Anbefalte innlegg

Har noen der ute erfaring med hvordan få gjøkene på biltilsynet å godkjenne felgene mine og senkesettet i vognkortet?

Det gjelder 17" på vinter`n, 19" på sommer, og justerbart senkesett.

Har papirer på alt, men innpresset er seff ikke helt etter boka. Noe jeg kan gjøre?:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Org. dim på bilen din er vel 195.65.15, så da vil de mest sansynlig ikke skrive inn 17" i vognkortet... jeg fikk ivertfall ikke det : klø :

19" Er greit å få skrevet inn så lenge du har minimum bakkeklaring på 8 cm og du har minimum 1 cm klaring mellom dekk og skjermkant, samt at du har riktige rulleomkrets på dekka. Dersom du har 235.35.19 så er dette innenfor 5 % tolleranseavvik, som er godkjent!

Hva gjelder senkingen, så må du ha tuv papirene på det sef.!

Du må også ha foretatt 4 hjulskontroll og lyskontroll som må forevises trafikkstasjon, når det er gjort er aalt i skjønneste orden ;)

Blei du klokere??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente felger og senkesett på Asker og Bærum biltilsyn. Forutsetningene for å godkjenne senkesettet var: TUV dokument ( OBS ikke alle trafikkstasjoner godtar tysk dokument ), riktig nummer på fjørene ifh papirer, forstillingskontroll, justering av lastavhengig ventil ( om bilen er utstyrt med det ).

For godkjenning av felger måtte følgende være i orden: Dekket skal ikke stikke utenfor skjermkanten, sporvidden skal ha maks avvik på 7.5 mm ene eller andre veien ( innpress på felgene ), rulleomkretsen må være innenfor 5% avvik av den originale. Hjulet må kunne svinges til maks rattutslag uten at det tar i skjermen da bilen fjærer ned.

Det siste punktet kunne jeg sjekke ved å kappe to 12cm høye treklosser og sette under høyre bakhjul og venstre forhjul med full sving. Da bilen sto med to hjul slik og de andre på bakken skulle det fortsatt ikke ta i skjermene.

Min bil oppfylte disse kravene og ble godkjent. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jo ikke være noe problem å få godkjent sålenge rulleomkrets og innpress er innenfor grensene. Og at ikke dekkene subber borti bare du ser hardt på bilen. Antall tommer skal jo ikke bety noe i seg selv.

De var ikke serlig nøye på klaring når man svingte og i dumper i Bergen iallefall.Lyste litt inn med lommelykt og konstaterte at allt så greit ut. Selvom det tar borti på full sving og i dumper bak på min:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Org. dim på bilen din er vel 195.65.15, så da vil de mest sansynlig ikke skrive inn 17" i vognkortet... jeg fikk ivertfall ikke det : klø : 19" Er greit å få skrevet inn så lenge du har minimum bakkeklaring på 8 cm og du har minimum 1 cm klaring mellom dekk og skjermkant, samt at du har riktige rulleomkrets på dekka. Dersom du har 235.35.19 så er dette innenfor 5 % tolleranseavvik, som er godkjent!

Pluss at endringen i sporvidde ikke skal overskride 15mm totalt, dvs 7,5mm pr felg. Hvis den gjør det, så må det være TUV-papir på felgene (som er en fordel å ha uansett).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV på felgene dine har du jo...19" vertfall ;) og har du alle de andre papirene så er det ikke noe problem etter at 4-hjulskontrollen er utført og du har med deg disse papirene på biltilsynet.

PS...har du blitt stoppet Hilde??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluss at endringen i sporvidde ikke skal overskride 15mm totalt, dvs 7,5mm pr felg. Hvis den gjør det, så må det være TUV-papir på felgene (som er en fordel å ha uansett).

...Og har du spesielle felger, som går ut over max sporviddeendring fåes en dekragodkjenning fra felgleverandør i mange tilfeller.

