motorstopp.. Hjelp! (audi 90 2,3e quattro)

Anbefalte innlegg

hmmm... kjørte en tur isted og da stoppa bilen, har ikke fått sett noe på det enda men slenger ut en tråd i håp om at noen kjenner seg igjen.

dette er alt jeg har funnet ut...

 

-kammen sviver

-bensinpumpa sviver

-det er gnist

-det kommer bensin fra kaldstartdysa men ikke de andre!!

 

Er et stort spørsmålstegn nå.... håper noen kan hjelpe meg siden jeg er veldig avhengig av bil for tia!

 

Bilen er en audi 90 2,3e quattro

 

Takker for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-alle sikringene er inntakte

 

det er bensin alle veier rundt mengdemateren bortsett fra i slangene til dysene da, kun kaldstartdysa. Prøvde og skru av alle slangene som går til dysene og kinne, kom ikke en dråpe bensin, kan det være en sensor som kutter eller hjernen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å teste om det kommer bensin frem til dysene må du sørge for at bensinpumpa går (kinne, eller evt lage en liten kabelstump som du erstatter bensinpumpereleet med) og så må du løfte luftmåleplata. Kun da skal dysene levere bensin (untatt kaldstartdysa, den er elektronisk styrt).

NG-motoren i din bil har KE3-jettronic innsprut og den skal levere en viss mengde bensin uansett om elektronikken for bensinstyring har tatt kvelden eller ikke. Jeg tror mer på at du har fått en luftlekkasje i gummibelgen mellom mengdemåleren og innsuget, eller at en slange en eller annen plass har hoppet av slik at motoren greier å trekke luft utenom luftmåleplata.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å teste om det kommer bensin frem til dysene må du sørge for at bensinpumpa går (kinne, eller evt lage en liten kabelstump som du erstatter bensinpumpereleet med) og så må du løfte luftmåleplata. Kun da skal dysene levere bensin (untatt kaldstartdysa, den er elektronisk styrt).

NG-motoren i din bil har KE3-jettronic innsprut og den skal levere en viss mengde bensin uansett om elektronikken for bensinstyring har tatt kvelden eller ikke. Jeg tror mer på at du har fått en luftlekkasje i gummibelgen mellom mengdemåleren og innsuget, eller at en slange en eller annen plass har hoppet av slik at motoren greier å trekke luft utenom luftmåleplata.

 

prøvde og ha på tenninga og løfte luftmåleplata, hadde da skrudd opp en av slangene som går til dysene. Det kom ikke bensin da, men kan prøve og kinne imorra(var litt vanskelig å løfte plata og kinne samtidig: rolleyes )

 

visst den suger luft fra en anna plass er det noe som går ann å finne ut ved bruk av startgass? Det var noen som anbefalte og prøve det, vet selv ikke åssen det funker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde og ha på tenninga og løfte luftmåleplata, hadde da skrudd opp en av slangene som går til dysene. Det kom ikke bensin da, men kan prøve og kinne imorra(var litt vanskelig å løfte plata og kinne samtidig: rolleyes )

 

visst den suger luft fra en anna plass er det noe som går ann å finne ut ved bruk av startgass? Det var noen som anbefalte og prøve det, vet selv ikke åssen det funker..

du kan sjekke etter falskluft med startgass hvis motoren går ja. Da endrer turtalet seg hvis det er falskluft. Du kan jo prøve å få noen til å file, åsså løfte på plata, da skal det bli motstand når den får bensintrykk åsså skal det komme bensin ut av dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar ut bensinpumpereleet (ble plutselig litt usikker på om det ligger i sikringsboksen eller ikke) så ser du at det er to store pinner samt noen små på undersiden. Om du lager deg en kabelbit med f.eks. blå hann-kabelsko på endene så kan du sette denne nedi sikringsboksen i hullene tilsvarende de store pinnene på releet. Da går bensinpumpa hele tiden. Så slipper du å streve med den biten i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar ut bensinpumpereleet (ble plutselig litt usikker på om det ligger i sikringsboksen eller ikke) så ser du at det er to store pinner samt noen små på undersiden. Om du lager deg en kabelbit med f.eks. blå hann-kabelsko på endene så kan du sette denne nedi sikringsboksen i hullene tilsvarende de store pinnene på releet. Da går bensinpumpa hele tiden. Så slipper du å streve med den biten i alle fall.

