Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt min S4 2.2T -92 Avant til biltilsynet for å få skrevet inn senkesett i vognkortet. Det ble det ikke noe av nei. Fikk mangellapp på at lasteavhengig ventil måtte justeres og at kjøretøyet var for lavt (bakkeklaring). Bakkeklaring skal være minst 8 cm til faste deler m. fører i bil dersom ikke annet er angitt i f.eks. TUV-papirene. Meeeenn, denne kjerra er det jo originalt sportsunderstell på, og med original-fjærene mine (utslitte?) var den bortimot lavere enn med 35mm Weitec-fjærer??? Og ER det lasteavhengig ventil på den? 2 uker fikk jeg på å rette opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasteventilen sitter på venstre side, oppunder karosseriet ikke langt unna den fremste foringen på triangelet i bakstillingen.Den er enkel å kontrollere. Skal være bevegelse i staget/stempelet. Bruk makt/skrutvinge for å løsne den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, må på verksted allikavel, må dokumenteres...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha en 4-hjuls kontroll

Da inngår også justering av lasteventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåh, sier du det ja, jeg har tatt 4-hjulskontroll hos Møller nemlig, de sa ikke et ord om dette. Men lasteventilen er det minste problemet, dette med 8 cm er verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om jeg smeller på 18" vinterdekk på ett sett felger jeg har liggende, vil ikke det hjelpe på høyden? I dag har jeg kun 15", husker ikke profilen i hodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8cm kor har dem fått det fra? det har dem aldri sakt noe til meg om å me har da godkjent ein del senkesett. min har da langt under 8cm med orginale sport fjærer.. trur dei må dra lengre ut på landet med det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp hatt min S4 2.2T -92 Avant til biltilsynet for å få skrevet inn senkesett i vognkortet. Det ble det ikke noe av nei. Fikk mangellapp på at lasteavhengig ventil måtte justeres og at kjøretøyet var for lavt (bakkeklaring). Bakkeklaring skal være minst 8 cm til faste deler m. fører i bil dersom ikke annet er angitt i f.eks. TUV-papirene. Meeeenn, denne kjerra er det jo originalt sportsunderstell på, og med original-fjærene mine (utslitte?) var den bortimot lavere enn med 35mm Weitec-fjærer??? Og ER det lasteavhengig ventil på den? 2 uker fikk jeg på å rette opp...

 

Har du noen bilder før/etter montering??

 

Skal sette på samme sett i neste uke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, dårlig med bilder ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8cm kor har dem fått det fra? det har dem aldri sakt noe til meg om å me har da godkjent ein del senkesett. min har da langt under 8cm med orginale sport fjærer.. trur dei må dra lengre ut på landet med det

 

Her er kontroll-listen de skal følge:

20060225213358288.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har et triks for å få den gjennom hos tilsynet? Jeg vil helst slippe å bytte de j*vla fjærene og ta enda en hjulinnstilling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette med 8cm er et problem.. Har 13cm på bilen min, riktignok uten fører, men så stiv som den er så synker den ikke sammen 5cm når jeg setter meg inn altså! Denne er altså senka 35mm etter det jeg kan forstå utav papirene fra ABT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...kjedelig når jeg ser sånne tråder...minner meg bare på at jeg selv kjører rundt på ikke godkjent senkesett..og selv om det skal være orntli montert og funker bra og har tuv papiret så vil jeg ikke dra inn å vise just in case liksom...gruer meg til neste eu...: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette med 8cm er et problem.. Har 13cm på bilen min, riktignok uten fører, men så stiv som den er så synker den ikke sammen 5cm når jeg setter meg inn altså! Denne er altså senka 35mm etter det jeg kan forstå utav papirene fra ABT.

 

OT: Med all respekt så er det ikke alt vi skal skjønne med det norske lovverket, men at vi må følge det er nå sikkert.

 

 

Men om bilen din blir høyere med 18" så hiv de på for å godkjenne den da, så sant de ikke er ulovlig på rulleomkrets, ET og andre ting som kan ha innvirkning. Visst det ikke går, så kjør til et annet biltilsyn for å godkjenne den da. Er synd at det skal være slik. Men hva målte dem i fra, fanger, sideskjørt? eller laveste punkt på bilen som ikke er plastik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sendte likeså godt en mail til alle regioner i Norge for å høre om også de bruker denne sjekklisten, her er grunnen til at Region Midt bruker den iallefall:

 

Hei igjen.

