hvorfor slutte med mekanisk sperre

Anbefalte innlegg

: bHva var egentlig grunnen til da! sperra er jo en virkelig genial og enkel ting!!

 

Etter kraftig snøfall!!: eek : har jeg idag dradd løs tre av familiens vag 4x4, med gamle gode pajeron "gårsbilen".

 

min egen passat syncro, konas a4tq og min mors passat tdi 4motion.

min egen ikke sjans (gamle syncro systemet). a4 gikk nesten, men ikke helt

 

mors stod dønn fast, prøvde både med å uten esp inne. det skal legges til at vi bor langt på skauen, og var dårlig brøyta.

 

Alle disse bilene tør jeg påstå hadde kommet seg frem med mekaniske sperrer. spant på et hjul på hver aksel.

 

Kjørt selv i dypere snø med gaml 90q'en min. bare inn med sperra så dro den seg frem;)

 

så hvorfor i alle dager kan dem ikke fortsette å produsere biler med mekaniske sperrer??

 

jeg vurderer faktisk å kjøpe gammel quattro som bruksbil igjen, mekaniske sperrer er sjef!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil om dette...hvorfor det har blitt sånn veit jeg ikke..Men jeg så i dinsides Q7 test nå stod det at audi hadde valgt å droppe det på Q7 pga plass og vekt...Selv har jeg også opplevd å stå fast med a4 hvor det går et hjul foran og et bak...syykt irriterende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha... plass og vekt ja.. bra unnskylding. er jo bare en ring som låser 2 drev sammen jo... som om men regner med styringer og alt blir det vel kansje etpar kilo tirlsammen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Biler snør fast - beltevogner settes inn

 

Vind og snø gjør at beltevogner fra Røde Kors nå settes inn for å frakte bilførere som står fast, bare et steinkast unna Skien sentrum. En av veiene mellom Skien og Porsgrunn, Håvundveien, er nå vinterstengt etter at brøytemannskaper ikke klarer å holde veien åpen.

Her har bilførere sitte fast i flere timer. Bilene snør fast. Vinden har laget store snøskavler. På grunn av manglende sikt ser ikke førerne skavlene før bilen står bom fast"

(klippet fra lokalavisa)

 

heftig vær ja!! er mange meter med snø her nå!! hehe.. satte på hurtigkjettinger på alle 4 hjul på syncro'n da sto den ikke fast lenger!! helt rått å kjøre med. rallypigg neste!

bilde.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke A4n "EDS" da? Hvis den er der og funker skal da alle 4 gå rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke A4n "EDS" da? Hvis den er der og funker skal da alle 4 gå rundt.

 

Har sett både en 97 A4 tq (uten ESP men de har vel EDS) og en 99 S4 (med både ESP og EDS) stå å spinne på et hjul foran og et bak..

 

Fungerer helt supert til å komme frem men står man først skikkelig fast så er det kun de gode gamle mekaniske sperrene som funker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja...så det senest for 30 min sia...05 a4 quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så enig som det går an å bli. Det er nesten skammelig at de nye quattro'ene ikke har skikkelig sperre på mellomaksling og bakaksling.

Jeg har en 200 Turbo Quattro med manuell sperre bak og Torsen-diff på mellomaksling. I følge det jeg vet så kobles sperra på mellomakslingen inn ved behov, men jeg hadde helst sett at også denne var manuell slik som på quattro'ene som er eldre enn -87, selv om den fungerer utmerket. :)

 

Man fikk jo også antispinn som tilleggsutstyr på slutten av 80-tallet, uten at de fjernet sperrene av denne grunn. De siste utgavene av Audi 200 kunne man jo også få levert med ESP. Det var vel faktisk en av de første bilene i verden hvor man fikk ESP. Men sperrene var der fortsatt, iallfall som jeg vet.

Noen tror jo at antispinn gjør samme nytten som sperrer, men det gjør det langt ifra. Friksjonen mellom dekket og underlaget er i konstant endring, selv om bilen beveger seg veldig sakte opp f.eks en bratt bakke etc. Et antispinnsystem vil aldri være i stand til å reagere øyeblikkelig, med mindre det er i stand til å forutse hvordan friksjonen er et 100-dels sekund fram i tid da. Dette er i praksis ikke mulig i dag, og derfor reagerer antispinnsystemet først etter at friskjonen har endret seg. Dette fører til at hjulene vekselvis vil spinne. De spinner jo langt ifra like mye som uten antispinn, men nok til at man ikke får gjort nytte av all friksjonen på det eller de dekkene som ikke spinner. I tillegg vil unødvendig hjulspinn polere overflaten, f.eks snøen, slik at den blir glattere og friksjonen enda dårligere. Men som sagt så hjelper det en del på framkommeligheten likevel, bare ikke så godt som differensialsperrer.

