 20år og har ikke hatt et feilslag)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, short pulse er snadder å sveise med: smil : men må vel på store ganske dyre apparater for å få denne muligheten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd div.mig app.som migatronic,esab,telvinmig.........Har nå endt opp

med ett 150A Kempi og 0,6mm tråd,noe som anbefales på det varmeste.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt "jalla" har bare 4 strømstiller, og står nå i søppelhaugen.

Bare sett det rett innafor inngangsdøra du så trenger du ikke tenke mer på det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, short pulse er snadder å sveise med: smil : men må vel på store ganske dyre apparater for å få denne muligheten?

 

Må vel blø lommeboka for mer enn 20 000kr for et sånt. Har aldri prøvd, men skal vist være en drøm å sveise med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel blø lommeboka for mer enn 20 000kr for et sånt. Har aldri prøvd, men skal vist være en drøm å sveise med.

 

har aldri kjøpt det, men har sveiset endel med;) og ja det er en drøm:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står et MIG apprarat ESAB 220 ett eller annet i nytt i uka idag.. nypris 15000,- selges 6000,-

 

Aner ikke hvem som selger d

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er apparatet er produsert med tanke på bilsveising... lite og hendig med bra innstilling. Har dette apparatet selv og er meget fornøyd!

 

Er greit å ha 150A (1-fas) , da kan man sveise litt tjukkere gods også, hvis man skulle få et innfall av noen customideer i hodet og vil utfolde seg... :rolleye: ( Eller så kan man jo ringe TIG-meister, Helge Gjerseth)

 

PP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye å tenke på når man skal investere i et sveiseapparat.

Dersom hovedformålet er sveising på bil og tynnplate, og sveisingen kun skal foregå innendørs, så er jo en halvautomat (MIG/MAG) det rette valget.

Men det er stor forskjell i kvalitet og egenskaper på slike apparater, noe som ofte gjenspeiler seg i prisen.

Det beste er helt klart å legge i litt ekstra og kjøpe seg et semiprofesjonelt MIG/MAG apparat, men det trenger absolutt ikke å være helt nytt. Det er stort sett ingen problemer med å kjøpe et brukt kvalitetsapparat, og det er som oftest et mye bedre kjøp enn et nytt og middelmådig apparat til samme pris.

 

Som flere har nevnt tidligere i denne tråden så er det faktisk slik at store og/eller dyre apparater er langt bedre å sveise med enn de billigere. Det er faktisk spesielt på tynnplate-sveis man merker forskjellen. De beste apparatene har et bedre og mer avanserte strøm-stabiliseringssystem slik at lysbuen blir mye mer stabil og jevn, noe som er spesielt viktig ved tynnplatesveis. De aller fleste apparatene har trinnløs innstilling for trådmating, men kun de litt dyrere har trinnløs innstilling av spenning og strøm. En annen ting som er verdt å tenke på er intermittensfaktoren. Denne beskriver hvor lange sveiseintervaller man kan ha i løpet av en periode på 10 minutter, oppgitt i prosent. På dette området er det stor forskjell på et billig apparat og et kvalitetsapparat. Stort sett er ikke dette med intermittensfaktor noe stort problem på tynnplatesveis, fordi man alltid har ganske hyppige sveiseavbrekk når man driver med slik sveising, og i tillegg er ikke sveisetrømmen den største. Men det er uansett verdt å merke seg, da intermittensfaktoren sier veldig mye om innmaten i et apparat.

 

Kvalitetsapparater har også en bedre tomgangsspenning slik at lysbuen tennes bedre. Noen apparater har også egne instillinger/funksjoner for tynnplatesveising, slik at det er lettere å starte å sveise og å få en god sveis.

En annen funksjon som kan være utrolig grei å ha, dersom man har behov for det, er en egen punktsveise-funksjon. Der kan man stille inn platetykkelse/tid slik at man får en helt perfekt punktsveis.

Det er også verdt å merke seg at profesjonelle og semi-profesjonelle apparater har utskiftbar slangepakke. Veldig kjekt om man skal bruke tykkere sveisetråd etc, eller om man bare er så uheldig å ødelegge slangen.

 

Alt i alt så blir det et spørsmål om pris og hva man har bruk for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.