Grunnen til dette kravet er at biler ikke skal få problemer ved passering av fartsdempere og opphøyde gangfelt spesielt. Vi har sett eksempler på at biler har kjørt på skrå over slike trafikkinnretninger. Det er ikke bra med hensyn til trafikksikkerheten. Poenget er at bilene skal kunne kjøres på vanlige offentlige veger uten å skape problemer for seg selv eller andre. Jeg minner fortsatt på at du kan påklage vedtaket. En klage vil bli behandlet av Vegdirektoratet. Resultatet av en slik klage vil hele landet måtte forholde seg til. Da får vi en prinsippavgjørelse på saken.

 

Hilsen

Olav Jule

Sen.ing.

 

 

 

De måler fra bakken og til laveste faste punkt på understellet, inkl. eksos.

Nå sender jeg inn en klage og sier at begrunnelsen for dette overhodet ikke plager meg, jeg tar aldri nedi noen plass ved normal kjøring. Gakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til dette kravet er at biler ikke skal få problemer ved passering av fartsdempere og opphøyde gangfelt spesielt. Vi har sett eksempler på at biler har kjørt på skrå over slike trafikkinnretninger. Det er ikke bra med hensyn til trafikksikkerheten.

 

Det der mener nå jeg er for tynt argument, for det er jo ikke en eneste fartsdemper som er lik, og de berømte fartsputene som tungtrafikken skal komme over uten å bli berørt. (som og foresten hører H.......... til)

Visst de kan referere til en lovfestet mal om hvordan fartsdempere skal utformes, og alle blir slik utformet slik, gjerne med tilbakevirkende kraft, kan man se nytten med å inrette seg etter dette, men ikke før!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er Region Sør sin versjon:

 

Vi har en veiledning for godkjennoing av senkesett/oversettelse av TUV dokument som jeg henter følgende teks: TUV har som hovedregel at bilen skal kunne passere over en planke på tvers som har en lengde på 800 mm og høyde på 110 mm. Kun fører i bilen. - Selv om dette avviker fra TUV-retningslinjene, er absolutt minste bakkeklaring 80 mm ved totalvekt. Ved ettergivende materiale( gummispoilere, skvettlapperm/v) er det 70 mm.

 

Rakvåg, Nils Magne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At Norge ikke klarer å praktisere ett og samme lovverk, er det rart folk blir frustrert da! Staten er og forblir håpløs i ALLE tilfeller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig resultat av dette ble at jeg satte på nye vinterdekk av dim 18-225-45, kjørte inn til Tr.heim for etterkontroll, ikke EN! jævla kommentar om at bilen var for lav, godkjent i løpet av 5 min, kunne sikkert vist den uten nye dekk...10.000,- rett ut av ruta... Biltilsynet på Stj.dal kan brenne i helvete...Lenge og godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om jeg smeller på 18" vinterdekk på ett sett felger jeg har liggende, vil ikke det hjelpe på høyden? I dag har jeg kun 15", husker ikke profilen i hodet.

 

Tror det er en del som ikke har forstått det med felgdimensjon osv. Bilen blir hverken høyere eller lavere om man setter på 18", 17" eller for den saks skyld 13", verfall ikke om man skal ha riktig dekk på bilen. Det er jo total diameteren på dekket med gummi som har noe å si. Altså bytter man fra 16" til 18" må man ha lavere profil, men total diamenteren med gummi skal likevell være tilnærmet den samme. Eller er det jeg som har misforstått noe: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er en del som ikke har forstått det med felgdimensjon osv. Bilen blir hverken høyere eller lavere om man setter på 18", 17" eller for den saks skyld 13", verfall ikke om man skal ha riktig dekk på bilen. Det er jo total diameteren på dekket med gummi som har noe å si. Altså bytter man fra 16" til 18" må man ha lavere profil, men total diamenteren med gummi skal likevell være tilnærmet den samme. Eller er det jeg som har misforstått noe: flau :

 

Det er lov med 5 % økning av rulleomkretsen, det øker høyden bittelitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan forholder biltilsynet seg til andre komponenter på bilen som ikke er tuv-godkjent under godkjenning av tuv-godkjent senkesett.. (Bremser montert med adaptere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting som krever godkjenning som ikke er godkjent, kan selvsagt blir kommentert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var og spurte om å godkjenne mitt justerbare senkesett så var det ikke noe problem her. Snakket litt med karen om det med laveste høyde og han sa at det ikke sto noe som helst i forskriftene i norge om minste høyde. så for han sin del kunne bilen min ha 1 cm klarering. men han ville ikke godkjenne den hvis jeg ikke kom inn på grava hans. som sikkert har en kant på 5cm eller.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, det finnes intet krav i forskriftene om minimumshøyde per dags dato.

Derimot står dette ofte i godkjenningspapirene. Men på hvilken bakgrunn kontrolløren din kan komme med en personlig preferanse på gravhøyden sin skjønner jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.