#1 Skrevet Februar 27, 2006 Det er snart på tide med oljeskift for min del da jeg har bestemt meg for å skifte olje litt ofte. Det jeg lurer på er om det er noen på dette forumet som kan anbefale en god motor olje? (merke og viskositet). Lurer også på om det er noen her med samme motor som har erfaringer med oljeforbruket, jeg syns at min motor bruker en del olje, har etterfyllt 2 ganger nå på 6000 km. Er dette normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 27, 2006 Jeg hadde bilen min på service forrige mandag og da spurte jeg om hvilken olje som ble brukt. Shell Helix 5-40W. Den holder sikkert for din bil også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 27, 2006 Du kan egentlig bruke hva du vil så lenge den har de krav som stilles. det vil si helsyntetisk og riktig bokstavkombinasjon, Stort sett alle helsyntetiske har de spesifikasjoner som kreves. Det er minimale forsjeller fra merke til merke. Kun forsjell i tilsettnings stoffene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 27, 2006 Takker for infoen og svar , men jeg har også hørt om såkalte ester baserte oljer, noen som har noen formeninger om slike oljer? Hører rykte om at de er ganske dyre, men er det noe stor forskjell mellom en slik olje og "vanlige" oljer? Nå er jo jeg helt blank på dette området, so please bear with me 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 27, 2006 Det finnes endel oljer som har noen litt mere xtreme egenskaper, som tåler mere varme. Du får jo også oljer som er mye mere tynt flytende en den valige 5/40w olja, du får disse ned i 0/30w som er eks til de nye lonlife servicene til vag & mercedes disse legger igjen en mye tynnere og mere holdbar smørefilm. disse bilene går jo 30-50 000 mellom hvert skift. Disse er da meget dyre. disse koster ofte over 1000,- for en kanne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 27, 2006 ok, lurer på om jeg skal anskaffe noe sånt, får se etterhvert Takker all hjelp og info 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 27, 2006 På en bil som har gått over 100K ville jeg ikke bruke så tynn olje som 0-5. Om vinteren går det sikkert men ikke om sommeren ville jeg brukt det,bruker selv Castrol 10-50/10-60w olje og er meget fornøyd med den.Nå har jeg faktisk på Valvoline Durablend 10/40w som er laget for motorer som har gått over 100K og synes den er meget bra oxo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 27, 2006 0W-40 er ikke tynnere enn 10W-40 ved driftstemperatur 100C. Ved kaldstart vil en 0W-40 være mindre tykk enn en 10W-40 og gi bedre smøring rett etter start. At oljen er lettflytende når motor er kald er noe man vanligvis ønsker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 27, 2006 Jeg bruker Longlife oljen til VAG (5-30) og må si meg meget fornøyd med den. Fungerer ypperlig til det kalde klima her i nord.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2006 kaldstart er ikke noe særlig nei, liker absolutt ikke den lyden som kommer med en gang etter at motoren har startet tror jeg vil satse på ei litt tynt-flytende olje ved neste skift ja. Takk for info og tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 5, 2006 Jeg bruker Valvoline Durablend halvsyntetisk 10W-40 Bytter olje hver 7500km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...