 

gjordet det nå, da kom det bensin til dysene når jeg løfta på plata! hva betyr dette da? at jeg har en lekasje eller en gåen slange?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, hvis ikke det samme skjer når du kjører motoren på starteren så har du nok en ganske stor lekaskje vil jeg tro. Vakumet fra insuget skal jo da løfte den plata..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har bensin, gnist og luft og det fortsatt ikke starter bør du kanskje sjekke timinga.

 

På min hadde kammen tanna over nesten 45 grader, og da var det ikke sjangs å få start (naturlig nok)

 

Ta å sjekk at merkene på svinghjulet og kammen liner opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En "vanlig" ( i alle fall selvopplevd i flere runder) feil er at en av slangene som går inn på undersida/baksida av belgen mellom innsug og mengdemåler har hoppet av, enten på belgen, eller i andre enden de skal være festet. Begynn å inspisere alle tilkoblinger, ser alt greit ut så bøyer du litt frem og tilbake; gummi kan godt være sprukket uten at det vises så godt. Sjekk også selve belgen for sprekker, spesielt i "trekkspillpartiet" like før spjeldhuset på innsuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har bensin, gnist og luft og det fortsatt ikke starter bør du kanskje sjekke timinga.

 

På min hadde kammen tanna over nesten 45 grader, og da var det ikke sjangs å få start (naturlig nok)

 

Ta å sjekk at merkene på svinghjulet og kammen liner opp...

 

 

10 poeng til deg... gikk ut ifra at jeg ikke hadde tatt det, og ble opphengt i at det ikke kom bensin, men viste seg nå at det hadde skjedd meg og... har ikke greie på grader på kammen og alt det her men skjønner såpass at det ikke skal være 2-3 cm slakke i reg reima...

 

mye gikk i stykker når det skjedde deg? ser lappene fly nå jeg: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 poeng til deg... gikk ut ifra at jeg ikke hadde tatt det, og ble opphengt i at det ikke kom bensin, men viste seg nå at det hadde skjedd meg og... har ikke greie på grader på kammen og alt det her men skjønner såpass at det ikke skal være 2-3 cm slakke i reg reima...

 

mye gikk i stykker når det skjedde deg? ser lappene fly nå jeg: gråter :

 

Trodde det ble dyrt når min kamma over, men jeg satte timinga riktig, dro motoren rundt et par ganger for hånd for å sjekke at ingeting krasja, og prøvde å starte. Den fyra, og har funka helt fint siden. Har ikke hatt av toppen for å sjekke om noe er galt, men siden den funker er vel ting i orden...

 

 

Merkelig, for jeg har hørt at høykomp-motorene (kv, ng osv) skal være såkalt interference-design...

 

Prøv å få på reima igjen og dra rundt motoren for hånd... Er det vannpumpe eller strammehjul som har gått da eller, siden det er slakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på golfen min så røyk sporkilen på registerhjulet på veiva, som resulterte i 8 bøyde innsugventiler: bh : men så er det jo trangere på 16v da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det ble dyrt når min kamma over, men jeg satte timinga riktig, dro motoren rundt et par ganger for hånd for å sjekke at ingeting krasja, og prøvde å starte. Den fyra, og har funka helt fint siden. Har ikke hatt av toppen for å sjekke om noe er galt, men siden den funker er vel ting i orden...

 

 

Merkelig, for jeg har hørt at høykomp-motorene (kv, ng osv) skal være såkalt interference-design...

 

Prøv å få på reima igjen og dra rundt motoren for hånd... Er det vannpumpe eller strammehjul som har gått da eller, siden det er slakk?

 

Det er planen å få gjort det imorra.. har lite peiling på det så skal få hjelp av en mekaniker imorra får håpe det bare er å sette alt riktig.. og at den sviver da, som din...:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.