Anbefalte innlegg

Bilen det er snakk om er en golf 2 16v

 

I dag har jeg prøvd å skru løs den store (30mm) muttern på drivledde.

 

Ikke f*** om den vil av.......

 

Jeg begynte med luft, ga op

Prøvde latmansarm, knakk

Lånte meg en stor og lang momentnøkkel, knakk en forsterka forlenger og 1/2" feste på momentnøkkelen :(

 

Jeg sprøyta godt med med noe greier før jeg dro i dag.....

 

 

Jeg trenger sårt tips før jeg ødelegger noe mer verktøy....

Kan det hjelpe med varme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær forsikti med varme!: eek : Blir d for varmt så kan du ta knekken på hjullageret, og alt fettet renner ut. men får du konsentrert det om mutteren kan det jo gå.

 

Hørtes ut som den satt godt ja.. du får ikke tak i noe 3/4toms pipe/latmann da? da bør det jo gi seg. Evt. kan du hvis du klarer slipe/kappe av et spor i mutteren, gjennom og ned til gjengene. da mister den "spennet".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra til et dekkverksted, og spør om de kan hjelpe deg ved å bruke muttertrekkeren for lastebilhjul. Bare pass på å skaffe en kraftpipe i riktig størrelse først, hvis de ikke har.

 

Personlig ville jeg brukt varme. Jeg har gjort det flere ganger før, og det har gått bra med hjullageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme er bra, men det er vanskelig å balansere mengden varme. Kjøp en god rustløser, gi noen kroner ekstra for kvaliteten. Rustløser og en lang arm først... går ikke det, kan du gå på med varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er under demontering og skal vrakes.

Gidder ikke ta den med ut av værste før jeg må.

 

Kansje 3/4 pipe og et bra langt stålrør hadde gjort susen.

 

Jeg fikk låne en god rustløser som jeg håper vriker til i morgen.

 

Om ikke dette går begynner jeg å gå løs med vinkelslipern, driter i bilen den skal vrakes.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

biltema skralle sett og 1m 2" eksosrør fra bilxtra. + rustløsner. det fikser problemet ditt + at bilem må stå med hjula på bakken + ein som sitter i bilen og holder på bremsa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper ikke med varme såfremt muttern er ekstremt rusta!!!! De muttrene der er litt ovale for å låse de av. Så det er nok (desverre) rå makt som gjelder........lån deg en skikkelig pipe,latmannsarm og bruk et laaaaangt rør for moment så tenker jeg mutteren må gi tapt til slutt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal nå prøve en gang til i morgen. Om ikke dette går så må jeg vel handle litt hjelpemidler hos biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal ødelegge minst mulig så bruker du en 4mm stålbor og borer rett inn i "skuldra" på mutteren. Da sitter du igjen med veldig lite mutter akkurat der hullet er, og da er det bare å finne en passende meisel å knekke mutteren med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så hjelper det jo ofte med noen velplasserte harde "rapp" med hammeren... Bare ikke flat den slik at den blir enda værre å få av.. ;p

 

Får den ett godt dunk så løsner gjerne rust og annet skitt som holder den fast. Har hjulpet meg flere ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen skal skrotes ville jeg varmet den rødglødende! Ikke sikkert det hjelper, men det blir bevegelse i metallene av varmen, og bare det hjelper. Et annet lite triks er å prøve å stramme en liten anelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du den ikke av kan du bruke dremel for å dele den. og etter det slå den av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du den ikke av kan du bruke dremel for å dele den. og etter det slå den av.

 

Dremel er saker:)

 

Et spørsmål til

Etter drivledd og motor er helt ute går det ann å taue bilen uten at noe detter fra hverandre da....noen km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpe 3/4" arm (IKKE skralle) og pipe på biltema. Koster 150 spenn, og er gull verdt ved mange anledninger. Kjøp også overgang fra 3/4"-1/2" så du kan bruke "vanlige" piper også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpe 3/4" arm (IKKE skralle) og pipe på biltema. Koster 150 spenn, og er gull verdt ved mange anledninger. Kjøp også overgang fra 3/4"-1/2" så du kan bruke "vanlige" piper også.

 

 

Ser ut som om jeg må kjøpe 3/4" arm med god og lang forlenger.

 

Prøvde noen ganger i dag også, men nei da. Låste bremsepedalen så bilen sto helt stille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sliti en del med dette selv.. det jeg gjorde var å bruke vanlig latmansarm og vanlig 30mm pipe.. og et 3meter langt rør fra et lekestativ! :) funka gull

 

 

om jeg ikke tar helt feil så er 3meter ut, 1 meter ned 300nm? eller er jeg heeelt på jordet nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sliti en del med dette selv.. det jeg gjorde var å bruke vanlig latmansarm og vanlig 30mm pipe.. og et 3meter langt rør fra et lekestativ! :) funka gull

 

 

om jeg ikke tar helt feil så er 3meter ut, 1 meter ned 300nm? eller er jeg heeelt på jordet nå?

 

 

10 Nm (9.807) er 1 kg på en meter stang. Så med en 3 m stang og 50 kilo på enden av den, så blir det 1500Nm. Correct me i I'm wrong :P

Med denne krafta, så har de fleste 1/2" skraller knekt for lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tips...

 

Fikk dem av i dag etter en liten handel av rett verktøy. Selv med det eksosrøret som forleger måtte jeg bruke bra med kraft.

 

CIMG47281.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 Nm (9.807) er 1 kg på en meter stang. Så med en 3 m stang og 50 kilo på enden av den, så blir det 1500Nm. Correct me i I'm wrong :P

Med denne krafta, så har de fleste 1/2" skraller knekt for lenge siden.

 

 

CORRECT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dæven.. la på med mine 99kg jeg.. så vidt den løsna med en 3meter lang stang.. da satt fatter inni bilen med bilen på og bremsene pressa HARDT inn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.