 

Årsaken til at man kuttet sperrene var nok sammensatt. De aller fleste bruker jo aldri sperrer så lenge bilen brukes som en normal personbil. Unntaket er jo oss quattro-entusiaster som elsker snø, dypsnø, is, vanskelige kjøreforhold, bratte bakker osv. Eller de av oss om helt enkelt bare vil leke oss og teste bilene våre fordi vi ikke har annet å gjøre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk oppleve akkuratt dette i Furnesdalen. Når jeg hadde satt meg fast spant jeg bare på venstre fremme og høyre bak! Har lest her inne at man da kan gasse og bremse samtidig for å bremse akslingen eller no og derfor spinne på alle hjul! ERFARING. Nei det hjalp ikke en dritt. Bremset såvidt det var og pressa pedalen så langt inn jeg klarte. Spant bare på 2 alikevell:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sperra bak gjør ikke underverker fordi om, er ofte jeg har sitti fast uten sperra på og fortsatt ikke kommet meg løs når jeg har sperra på. Quattro hjelper lite når bilen sitter på undertsellet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke testet dette på S4n enda, men på min 95 S6 testet jeg dette ved flere anledninger. Fikk alltid alle 4 til å snurre da.

 

Prøvde sågar å sette 2 hjul på asfalt og 2 på blank is. Det spant selvfølgelig ikke på asfalten, men det tok godt ivei.

 

Men har også sett S6 som spinner på 2, så jeg mistenker at disse EDS greiene ikke alltid fungerer som de skal. Noen som vet i detalj hvordan det funker? Er jo en tydelig hørbar pumpelyd i dashbordet når dette slår inn. Kan denne pumpa være dårlig, evt. slitte kaliptere etc.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt meg fast med bilen (94 100 Q) min forrige uke og da spola den på to bakhjul og et forhjul uansett om jeg hadde denna sperre-knappen inne eller ei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unntaket er jo oss quattro-entusiaster som elsker snø, dypsnø, is, vanskelige kjøreforhold, bratte bakker osv. Eller de av oss om helt enkelt bare vil leke oss og teste bilene våre fordi vi ikke har annet å gjøre :)

 

:tilber:

Ingenting er artigere enn å skuffe fotgjengere som stiller seg opp for å se "showet" (bakken utafor her innbyr til mye bilrelatert underholdning) når jeg skal ut å kjøre. Inn med sperra, trø gass og forsvinne opp bakken :)

Eller når folk ser på meg som om jeg skulle sett ut som ei ape på dop når jeg spør om de trenger hjelp til å trekkes oppover bakken løs fra snøfonna/lyktestolpen de har parkert inni. Men det funker alltid...

 

Bent:

Når du kobler inn sperra låser du bakhjulene sammen. Front/bak fordelinga gjøres uansett av torsen-midtdiffen og front/front fordelinga av en vanlig åpen diff (som gjør at du spinner på ett forhjul når begge står på is). Setter du deg først fast med quattro så sitter det som regel ganske godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at mekanisk differensialsperre ikke blir brukt lengre er fordi det ikke kan virke sammen med ABS, EDS (elektronisk differensialbrems), ASR, ESP osv. siden de systemene er avhengig av individuell styring av hvert enkelt hjul. Med sperren inne vil hjulene gå med samme hastighet uansett. Det er derfor f.eks. tidlig 90-talls Audi med quattro kobler ut ABS når diffsperren bak er innkoblet. En annen ting er at elektronisk diffbrems får man på en måte nesten "gratis" når man allerede har f.eks. ABS. Mekanisk sperre blir en tilleggsutgift. Siden de aller fleste bilister klarer seg lenge med kun elektronisk diffbrems, vil ikke bilprodusentene legge til elementer som gjør bilen dyrere.

 

EDS bruker de samme sensorene som ABS for å sjekke hastighetsforskjeller mellom hjulparene. EDS bremser ned det hjulet som har størst hastighet, slik at det blir overført mer moment til det andre hjulet som har bedre grep. Dette virker bare opp til visse hastigheter og kobler helt ut etter en stund for å unngå varmgang og overdrevet slitasje av bremser. Enkelt og veldig nyttig.

 

Jeg har en 200 Turbo Quattro med manuell sperre bak og Torsen-diff på mellomaksling. I følge det jeg vet så kobles sperra på mellomakslingen inn ved behov.

 

Det er ingen sperre på senterdiffen på biler med torsen-diff. Torsen-diffen endrer hele tiden momentfordelingen helmekanisk mellom frem- og bakaksel, men den låser aldri. Det er bare det eldste quattro-systemet med åpen senterdiff (ikke torsen-diff) som har sperre.

 

Man fikk jo også antispinn som tilleggsutstyr på slutten av 80-tallet, uten at de fjernet sperrene av denne grunn. De siste utgavene av Audi 200 kunne man jo også få levert med ESP. Det var vel faktisk en av de første bilene i verden hvor man fikk ESP. Men sperrene var der fortsatt, iallfall som jeg vet.

