Anbefalte innlegg

en kamerat va meg eier en audi 80 med 2 liter på 90hk.. det vi lurer litt på er hva so er forskjellen på denne og den motorern i competition. er det mulig å bytte til 16V topp?

 

takker for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kamerat va meg eier en audi 80 med 2 liter på 90hk.. det vi lurer litt på er hva so er forskjellen på denne og den motorern i competition. er det mulig å bytte til 16V topp?

 

takker for alle svar!

er vel som regel andre stempler i 16 motorer, men hakk i for å gi plass til ventiler. Det beste vertfall er nok kanskje å bytte motor da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok sikkert det beste å bytte hele motoren.. er jævli tamt med spake 90 horsepoowas...

 

må man bytte ledningsnett, annen motorstyring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygging av hybridmotor (8v/16V for eksempel) krever god innsikt i de forskjellige delene inne i motoren. Forskjellen ligger ikke bare i stempel for å si det sånn… En må lese og studere mye for å begynne med et slikt prosjekt.

 

Komplett motorbytte er uansett det enkleste. Det har jeg gjort et par ganger. Lønner seg å bruke en helt komplett motor med dynamo, servopumpe og alt det der. Ofte forskjell på dette fra forskjellige motorer. Naturligvis må motorstyringsledningsnett og styreenhet byttes. Hvilken Audi 80 snakker vi om her? Om han har B3 er det best å gå for 2,0 16V fra en B3 (motorkode 6A). Har han B4 er Comp. motoren (ACE) det beste utgangspunktet.

 

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygging av hybridmotor (8v/16V for eksempel) krever god innsikt i de forskjellige delene inne i motoren. Forskjellen ligger ikke bare i stempel for å si det sånn… En må lese og studere mye for å begynne med et slikt prosjekt.

 

Komplett motorbytte er uansett det enkleste. Det har jeg gjort et par ganger. Lønner seg å bruke en helt komplett motor med dynamo, servopumpe og alt det der. Ofte forskjell på dette fra forskjellige motorer. Naturligvis må motorstyringsledningsnett og styreenhet byttes. Hvilken Audi 80 snakker vi om her? Om han har B3 er det best å gå for 2,0 16V fra en B3 (motorkode 6A). Har han B4 er Comp. motoren (ACE) det beste utgangspunktet.

 

 

mvh

Vegard

hva slags insprut er det på disse motorene da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags insprut er det på disse motorene da?

 

K-Jet...huff og huff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-Jet...huff og huff.

hehe. er det så mye forskjell på ledningsnettet på 8v/16v da?

Vet værtfall på golf 2 så er det tenningen som er annerledes på 16v å det er jo ingen stor sak akkurat..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. er det så mye forskjell på ledningsnettet på 8v/16v da?

Vet værtfall på golf 2 så er det tenningen som er annerledes på 16v å det er jo ingen stor sak akkurat..

 

Audi kom jo ikke med 16V før rundt 1990. Tror K-jeten heter KE-Motronic. Den styrer som du sier i hovedsak tenning, men den kan også påvirke blandingen mengdefordeleren gir. Dermed tviler jeg på at en bare kan bruke ting fra en eldre 8v k-jet. Det enkleste er uansett komplett motorbytte. Veldig enkelt å bare løfte ut den gamle motoren, og sette inn den andre.

 

Kom på en ting siden det blir nevnt 2,0 på 90 hk i første tråden. Da snakker vi vel om Monopoint motoren som ble levert i Audi 80 B4. Denne har vanlig motorstyring med en stir dyse (som ligner på en forgasser). Hvis jeg konkluderer riktig må han i alle fall bytte motorstyring og ledningsnett. Hjalp en kar å bytte til 115 hk 8V topp på en slik motor. Innsuget er forskjellig fra 90 hk versonen, så de går ikke omhverandre. Han bytta ledningsnett og styreenhet, og vips, så hadde han gått fra 90 til 115 hk.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi kom jo ikke med 16V før rundt 1990. Tror K-jeten heter KE-Motronic. Den styrer som du sier i hovedsak tenning, men den kan også påvirke blandingen mengdefordeleren gir. Dermed tviler jeg på at en bare kan bruke ting fra en eldre 8v k-jet. Det enkleste er uansett komplett motorbytte. Veldig enkelt å bare løfte ut den gamle motoren, og sette inn den andre.

 

Kom på en ting siden det blir nevnt 2,0 på 90 hk i første tråden. Da snakker vi vel om Monopoint motoren som ble levert i Audi 80 B4. Denne har vanlig motorstyring med en stir dyse (som ligner på en forgasser). Hvis jeg konkluderer riktig må han i alle fall bytte motorstyring og ledningsnett. Hjalp en kar å bytte til 115 hk 8V topp på en slik motor. Innsuget er forskjellig fra 90 hk versonen, så de går ikke omhverandre. Han bytta ledningsnett og styreenhet, og vips, så hadde han gått fra 90 til 115 hk.

 

mvh

Vegard

helt riktig, de kom med dette når katalysatoren kom med lamda-sensor og hele paketet: rolleyes da er det vertfall ingen tvil om at motorledningsnettet må byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.