På mine 19" fulgte både tuv og dekra. Dersom jeg ikke er helt på jordet her, så er dekra en typegodkjenning for aktuellt produkt(felg i dette tilfellet), til en eksakt bilmodell!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg ikke er helt på jordet her, så er dekra en typegodkjenning for aktuellt produkt(felg i dette tilfellet), til en eksakt bilmodell!

Nå har du nok kommet langt ut på marka på Eide...;) neida...skulle stemme bra det. Dekra er en godkjennings-innstans i Tyskland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV på felgene dine har du jo...19" vertfall ;) og har du alle de andre papirene så er det ikke noe problem etter at 4-hjulskontrollen er utført og du har med deg disse papirene på biltilsynet.

Fikk skrevet inn 8,5x19 ET45 med 235/35 19 i vognkortet på min gamle Passat 3B uten TUV på felgene. Men hadde TUV på KW gewinderet da, hjalp jo litt på totalen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, det har i ja når i tenke me om! hehe:)

E det da så enkelt som å skaffe me til 17" også, og ordne en firhjulskontroll?

det skal kunne la se gjøre.

Neida, ekje blitt stoppa enda. Men bli en del bilkjøring i sommer, så greit å ha det iorden;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thank`s! : rolleyes

Org. dim på bilen din er vel 195.65.15, så da vil de mest sansynlig ikke skrive inn 17" i vognkortet... jeg fikk ivertfall ikke det : klø :

19" Er greit å få skrevet inn så lenge du har minimum bakkeklaring på 8 cm og du har minimum 1 cm klaring mellom dekk og skjermkant, samt at du har riktige rulleomkrets på dekka. Dersom du har 235.35.19 så er dette innenfor 5 % tolleranseavvik, som er godkjent!

Hva gjelder senkingen, så må du ha tuv papirene på det sef.!

Du må også ha foretatt 4 hjulskontroll og lyskontroll som må forevises trafikkstasjon, når det er gjort er aalt i skjønneste orden ;)

Blei du klokere??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å få godkjent mine 19" 235/35 ET30 på A6 C4, når de stikker noen millimeter utenfor skjermen.. Legger ved bilde..

240406068.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel ikke være noe problem.. Alt etter hvem du møter på som skal ta kontrollen det. Var på sjekk med bilen min på biltilsynet og jeg har 10x19" bak. Stikker kanskje 2 cm utenfor.. Spurte ingenting om felga var godkjent, men senkesettet var viktigere. Er vel 3-4 cm klaring til bakken på downpipen min men han lot det gå siden det var innskrevet i vognkortet mitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor står det i kjøretøyforeskriftene at dekk/felg ikke kan stikke lenger ut enn skjermene på bilen? Finner ikke det noen plass..

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi er inne på TUV papirer så lurer jeg på en ting. Har også hørt at

noen inne på sutre stasjonen ikke godtar tysk TÜV papir.

Hva gjør man egentlig da, et TÜV papir er jo godkjent i tyskland, med stempel

osv. Det er jo straffbart og oversette dette, da det er å kopi dokumenter. Skal man da

tvinge gutta på TÜV til å oversette? Det tror jeg neppe de gidder.

Om hvem som helst kan oversette det, så kan man jo like gjerne lage

papirer selv, for da er de jo ikke ekte lenger. De tenker ikke langt borte på

synet.

Selv jeg klarer å lese de papirene, og jeg kan ikke et kløyva ord tysk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel ikke være noe problem.. Alt etter hvem du møter på som skal ta kontrollen det. Var på sjekk med bilen min på biltilsynet og jeg har 10x19" bak. Stikker kanskje 2 cm utenfor.. Spurte ingenting om felga var godkjent, men senkesettet var viktigere. Er vel 3-4 cm klaring til bakken på downpipen min men han lot det gå siden det var innskrevet i vognkortet mitt.

Hadde du noen papirer på det i hele tatt?

Felgen jeg har er kun godkjent på A4 opp til 18" i følge TUV, så ikke så mye vits i å ta med de papirene på eventuell godkjenning..

Senkesettet står i vognkortet, men hadde vært moro å hatt hjula der også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.