 

Tviler på at man fikk ESP på Audi 200. Det er Mercedes som innførte dette i 1995:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=112990

http://www.mercefreaken.com/artikkel1.htm

 

Satt meg fast med bilen (94 100 Q) min forrige uke og da spola den på to bakhjul og et forhjul uansett om jeg hadde denna sperre-knappen inne eller ei...

Dette er ikke så rart. Foran har du åpen diff og bak kan du låse. Når du har hatt sperren inne og hjulspinn på begge bakhjulene lager det et glatt hinne på snø/is og det er stor sannsynlighet for at du vil spinne på begge bakhjulene selv om sperren ikke er inne fordi det er så lite motstand for begge bakhjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:tilber:

Ingenting er artigere enn å skuffe fotgjengere som stiller seg opp for å se "showet" (bakken utafor her innbyr til mye bilrelatert underholdning) når jeg skal ut å kjøre. Inn med sperra, trø gass og forsvinne opp bakken :)

Eller når folk ser på meg som om jeg skulle sett ut som ei ape på dop når jeg spør om de trenger hjelp til å trekkes oppover bakken løs fra snøfonna/lyktestolpen de har parkert inni. Men det funker alltid....

 

Hehe....helt enig!

 

med gammel 90` n min så lå jeg bak en volvo v70 som ikke kom lenger i en bakke........la meg ut i grøfta....han rygga ned....så på meg å lo: haha : ...!..jeg kjørte opp av grøfta, å ga full gass oppover bakken uten det minste hjulspinn:) :nana:

 

quattro:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet fast 2 ganger i vinter med A6en min. Med ESP innkoblet så spinner den på et hjul foran og et hjul bak. Feks høyre foran og venstre bak. Skrur jeg av ESP så trekker den likt på alle 4 hjulene og da drar den seg løs. Kjører forøvrig nå alltid uten ESP:D Mest moro slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet fast 2 ganger i vinter med A6en min. Med ESP innkoblet så spinner den på et hjul foran og et hjul bak. Feks høyre foran og venstre bak. Skrur jeg av ESP så trekker den likt på alle 4 hjulene og da drar den seg løs. Kjører forøvrig nå alltid uten ESP:D Mest moro slik...

 

Hmmm..dette var rart...a4 spinner fortsatt bare på et i hvert hjørne selv uten esp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på Børge Olsen's S4 stå og spinne sånn. Ett hjul foran og ett bak. Skjønte ikke helt hvorfor da, men forstår litt mere nå. Hjelper visst ikke med masse hester: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som hadde en A4 1.8TQ og han klarte ikke å få ut rumpa på den bilen, med eller uten ESP. Min A6 slenger med rumpa for ingen ting! Skal ingen ting til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som hadde en A4 1.8TQ og han klarte ikke å få ut rumpa på den bilen, med eller uten ESP. Min A6 slenger med rumpa for ingen ting! Skal ingen ting til!

 

slenge med rompa er null stress...det går lekende lett..men ikke snakk om å få mer enn 2 hjul til å går rundt når man står : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..... Har lest her inne at man da kan gasse og bremse samtidig for å bremse akslingen eller no og derfor spinne på alle hjul! ERFARING. Nei det hjalp ikke en dritt. Bremset såvidt det var og pressa pedalen så langt inn jeg klarte. Spant bare på 2 alikevell:(

 

Dette trikset hjelper bare for å "lure" torsendiffen i midten, dvs når du f.eks har et hjul i lufta og kun det går rundt. (torsendiffen trenger motstand for å virke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp testet hva som skjer dersom en tar bort en av drivakslene foran og prøver å kjøre!

 

Absolutt ingenting! Bilen rikker seg ikke!

I dette tilfellet går all drivkraft til det hjulet som har null motstand!

 

Oppdaget dette ved en tilfeldighet under et drivakselbytte og måtte flytte bilen litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp testet hva som skjer dersom en tar bort en av drivakslene foran og prøver å kjøre!

 

Absolutt ingenting! Bilen rikker seg ikke!

I dette tilfellet går all drivkraft til det hjulet som har null motstand!

 

Oppdaget dette ved en tilfeldighet under et drivakselbytte og måtte flytte bilen litt.

 

Nettopp! , men hold foten lett på bremsen så klarer du å flytte på deg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp testet hva som skjer dersom en tar bort en av drivakslene foran og prøver å kjøre!

 

Absolutt ingenting! Bilen rikker seg ikke!

I dette tilfellet går all drivkraft til det hjulet som har null motstand!

 

Oppdaget dette ved en tilfeldighet under et drivakselbytte og måtte flytte bilen litt.

hehe: haha : når jeg tok livet av en drivknute slo jeg på sperra på 1, bakhjulsdrift;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle hadde ikke det fungert. Alle hjul sto stille, godt plantet på garasjegulvet. Kun indre drivknutfeste (den som var bortmontert) i girkassen gikk rundt.

 

Og 90' min har kun diffsperr på bakaksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.