HJELP!! Spruter opp fra motorrommet!!

Anbefalte innlegg

For å ta historien slik at dere skjønner hva det muligens kan være..

 

Var å kjørte, kom opp dette tegnet i display (!). Jeg sjekket bremsene, alt ok.

 

På vei hjem merket jeg at det var en ulyd når jeg svingte, så blei det tyngre å svinge, lyden blei høyere. Stoppet da på parkeringsplassen å sjekket motorommet. Motoren var igang, å da sprutet det opp veske. (sjekk bilde)

 

Fikk parkert, slått av motoren og da sprutet det ikke.

 

Hva er det som har sprukket????

Bilde000s.jpg

Bilde002s.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh :

Bilde006s.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten å vite noe sikkert, så holder jeg en knapp på at det er noe med servoen som er gått hull på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel den klassiske o-ringen under den "kryss" skruen der som har gått.. på servo pumpa, ligger rundt 100 bar i denne, så ikke mye som skal til for at det lekker.. delenummeret ligger nevnt flere ganger på forumet, koster en 35kr eller noe sånnt for ny bolt med o-ring.. skru opp å se, men sjekk nøye gjengene.. Ole Christian her opplevde at gjengene gikk også, som medførte en lang stråle av servovæske.. Pass på at du heller på riktig servoolje som du får kjøpt på møller. og KUN den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget velkjent problem. Gå til forhandleren og spør etter 026 145 541. Det er delenummeret til skruen. Kjøp et par tre stykker, så har du noen i reserve. Byttes når det begynner å lekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!:klapp:

 

Trodde i et lite øyeblikk at æ hva uten bil ei stund!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp både O-ringen og "Krysset" når du først er i gang.

Jeg prøvde å bestille hos Normotor da O-ringen gikk til f*en på min i 2003.

Fikk beskjed om at de hadde prøvd å bytte O-ring og kryss på mange biler tidligere og det vanligvis ikke holdt tett veldig lenge. De ville heller selge kompett hydraulikkpumpe med montering, kr. 5000+++.

På min var "Krysset" helt og jeg kjøpte en identisk O-ring (til bruk i hydraulikksystemer) hos "Tromsø maskinforretning" til kr. 10 og brukte litt Loc-tite hydraulisk gjengetetting ved montering. Totalkostnad kr 12,- Bank i bordet, O-ringen holder fortsatt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det spesial verktøy for å få opp den bolten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike feil er helt genial, ser helt forferdelig ut og man tror det koster skjorta.. Så snakker man om noen tiere: rock :

 

Men sikkert smart som Bård sier og gå til en maskinforretning og få en skikkelig pakning siden det er vanlig at denne ryker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal visst ikke være noe særlig trykk under den store skruen som er avbildet. Så hvis det begynner å lekke der så betyr det vel at pumpen har sett sine beste dager. Jeg kjøpte meg nye pumpe direkte fra ZF Norge å betalte knappe 3300 kroner ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skruen???

 

Hvor mye servoolje trenger jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal visst ikke være noe særlig trykk under den store skruen som er avbildet. Så hvis det begynner å lekke der så betyr det vel at pumpen har sett sine beste dager. Jeg kjøpte meg nye pumpe direkte fra ZF Norge å betalte knappe 3300 kroner ;)

 

Det er garantert O-ringen på den skruen ja, hadde samme feil på min, byttet O-ring og alt hold tett siden.

Skrikinga du fikk når du styrer og tungt å styre er pga. lite olje igjen i pumpa (da den lakk ut mesteparten).

 

Bruk en meisel eller noe og bank den pent av, spiller ingen rolle om den blir litt stygg hvis du allikevel kjøper ny bolt/skrue :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skruen???

 

Hvor mye servoolje trenger jeg?

Jeg brukte en vanlig STOR flat skrutrekker.

Kan være bra å flushe hydraulikksystemet siden restene av den gamle gummipakningen helt sikkert er oppløst i den gamle oljen.

Det går med 2 liter olje. Kjøp 3 så har du litt ekstra i tilfelle :)

Her er beskrivelse på hvordan.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=41865

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag fikk jeg endelig montert bolten:)

 

Pakningen på den gamle var rimelig slitt!

 

Tusen takk for tips å råd!!

 

(Tråden kan stenges)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.