Anbefalte innlegg

Har en Sharan med "dobbel" Climatronic (altså mulig å velge forskjellig varme foran og bak - dog ikke dobbel AC : gråter : ). Når denne står på Auto og f.eks 21 grader og med minus grader ute, så går vifta kun på lavt turtall : bråk : Vifta bak står ikke på i det hele tatt: klø : Er dette normalt? Trodde Auto, skulle justere turtallet på vifta både foran og bak opp inntil temperaturen som er innstillt er nådd...

 

Mulig det står noe om dette i instruksjonsboka, men bilen er tysk imp. og jeg kan ikke tysk : bh : Må få kjøpt meg instruksjonbok på forståelig språk :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har link til bruksanvisning til Climatronic da? (på forståelig språk - nordisk eller engelsk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min A6 økes starter klimaanlegget med meget lav viftehastighet inntill motoren har fått opparbeide litt varme. Når motoren har fått litt varme, økes viftehastigheten kraftig for å oppnå ønsket temperatur i kupéen.

 

Det er derfor helt normalt at vifta går på lav hastighet i Auto modus når bilen er kald (ellers så vil den jo bare blåse kald luft rundt i systemet), men dersom vifte hastigheten ikke økes etterhvert som motoren blir varm, er det ting som tyder på at det kan være en feil ved anlegget ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe særlig å kjøre den på auto når det er minusgrader? hørt no om at det kan skade et eller annet i anlegget. o.O

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe særlig å kjøre den på auto når det er minusgrader? hørt no om at det kan skade et eller annet i anlegget. o.O

 

Skjønner ikke helt hva som bli skadet av å kjøre i auto...

Men det kan være bra å få startet kjølekompressoren et par

ganger i løpet av vinteren.

Det enkleste er vel å kjøre bilen inn i et varmt lokale, og sette temp på klima til minimum.

 

Mvh

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, nei er ikke sikker på det selv. hehe.. bare hørt snakk om det tidligere :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som bli skadet av å kjøre i auto...

Men det kan være bra å få startet kjølekompressoren et par

ganger i løpet av vinteren.

Det enkleste er vel å kjøre bilen inn i et varmt lokale, og sette temp på klima til minimum.

 

Mvh

Terje

 

 

Kjølekompressoren går sålenge man ikke trykker på ECON knappen. ECON kobler ut kjølekompressoren slik at systemet fungerer som et vanlig varmeapparat, men det anbefales visstnok ikke å gjøre dette pga. økt fare for soppdannelse med påfølgende vondt lukt fra klimaanlegget. Audi anbefaler derfor at man benytter AUTO modus uten ECON som normal innstilling også om vinteren, dvs at man IKKE slår av kjølekompressoren. Årsaken til dette er at når klimaanlegget er aktivisert så vil man få fjernet fuktighet fra luften og dermed redusere muligheten for soppdannelse, samt at man reduserer duggdannelse på vinduer, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at kompressoren slås automatisk av når utetemp. bikker under 4 grader, for å unngå at kondensen fryser sund "leamikken"?

Mener jeg har hør noe sånnt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klimakompressoren slår seg automatisk av når det er mindre enn 3-4C utetemperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at kompressoren slås automatisk av når utetemp. bikker under 4 grader, for å unngå at kondensen fryser sund "leamikken"?

Mener jeg har hør noe sånnt...

Riktig. Det er for å unngå at fordamperen blir til en isklump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Sharan med "dobbel" Climatronic (altså mulig å velge forskjellig varme foran og bak - dog ikke dobbel AC : gråter : ). Når denne står på Auto og f.eks 21 grader og med minus grader ute, så går vifta kun på lavt turtall : bråk : Vifta bak står ikke på i det hele tatt: klø : Er dette normalt? Trodde Auto, skulle justere turtallet på vifta både foran og bak opp inntil temperaturen som er innstillt er nådd...

 

Mulig det står noe om dette i instruksjonsboka, men bilen er tysk imp. og jeg kan ikke tysk : bh : Må få kjøpt meg instruksjonbok på forståelig språk :rolleye:

Hvis du har mistanke om funksjonsfeil kan det være greit å få tatt ut feilkoder på klimaanlegget. På min S6 kan jeg lese av dette i klimakonsollet. Vet ikke om det er mulig på din Sharan..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS. ECON skrur også av varmeren hvis du har en nyere diesel bil.

Og da tar det lenger tid før bilen blir varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.